کد خبر: ۳۸۲۹۷
زمان انتشار: ۰۰:۲۹     ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
روغن های خوراكی بخش مهمی از هرم تغذیه جوامع مختلف را تشكیل می دهند. روغن های حیوانی، گیاهی و نباتی به شكل جامد و مایع در بازار وجود دارند و هر كدام از این روغن ها بخشی از روغن مصرفی جامعه را تامین می كنند. اما به راستی كدام دسته از روغن ها سالم و دارای كمترین ضرر برای سلامتی ما هستند؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید این مطلب را مطالعه كنید.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، یكی از مسائل مهم در زمینه روغن ها بحث كلسترول های " LDL " و " HDL " است. كلسترول " LDL " یك كلسترول ناسالم و كلسترول " HDL " یك كلسترول سالم است.تعریف كارشناسان از یك روغن مناسب بسیار ساده و كوتاه است: روغنی كه دارای كمترین میزان كلسترول های مضر و بیشترین مقدار از كلسترول های مفید باشد.

دیگر فاكتور مهم در بحث انتخاب روغن های مفید بحث "اسید های چرب اشباع شده" ، "لیونیك اسید" و" لینونیك آلفا اسید" است. این اسید های چرب اشباع شده از آن جهت حائز اهمیت هستند ، كه بدن انسان قادر به تولید این مواده نیست و این گونه مواد كه چربی های معروف "امگا 3" نیز از جمله این گونه چربی هاست، بایستی به وسیله تغذیه از منابع بیرونی برای بدن تهیه شود.

متاسفانه روغن های نباتی و حیوانی از نظر كلسترول های ناسالم از وضعیت مناسبی برخوردار نبود و حجم زیادی از كلسترول های موجود در این روغن ها را كلستروهای ناسالم " LDL " تشكیل می دهد. با وجود این نكات كارشناسان روغن های گیاهی، خصوصا روغن زیتون ، آفتاب گردان و ذرت را به عنوان سالم ترین نوع روغن ها معرفی می كنند.

نكته مهم بعدی نحوه استفاده از این روغن ها است. زمانی كه شما قصد دارید از روغن برای سرخ كردن استفاده كنید باید به این نكته توجه كنید كه حرارت می تواند مشخصات شیمیایی روغن و بالطبع خواص آن را تغییر دهد. پس پیشنهاد كارشناس برای روغن سرخ كردنی مناسب روغن آفتاب گردان و ذرت است. این روغن ها به دلیل بالا بودن نقطه تبخیر از مقاومت بهتری در برابر حرارت برخوردار بوده و برای پخت و پز و سرخ كردن مناسب هستند.

اما برای استفاده بر روی سالادها و تهیه سس ها توصیه كارشناسان استفاده از روغن زیتون است. نكته مهم در زمینه روغن زیتون تصفیه شده بودن آن است. در این نوع از روغن زیتون آنتی اكسیدانی با نام "پلی فنولدس" وجود دارد كه برای تقویت سیستم عصبی بدن مفید است.

در تحقیقی كه اخیرا در كشور آمریكا بر روی 200 مرد در یك بازه زمانی 3 هفته ای ، انجام شده است مشخص كرد افرادی كه به صورت روزانه 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون تصفیه شده مصرف می كنند نسبت به افرادی كه همین میزان از روغن زیتون را به صورت تصفیه نشده استفاده می كنند با افزایش قابل توجه كلسترول مفید "HDL " و همچنین كاهش استرس و فشارهای عصبی روبه رو شدند. همچنین كارشناسان معتقدند كه این نوع از روغن زیتون به دلیل بالا بودن میزان كلسترول مفید آن برای قلب بسیار مفید بوده و از امراض قلبی ، خصوصا سكته جلوگیری می كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها