س 389: با توجه به اين كه مستحب است انسان
نماز را در مسجد محله خود بخواند، آيا خالي كردن مسجد محل و رفتن به مسجد
جامع شهر براي خواندن نماز جماعت، اشكال دارد يا خير؟
ج: اگر ترك مسجد محله براى خواندن نماز جماعت در مسجد ديگر به خصوص مسجد جامع شهر باشد، اشكال ندارد.
س 390: نماز خواندن در مسجدي كه سازندگان آن ادعا ميكنند كه آن را براي خود و قبيله خود ساختهاند، چه حكمي دارد؟
ج: مسجد پس از آنكه به عنوان مسجد ساخته شد، اختصاص به قوم و گروه و قبيله و
اشخاص خاصى ندارد و همه مسلمانان مىتوانند از آن استفاده نمايند.
س 391: آيا زنها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند يا در خانه؟
ج: فضيلت خواندن نماز در مسجد مختص مردان نيست.
س 393: آيا انجام تمرينهاي ورزشي در مسجد محل يا خوابيدن در آن جايز است؟ اين كارها در مسجدهاي ديگر چه حكمي دارد؟
ج: مسجد جاى ورزش و تمرين ورزشى نيست و از كارهايى كه با شأن و منزلت مسجد
منافات دارد، بايد پرهيز شود، و خوابيدن در مسجد هم مكروه است.
س 394: آيا استفاده از شبستان مسجد براي
رشد فكري، فرهنگي و نظامي (با آموزشهاي نظامي) جوانان جايز است؟ آيا با
توجه به كمبود مكانهاي اختصاصي ميتوان اين كارها را در ايوان مسجد انجام
داد؟
ج: اين امور تابع كيفيت وقف صحن مسجد و ايوان آن است، و بايد از امام جماعت
و هيأت امناى مسجد در اين باره نظرخواهى شود. البته حضور جوانان در مساجد
و برپايى درسهاى دينى زير نظر امام جماعت و هيأت امناى آن كار خوب و
مطلوبى است.
س 395: در بعضي از مناطق بهخصوص روستاها
مجلس عروسي را در مساجد برگزار ميكنند؛ به اين صورت كه مجلس رقص و آواز
در خانه بر پا ميشود، ولي نهار يا شام را در مسجد تناول ميكنند. آيا
اين كار شرعاً جايز است يا خير؟
ج: غذا دادن به دعوت شدگان در مسجد فىنفسه اشكال ندارد.
س 397: براي مقابله با تهاجم فرهنگ غير
اسلامي، حدود سي دانشآموز را از گروه ابتدايي و متوسطه به شكل گروه سرود
در مسجد جمع كردهايم كه اين افراد درسهايي از قرآن كريم، احكام و اخلاق
اسلامي را به مقتضاي سن و سطح فكريشان فراميگيرند. اقدام به اين كار چه
حكمي دارد؟ استفاده از آلت موسيقي اُرك توسط گروه چه حكمي دارد؟ انجام
تمرين به وسيله آن در مسجد با رعايت موازين شرعي و مقررات مربوطه و متعارف
راديو و تلويزيون و وزارت ارشاد جمهوري اسلامي ايران داراي چه حكمي است؟
ج: تعليم قرآن و احكام و آموزش اخلاق اسلامى و تمرين سرودهاى مذهبى و
انقلابى در مسجد اشكال ندارد، ولى در هر حال مراعات شأن، قداست و جايگاه
مسجد واجب است و مزاحمت نماز گزاران جايز نيست.
س 398: آيا نمايش فيلمهاي سينمايي كه توسط
وزارت ارشاد اسلامي ايران توزيع ميشود، در مسجد براي شركتكنندگان در
جلسات قرآني، اشكال شرعي دارد يا خير؟
ج: تبديل مسجد به مكانى براى نمايش فيلمهاى سينمايى جايز نيست، ولى نمايش
فيلمهاى مذهبى و انقلابى داراى محتواى مفيد و آموزنده به مناسبت خاصى و بر
حسب نياز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشكال ندارد.
س 399: آيا پخش موسيقي شاد از مسجد به مناسبت جشن ميلاد ائمه معصومين(عليهمالسلام) شرعاً اشكال دارد؟
ج: واضح است كه مسجد جايگاه شرعى خاصى دارد، لذا اگر پخش موسيقى در آن
منافى با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتى اگر موسيقى غيرمطرب باشد.
س 400: استفاده از بلندگوهاي مساجد كه صدا
را در خارج از مسجد پخش ميكنند، تا چه وقت جايز است؟ پخش سرودهاي انقلابي
يا قرآن كريم قبل از اذان چه حكمي دارد؟
ج: پخش قرائت قرآن كريم براى چند دقيقه قبل از اذان در وقتهايى كه باعث اذيت و آزار همسايگان و اهل محل نشود، اشكال ندارد.
س 401: مسجد جامع چه تعريفي دارد؟
ج: مسجد جامع مسجدى است كه در شهر براى اجتماع همه اهل شهر بنا شده است، بدون اين كه اختصاص به گروه و قشر خاصى داشته باشد.
س 403: در طرح توسعه يكي از خيابانها، چند
مسجد در مسير طرح قرار ميگيرد كه بايد بعضي از آنها بهطور كلي خراب شوند
و در بقيه قسمتي از آنها تخريب گردد تا حركت وسائط نقليه براحتي صورت
گيرد. خواهشمند است نظر شريف را بيان فرماييد.
ج: خراب كردن تمام مسجد يا قسمتى از آن جايز نيست، مگر در صورت وجود مصلحتى كه اهميت ندادن و بىتوجهى به آن ممكن نباشد.
س 404: آيا استفاده شخصي و اندك از آب
مساجد كه مخصوص وضو گرفتن است، جايز است؟ مثل اين كه مغازهداران از آن
براي نوشيدن، درست كردن چاي و يا براي ماشين استفاده كنند، با توجه به اين
كه آن مسجد واقف خاصي ندارد كه از اين اعمال جلوگيري نمايد.
ج: اگر وقف آب براى خصوص وضو گرفتن نمازگزاران معلوم نباشد و عرف رايج در
محله مسجد، اين باشد كه همسايهها و عبور كنندگان هم از آب آن استفاده
مىكنند، اشكال ندارد، هرچند احتياط در اين مورد، مطلوب است.
س 406: اگر مسجد نياز به تعمير داشته باشد، آيا اجازه گرفتن از حاكم شرع يا وكيل او واجب است؟
ج: اگر تعمير، داوطلبانه و تبرّعى (از مالِ شخصي افراد خيّر) باشد، نيازى به اجازه حاكم شرع نيست.
س 409: در مساجدي كه از محل نذورات خاص
مسجد و تبرعّات مؤمنين به برق و سيستم تهويه مجهز شدهاند، هنگامي كه شخصي
از اهالي محل فوت ميكند، براي او مجلس فاتحه در مسجد برگزار ميشود كه
در آن از برق و سيستم تهويه مسجد استفاده ميشود و برگزار نندگان مراسم آن
هزينهها را نميپردازند. آيا اين كار شرعاً جايز است؟
ج: جواز استفاده از امكانات مسجد در اقامه مجالس فواتح براى اموات و امثال آن منوط به كيفيت وقف و نذر آن امكانات براى مسجد است.
س 412: آيا شرعاً ساخت موزه در گوشهاي از
صحن مسجد بدون دخل و تصرّف در ساختمان آن جايز است، مثل كتابخانه كه امروزه
جزئي از مسجد را تشكيل ميدهد؟
ج: ايجاد موزه يا كتابخانه در گوشه صحن مسجد اگر مخالف كيفيت وقف تالار و
شبستان و صحن مسجد باشد و يا موجب تغيير ساختمان مسجد گردد، جايز نيست.
بهتر اين است كه مكانى در كنار مسجد براى اين منظور تهيه شود.
س 418: هيأت امناي مسجدي كه املاكي براي اداره
امور خود ندارد، تصميم گرفتهاند زيرزميني را در قسمت سقفدار مسجد براي
ساختن كارگاه و تأسيسات عمومي براي خدمت به مسجد ايجاد نمايند، آيا اين كار
جايز است؟
ج: حفر زمين مسجد براى تأسيس كارگاه و مانند آن جايز نيست.
س 419: آيا بهطور مطلق جايز است كه كفّار داخل مساجد مسلمانان شوند، هرچند براي مشاهده آثار تاريخي باشد؟
ج: ورود آنان به مسجدالحرام شرعاً ممنوع است و در ساير مساجد هم اگر هتك و
بىحرمتى مسجد شمرده شود، جايز نيست، بلكه در ساير مساجد هم مطلقاً وارد
نشوند.
س 420: آيا نماز خواندن در مسجدي كه توسط كفّار ساخته شده، جايز است؟
ج: اشكال ندارد.
س 422: اگر كسي شب به مسجد بيايد و در آن بخوابد و محتلم شود و پس از بيداري خروج از مسجد برايش ممكن نباشد، چه تكليفي دارد؟
ج: اگر قادر بر خروج از مسجد و رفتن به جاى ديگر نيست، واجب است كه فوراً تيمم نمايد تا بقا در مسجد براى او حلال شود.