کد خبر: ۳۷۸۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
جشنواره فجر درحالی کلیدخورد که باتوجه به انضباط کم سابقه ای که دبیر جشنواره و همکارانش در برنامه ریزی و زمان بندی پیشبرد برنامه ها داشته اند،انتظار می رودجشن سی سالگی سینمای انقلاب هرچه باشکوه تر برگزار شود.

خبرگزاری شبستان: جشنواره فجر در حالی با نمایش فیلم های مختلف کلید خورد که با توجه به نظم و انضباط کم سابقه ای که دبیر جشنواره و همکارانش در برنامه ریزی و زمان بندی پیشبرد برنامه ها تا کنون داشته اند، انتظار می رود جشن سی سالگی سینمای انقلاب هر چه باشکوه تر برگزار شود.

 

یکی از مسئله های مهم اهالی فرهنگ و هنر در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله سینما و چگونگی مسیر پیش روی آن بود و این پرسش که در نظام جدید چه تغییر و تحولاتی در سینمای ایران حاصل خواهد شد به دغدغه اصلی سینماگران کشور بدل شده بود.

 

سینماگرانی که پیش تر شاهد بودند که سینمای ایران در فضای اختناق رژیم پهلوی و افتادن در ورطه تکرار تولید آثار اغلب بی ارزش در مسیر نابودی به پیش می رود. مطالعه آمار نزولی تولید سالیانه فیلم که در دهه پنجاه هرسال کمتر از سال قبل بود و همچنین روند ریزش مخاطبان که از 1351 به بعد سال به سال شدت بیشتری می یافت نشان می دهد که سینمای ایران پس از سی سال تجربه فیلمسازی مستمر از 1326 تا 1356 قبل از پیروزی انقلاب به بن بست خورده بود و دیگر نه تنها فیلم های تکراری و بی خاصیت جریان موسوم به سینمای فیلمفارسی که حتا معدود آثار ارزشمندی که توسط فیلمسازان موج نو ساخته می شد هم نمی توانست آن را به سمت نجات پیش ببرد.

 

سرنگونی دیکتاتوری پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی پنجره ی تازه ای را رو به سینمای نفس بریده و توسری خورده ایران گشود و میدان دادن به سینماگران تازه نفسی که پیش تر مجال ساخت آثار نزدیک به دغدغه، شرایط و نیازهای مردم را نداشتند موجب شکل گرفتن سینمای ازنو ساخته ای شد که بعد از مدت کوتاهی سرگردانی در مسیر تازه ای قرار گرفت و با آغاز دهه شصت در خلال تجربه تولید آثار مختلف به تدریج راه رشد و ترقی را پیش گرفت و در این میان نقش جشنواره ی نوپایی که با نام فجر جایگزین جشنواره بین المللی فیلم تهران و پیش تر از آن جشنواره سپاس شده بود را نمی توان نادیده گرفت.

 

جشنواره ای که اگر چه در دوره های اول و دوم چیزی برتر از جشنواره های قبلی نداشت و مانند هر جشنواره نوپایی می بایست اعتبارش را یا از فیلمسازان مطرح حاضر و یا از اسم انقلاب و جریان سیاسی کشور می گرفت، از دوره سوم به بعد کم کم اعتبار و شان و شخصیت مختص به خودش را پیدا کرد، در هر دوره تجربه های مختلف بسیاری را پشت سر گذاشت و بعد تر خود اعتباری برای همه شرکت کنندگانش و همچنین سینمای ایران شد.

 

امروز جشنواره ی فجر که بی شک مهمترین ویترین سینمای انقلاب است، در گذر از روزها و تجربه ها و مدیریت های گوناگون به بلوغ و شخصیت ویژه و مختص به خودش رسیده است و اینک جوان سی ساله ایست که در سایه توجهات و حمایت ها، می تواند بیش از پیش برای خود شخصیت وِیژه ای در سینمای جهان دست و پا کند.


علی یزدان دوست

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها