کد خبر: ۳۹۰۰۳۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۶     ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
جنگ چالدران بين ايران و عثماني در سال 893 شمسي روي داد شاه اسماعيل صفوي در اين جنگ فرماندهي نيروي ايراني را بر عهده داشت شكست خورد پس از اين شكست، ديگر نخنديد.

به گزارش پایگاه 598، فارس نوشت: در روز 31 مرداد 893 هجري شمسي برابر با 1514 ميلادي ميان ايران و عثماني جنگي در گرفت كه بعدها به جنگ چالدران مشهور شد.

جنگ چالدران كه از ان به عنوان مهم‌ترين جنگ تاريخ ايران ياد مي‌شود در محلي به همين نام در شمال آذربايجان غربي در 20 كيلومتري شهر خوي ميان قواي عثماني به فرماندهي سلطان سليم و سپاهيان شمال غرب كشور به فرماندهي شاه اسماعيل صفوي به  وقوع پيوست و در نتيجه آن بخش‌هايي از شمال غربي ايران از جمله همدان، آذربايجان و كردستان شامل مناطقي چون ديار بكر و البستان از تصرف صفويان خارج و به امپراطوري عثماني پيوست.

در اين جنگ نيروهاي قزلباش نزديك به چهل هزار تن و سپاه عثماني قريب به يكصد هزار نفر بودند كه قزلباشان به علت شمار كمتر نداشتن صلاح آتشين از سپاه عثماني شكست خوردند.

صفويان با حمايت قبايل پيرو خود قزلباش‌ها توانسته بودند حكومت صفوي را در ايران پايه گزاري كنند و شاه اسماعيل حكومت خويش را در اوج قدرت مي‌ديد. در پي فشار هاي عقيد‌تي بر علويان در امپراتوري عثماني صفويان با جمع‌آوري و پناه دادن به آن‌ها و به ويزه نيروهاي نظامي ورزيده عثماني كه موسوم به يني‌چري بودند سپاهي قو‌ي‌تر از يني‌چري عثماني تشكيل دادند.

قدرت پيش از آغاز نبرد شاه اسماعيل و فرماندهان سپاه براي تعيين استراتزي نبرد تشكيل جلسه دادند نور‌علي خليفه و محمد خان استاجلو به دليل آشنايي قبلي كه از روش‌هاي جنگي عثمانيان و قدرت ويرانگر توپخانه داشتند پيشنهاد دادند كه قبل از آنكه دشمن موفق به تشكيل آرايش دفاعي خود شود حمله را از پشت به آنها آغاز كنند.

اين نظر كاملا منطقي با مخافت شاه اسماعيل و دورميش خان استاجلو مواجهه شد كه نتيجه آن شكستي تلخ بود. با بكار افتادن توپ‌ها و كثرت نيروهاي مهاجم نتيجه جنگ به سرعت به نفع عثماني‌ها تغيير كرد. بسياري از سپاهيان ايران و بسياري از فرماندهان و صاحبان مناصب كه همراه با شاه اسماعيل و سربازان در عدم عبور دشمن و ورود آنان به كشور تا پاي جان هم قسم شده بودند در معركه كشته شدند. شاه اسماعيل نيز كه به رغم اصرار سالاران و عالمان همراه پس از خود دو فرمانده را به جانشيني‌اش انتخاب كرده بود عازم جنگ شده بود در ميدان نبرد با سوگند دادنش توسط شيخ شبستري به قرآن و با فداكاري چند قزلباش با همراهي 85 نفر باقيمانده از كل ارتش ايران جان سالم بدر برد.

سلطان سليم پادشاه عثماني پس از عقب نشيني سپاه صفوي كه به بهاي كشته شدن بيش از چهار هزار نيروي عثماني و از بين رفتن بخشي از توپخانه آن بدست آمد به دليل ترس از وجود تله به تعقيب سپاه ايران نرفت و چند روز بعد وارد تبريز شد. جنگ  چالدران نتايج زيادي داشت از جمله نخستين  نتيجه جنگ جدا شدن هميشگي مناطق كردستان باختري كه شامل كردستان تركيه كردستان عراق و كردستان سوريه كنوني از اياران بود. سلطان سليم شهر تبريز را كه به عروس شرق مشهور بود به ويرانه‌اي تبديل كرد  ضربه روحي ناشي از اين شكست باعث شد تا شاه اسماعيل در هيچ جنگي به طور مستقيم فرماندهي را به عهده نگيرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها