کد خبر: ۳۹۹۶۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۱۰ آبان ۱۳۹۵
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر مخالفت این ستاد با حذف کارت سوخت گفت: علی‌رغم مخالفت مجلس، دولت و مهم‌تر از همه عدم مطالبه مردم برای حذف کارت سوخت، متأسفانه حذف این سامانه تنها مطالبه جایگاه‌داران و بخش‌های خاصی در وزارت نفت است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، قاسم خورشیدی با اعلام مخالفت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موضوع حذف سامانه هوشمند کارت سوخت، اظهار کرد: به دنبال مصوبه مجلس، دولت این اختیار را دارد که در مورد بقا یا برچیدن سامانه هوشمند کارت سوخت، تصمیم‌گیری کند ولی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبتنی بر دیدگاه‌های کارشناسی خود معتقد است که حذف این سامانه باعث می‌شود تا کشور از دستاوردهای مفید این سامانه و داده‌های الکترونیکی آن که در شرایط فعلی نیز می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد، محروم شویم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر نقش سامانه هوشمند سوخت در اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور افزود: علاوه بر این، آمارهای به دست آمده از مصرف بنزین در شش ماهه نخست امسال نیز حاکی از رشد 3.7 درصدی بنزین در کشور است و میزان متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور از 72 میلیون لیتر در روز به 74 میلیون لیتر رسیده است و این به معنای آن است که متوسط مصرف روزانه بنزین توسط هر یک از خودروها، حدود 4 لیتر در روز است که این آمار، کشورمان را جزو پر مصرف‌ترین کشورهای مصرف کننده بنزین در دنیا قرار داده است؛ از این رو نیاز است تا به اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور به عنوان یکی از کارکردهای این سامانه توجه شود.

وی ادامه داد: همچنین پایش و نظارت سیستماتیک و دقیق‌تر بر روند عرضه بنزین در جایگاه‌ها و کشور یکی دیگر از دستاوردهای سامانه هوشمند کارت سوخت بوده است که حذف این سامانه، عملاً کشور را از این پایش و نظارت دقیق محروم خواهد کرد.

خورشیدی با اشاره به طرح جدید وزارت نفت برای برندسازی در عرصه توزیع بنزین گفت: در شرایطی که وزارت نفت مترصد برندسازی در عرصه توزیع بنزین در کشور است، این سامانه می‌تواند اطلاعات ذی‌قیمتی را در اختیار برنامه‌ریزان این طرح قرار دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر اینکه سامانه هوشمند کارت سوخت اطلاعات دقیق و آمار منحصر به فردی از میزان مصرف سوخت در کشور، خودروهای در حال تردد و میانگین مصرف سوخت این خودروها در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌دهد، افزود: سامانه مذکور این امکان را در اختیار برنامه‌ریزان کشور قرار می‌دهد که بتوانند به تفکیک، آمار و اطلاعات الکترونیکی بسیار دقیق میدانی از مصرف میانگین خودروها به تفکیک خودروهای مختلف داشته باشند و در شرایطی که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور از نبود آمار دقیق در کشور گلایه‌مند هستند، این اطلاعات، بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه مردم هیچ مطالبه‌ای در خصوص جمع کردن این کارت‌های سوخت ندارند و مجلس شورای اسلامی و دولت نیز موافق جمع‌آوری و حذف کارت سوخت نیستند، گفت: برخی‌ عنوان می‌کنند که با توجه به اینکه در حال حاضر موضوع قاچاق بنزین در کشور منتفی است، نیازی به وجود این سامانه وجود ندارد در حالی که باید به این سوال پاسخ دهند که اگر قیمت جهانی بنزین و به تبع آن قیمت بنزین در کشورهای همسایه افزایش یابد و قاچاق بنزین در کشور مقرون به صرفه شده و طبیعتاً قاچاق بنزین در کشور رشد کند و شاهد انحراف از شبکه بنزین باشیم، چه کار باید کرد؟ آیا این قابل توجیه است که سامانه‌ هوشمند کارت سوخت را که میلیاردها تومان هزینه مادی و هزینه‌های معنوی و امنیتی بالایی داشته و تلاش زیادی برای فرهنگ‌سازی آن انجام شده است حذف کنیم و دوباره با صرف هزینه‌های چند میلیارد تومانی، مجدداً راه‌اندازی کنیم؟

خورشیدی در پاسخ به گفته برخی که هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی این سامانه را توجیهی برای حذف کارت سوخت می‌دانند، خاطرنشان کرد: علی‌رغم هزینه‌های پشتیبانی و نگهداری این سامانه، اطلاعات و آماری که این سامانه در اختیار برنامه‌ریزان کشور می‌گذارد آن قدر ارزشمند است که این هزینه‌ها در برابر منافع وجود این سامانه ناچیز است.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری برخی‌ برای حذف کارت سوخت گفت: علی‌رغم مخالفت مجلس شورای اسلامی، دولت و مهم‌تر از همه عدم وجود مطالبه مردم برای حذف کارت سوخت، متأسفانه حذف این سامانه هوشمند مطالبه جایگاه‌داران و بخش‌های خاصی در وزارت نفت است که نظارت گریزند و این مضوع را پیگیری می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها