کد خبر: ۴۰۴۱۸
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
سخنگوي وزارت نفت تاكيد كرد كه كاهش توليد نفت آن چناني نداريم و توليد نفت كشور بر اساس برنامه پيش مي‌رود.

عليرضا نيكزاد رهبر در گفت‌وگو با ايسنا درباره علت كاهش توليد نفت در سال اخير، توضيح داد: ما كاهش توليد نفت خام آنچناني نداريم و نمي‌دانم اين آمارها از چه منبعي منتشر مي‌شوند.

وي افزود: توليد نفت خام بر اساس برنامه پيش مي‌رود و چون در حال جايگزين كردن مخازن جديد به جاي مخازن قديم هستيم، احتمال كاهش توليد وجود دارد، زيرا مخازن قديمي دوران افول و مخازن جديد دوران اوج توليد را سپري مي‌كنند و در واقع برآيند اين دو بايد مثبت باشد.

او همچنين درباره قطع 18 درصد نفت توليد ايران كه به اروپا صادر مي‌شود، توضيح داد: صادرات 18 درصدي ما هنوز قطع نشده است، ولي 18 درصد از حجم كل عدد كوچكي است و هيچ مشكلي بر سر راه جمهوري اسلامي ايجاد نخواهد كرد. كار ما توليد و عرضه نفت به كل جهان است و اين روند را همچنان ادامه خواهيم داد.

سخنگوي وزارت نفت عنوان كرد: يكي از تكاليفي كه ما در برنامه 35 ساله داريم، صيانت از ذخاير هيدروكربوريك و افزايش ضريب بازيابي به ميزان يك درصد در سال است كه قاعدتا براي اين موضوع بايد زيرساخت‌هاي آن را فراهم كنيم.

نيكزاد در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اين‌كه نفت ايران تا 70 سال ديگر به اتمام خواهد رسيد، آيا وزارت نفت برنامه‌ خاصي در اين باره دارد؟ اظهار كرد: با منابعي كه اكنون كشف شده و با افزايش دانش و فن‌آوري كه در ايران به‌وجود آمده، مي‌توانيم اين مدت را افزايش دهيم. همچنين بخشي از مناطق نفتي كشور هنوز كشف نشده است و با پتانسيلي كه در ايران وجود دارد، ممكن است اين منابع را تا بيش از 100 سال آينده داشته باشيم.

وي يادآور شد كه ايران به لحاظ مجموع ذخاير هيدروكربوريك در جايگاه دوم جهان است و امروز صادرات محصولات آن به تمام نقاط جهان انجام مي‌شود.

او در خصوص جايگزين كردن منابع هيدروليكي و انرژي‌هاي مختلفي همچون خورشيدي، باد و هسته‌اي اظهار كرد: جايگزين كردن منابع هيدروليكي و ساير انرژي‌ها به جاي منابع نفتي و گازي در جوامع پيشرفته و جوامعي كه به افق‌هاي دوردست نگاه مي‌كنند، امري بسيار مهم است، لذا استفاده از منابع انرژي يك امر اجتناب ناپذير براي كشورهاست.

وي افزود: خوشبختانه در ايران افق‌هاي جديدي در رابطه با انرژي‌هاي نو ايجاد شده و قدم‌هاي خوبي به خصوص در رابطه با انرژي هسته‌اي برداشته شده است كه اميدواريم اين موضوع با جديت پيگيري شود تا بتوانيم يكي از كشورهاي اصلي در توليد انرژي هسته‌اي باشيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها