کد خبر: ۳۸۰۲۶
زمان انتشار: ۱۷:۵۸     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست رسانه‌ای کنگره بین‌المللی شعر بیداری اسلامی امروز با حضور علی‌اکبر ولایتی دبیر کل مجمع بیداری اسلامی، قاسم شریعتمدار دبیر کنگره بیداری اسلامی و محسن مومنی رئیس حوزه هنری در سالن همایش‌های حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی‌اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیان داشت: طی دو روز آینده کنگره شعر بیداری اسلامی در محل حوزه هنری برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه شعرا و کسانی که اهل شعر و ادب هستند در این کنگره حضور خواهند یافت، اضافه کرد: شاعرانی که بر امر بیداری اسلامی شعر سروده و در این حوزه فعالی هستند در کنگره شعر بیداری اسلامی حضور خواهند داشت.

ولایتی ادامه داد: با توجه به اینکه موج جدید بیداری اسلامی در کشورهای عرب بیشتر متمرکز بوده براین اساس تکیه ما بیشتر بر جهان عرب است و به نوعی دیگر کشورهایی که در آن شاهد تحول اساسی و جوهری بیداری اسلامی بوده‌ایم شاعرانی از آن را برای حضور در این کنگره دعوت کرده‌ایم.

وی افزود:‌ موضوع بیداری اسلامی با عنوان یک امر مهم فرهنگی احتیاج دارد که در حوزه فرهنگ بیشتر به امر بیداری اسلامی پرداخته شود تا بین صاحبان فکر و اندیشه و صاحبان ذوق و هنر تبادل افکار و نظر صورت گیرد.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: به وضوح می‌دانیم که زبان هنر رساترین و گویاترین زبان است یعنی این امکان وجود دارد که انسان بتواند یک کتاب را در یک قصیده و یک صحیفه بلند را در یک بیت غیرقابل نقص و متراکم و غیرقابل جایگزین ببیند که این امر نیازمند دقت بسیار به ابعاد شعرای بزرگ است.

* گویاترین زبان، زبان شعر است

وی با بیان اینکه هر یک از بیت کتاب حافظ یک کتاب بزرگ است، اضافه کرد: گویاترین زبان، زبان شعر است.

ولایتی ادامه داد: در تاریخ بیداری اسلامی اشعار شعرا نقش اساسی در به حرکت آوردن افکار عمومی و عواطف مردم در جهت انقلابها و حرکتهای اسلامی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه شاعران عرب قبل از اشغال فلسطین اشعاری را سروده و به مسئولان آن کشور گوشزد کدرده‌‌اند، ادامه داد: پس از اشغال بیـت‌المقدس، شعرا  نقش اساسی در حرکت فلسطینی ‌ها برای آزادی وطن داشته‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: در تاریخ ادبیات ایران به خوبی می‌توان مشاهده کرد که نقش شاعران از جمله ابوالقاسم فردوسی نقش اساسی در پیشبرد تفکرات مردم بوده است و هم اکنون نیز نمی‌توان از این امر غفلت کرد.

وی اضافه کرد: برای ایجاد یک همفکری و انسجام در جهت‌گیری‌های فکری بخصوص در جهان عرب نیازمند برپایی گردهمایی بیداری اسلامی هستیم.

ولایتی ادامه داد: نخستین اجلاس بیداری اسلامی، شورای هماهنگی بیداری اسلامی و اجلاس اخیر که به اجلاس جوانان در بیداری اسلامی اختصاص داشته در ایران برپا شده است و در اجلاس اخیر که جوانان حضور داشتند جوانانی از مذاهب و کشورهای مختلف به شمار می‌رفتند.

وی با بیان اینکه حدود 80 نفر از شعرای جهان اسلام برای حضور در این اجلاس دعوت شده‌اند، بیان کرد: تعداد بسیاری از شاعران عرب صبح امروز به تهران آمدند و تعدادی دیگر نیز بعدازظهر امروز در این کنگره حضور خواهند یافت تا محافل مختلفی را تشکیل داده تا مکتوبات و دیدگاه‌های خود را در این کنگره بیان کنند و اشعار آنها در صحیفه بیداری اسلام خواهد ماند و نقش اساسی در ادامه این حرکت مبارک خواهند داشت.

دبیر کل مجمع بیداری اسلامی گفت: برای برگزاری هر یک از برنامه‌های بیداری اسلامی از همه ارگانها، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که با این موضوع به کار تخصصی می‌پردازند دعوت به عمل آمده است. اجلاس بیداری اسلامی و اجلاس جوانان با همکاری تمامی دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برپا شده است و در این اجلاس نیز حوزه هنری نقش مهمی برای پیشبرد این امر داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها