کد خبر: ۴۰۳۰۹۱
زمان انتشار: ۱۹:۰۹     ۰۷ آذر ۱۳۹۵
روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب ـ‌ هفت‌خوان مورخ پنجم آذر را منتشر کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، در اطلاعیه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص جزییات این سانحه آمده است‌: در ساعت 7:22 صبح روز 95/9/5، قطار مسافری سمنان - مشهد شماره 3242 (متشکل از لکوموتیو شماره 1557 و 5 دستگاه سالن مسافری) در بلاک گرداب - هفت‌خوان (کیلومتر 291) به انتهای قطار مسافری تبریز - مشهد شماره 4802 (متشکل از لکوموتیو شماره 1622 و 13 دستگاه سالن مسافری) که به دلیل مشکلات ناشی از برودت هوای سرد و ترمز خودبه‌خودی قطار متوقف‌شده بود، برخورد می‌کند که در این حادثه متأسفانه تعدادی از مسافرین و مأمورین قطار جان خود را ازدست‌داده و تعدادی از مسافرین نیز دچار مصدومیت می‌شوند.

در این اطلاعیه آمده است: در این سانحه لکوموتیو 1557 از خط خارج، واژگون شده و دچار حریق می‌شود و سه سالن انتهایی قطار تبریز- مشهد و 5 سالن قطار سمنان- مشهد نیز دچار حریق می‌شوند و هر دو بلاک زوج و فرد مسدود می‌شوند.

توالی رخدادها تا وقوع حادثه طبق مستندات مندرج در این اطلاعیه به‌این‌ترتیب است که در ساعت 6:14 مورخ 95/9/5، قطار 4802 تبریز- مشهد با 432 نفر مسافر از ایستگاه گرداب به سمت هفت‌خوان حرکت می‌کند که مطابق اطلاعات به‌دست‌آمده از سامانه ثبت وقایع، قطار مذکور از ساعت 6:32 به علت برودت هوا و ترمز خودبه‌خود قطار؛ در کیلومتر 291 متوقف بوده است.

همچنین ساعت 7 صبح کشیک مأمورین CTC و کنترل خاتمه یافته و مأمورین جدید جایگزین می‌شود.

در ساعت 7:08 لوکوموتیوران قطار 4802 تبریز ـ مشهد طی تلفن‌گرام شماره 1 سیار از طریق ایستگاه هفت‌خوان به کنترل ترافیک شاهرود اعلام می‌کند: "به علت یخ زدن ترمز قطار، در کیلومتر 291 متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه سیر خواهیم داد ".

در ساعت 7:08 قطار مسافری 3242 سمنان ـ مشهد با 110 نفر مسافر وارد ایستگاه گرداب شده و در ساعت 7:09 به‌صورت عبوری به ایستگاه هفت‌خوان حرکت می‌کند.

در ساعت 7:14 قطار مسافری سمنان ـ مشهد 3242، با توجه به قرمز بودن چراغ بلاک میانی در پشت چراغ IB60 متوقف و لوکوموتیوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمز بودن چراغ از کارشناس CTC کسب تکلیف می‌کند.

کارشناس CTC شاهرود به‌صورت شفاهی از طریق بیسیم مجوز خاموش کردن سیستم ATC و ادامه سیر تا ایستگاه هفت‌خوان را به لوکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می‌کند و قطار در ساعت 7:18 از محل حرکت می‌کند. همچنین کارشناس CTC ضمن مکالمه با کنترل منطقه نسبت به گزارش خرابی IB61 اقدام می‌کند.

در ساعت 7:22 کنترلر کنترل ترافیک شاهرود، طی تلفن‌گرام به شماره 7761- 95/9/5 مراتب خرابی را به مأمور علائم، اعلام می‌کند.

ساعت 7:22 قطار مسافری 3242 سمنان- مشهد با سرعت Km/h 132 (سرعت مجاز در بلاک 140 Km/h) با قطار 4802 تبریز-مشهد (متوقف) برخورد می‌کند.

بر اساس مستندات موجود مأمورین کنترل ترافیک شاهرود، مأمورین اپراتور CTC، مأمورین قطار 4802 تبریز -مشهد و مأمورین قطار 3242 سمنان-مشهد ازجمله افراد درگیر در این حادثه بوده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مریم
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵
۱
۱
خوش به سعادت خانواده درگذشتگان حادثه قطار. حداقل اجساد عزیزانشان رو تحویل می گیرند و براشون مراسم می گیرند و براشون گریه می کنند.
بمیرم به حال آن خانواده عزاداری که الآن 21 روزه بیش از 100 بار مسیر پاسداران تا ورامین رو داخل جوی آب طی کردند تا شاید اثری از عزیزشون که در سیلاب 17 آبان گیر افتاده پیدا کنند ولی متاسفانه هیچ اثری نیست ...
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
یکی نیست بگه چرا قطار باید سه ساعت برای نقص فنی در راه بماند که خطای انسانی هم رخ بدهد،اصل قضیه فرسودگی قطارها است که صد ساله دارن کار میکنن، این طور برخورد کردن با چنین حوادثی فقط پاک کردن صورت مسئله است،این قطارهای زبان بسته با چه زبانی به مسئولین چشم و گوش بسته باید بگویند که دیگر توان حرکت کردن ندارند؟؟؟؟؟
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
پس چرا روحانی در این موارد بسیار مهم شرمسار نمیشود و ایا شرمساری فقط برای مسائل بی اهمیت است و یا برای هم حزبی ها ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
من بارها به دلیل نقص فنی قطار ها و تاخیر در رسیدن به مقصد از سفر با قطار منصرف شدم. علت اصلی این حادثه هم از نظر بنده مساله نقص فنی است. قطار های فرسوده و ساخت ایران که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.
پاسخ
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
400میلیارد تومن هزینه سیستم بومی کردن که خطای انسانی رو برای سیستم تعریف نکردن وسیستم فاقد کنترل اضطراری بوده بعنوان مهندس الکترونیک تاسف خودمو از این فاجعه طراحی اعلام میکنم و واقعا حالم از این مهندسین بی فکر بی خرد بهم میخوره
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
درود به دکتر آقایی مدیر عامل شرکت راه آهن که به نشانه احترام به بازماندگان از سمت خودش استعفا داد انسان باشخصیت هستی حتما.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها