کد خبر: ۳۷۵۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۱۲ بهمن ۱۳۹۰
یکی از علمای مشهد گفت: بهتر است همیشه در زمینه‌ای که تخصص داریم و تحصیل کرده‌ایم آن‌هم نه در سطح معلومات و دانسته ها بلکه یک پله پایین تر از آن اظهار نظر کنیم تا دچار اشتباه و لغزش نشویم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله رجبعلی رضازاده از اساتید خارج حوزه علمیه مشهد امروز در درس اصول خود به مناسبت شهادت امام حسن عسگری علیه السلام روایت «خصلتان لیس فوقهما شی الایمان بالله و نفع الاخوان» چنین توضیح دادند: امام حسن علیه السلام می فرماید دو خصلت برای مومن وجود دارد که بالاتر از آن چیزی نیست؛ اول ایمان و دوم نفع رساندن به برادر دینی خود است. مساله ایمان واضح است، اگر ایمان نباشد عملی مورد قبول واقع نمی شود و شرط پذیرش اعمال ایمان است.

وی با نقل خاطره‌ای از علامه عسگری گفت: از ایشان سوال کردند شما که در سیره معصومین و تاریخ و مسائل دینی بسیار کار و تلاش کرده‌اید بفرمایید بدترین و برترین خصلت چیست؟ علامه در جواب ایشان گفت بدترین خصلت عجب است که انسان خودش را بگیرد و فرق آن با تکبر آن است که متکبر خود را در قیاس با دیگران بهتر می‌داند؛ ولی کسی که گرفتار عجب است خودش را برترین می داند، چه دیگرانی باشند که قیاس شود و چه نباشند.

آیت الله رضازاده در تأیید کلام علامه درباره مذمت عجب و تکبر گفت: در روایت است که اگر به اندازه خردلی عجب و تکبر در قلب کسی باشد، بوی بهشت به مشامش نمی رسد.

وی در ادامه نقل علامه گفت: اما دومین خصلت خطرناک، قطع رحم است که خداوند در قرآن قاطع رحم را لعنت کرده است و اما برترین چیز این که نفع انسان به برادر دینی اش برسد و دیگری احسان و نیکی به پدر و مادر است، چه زنده و چه اسیر خاک باشند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد در ادامه روایت امام حسن عسگری در مورد ایمان با استناد به روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام نشانه ایمان را چنین بیان کرد: امام صادق علیه السلام می فرماید نشانه ایمان واقعی این است که کلام انسان از معلوماتش بیش تر نباشد و به عبارتی پای خود را از گلیم خود بیشتر دراز نکن و در حد و اندازه دانش و دانسته های خود صحبت و اظهار نطر کند. اگر تخصص کسی در علوم دینی است در طب دخالت نکند و اگر متخصص علوم سیاسی است در علوم دینی دخالت نکند.

وی در ادامه با نقل خاطره ای از لطف الله میثمی از سران مجاهدین خلق که پس از انقلاب از گروه مسعود رجوی جدا شده بود گفت: ایشان در حالی که دوچشمش نابیناو دو دست او قطع شده بود با جوانی که به عنوان کاتب همراه او بود در دیداری با بنده گفت، من پیرامون مسائل ظهور امام زمان (عج) در مباحثی که درک آن برای قشر تحصیل کرده مشکل است، مقالاتی نوشته‌ام و این مسائل را با توجیه قابل درک کرده‌ام که حاصل آن چنین است ... نظر شما در این رابطه چیست؟ من در جواب با توضیح مطلب همین حدیث امام صادق را نقل کردم و از او پرسیدم در چه زمینه ای به تحصیل پرداخته ای که پس از بیان رشته تحصیلی خود در دانشگاه به او گفتم بهتر است در زمینه تخصص خود اظهار نظر کنی و در مباحث دینی و حوزوی که تخصص نداری وارد نشوید چون با اظهار نظر باعث شبه فراکنی و اشتباه و لغزش خود و دیگران خواهید شد.

آیت‌الله رضازاده گفت: بهتر است همیشه در زمینه‌ای که تخصص داریم و تحصیل کرده‌ایم آن‌هم نه در سطح معلومات و دانسته ها بلکه یک پله پایین تر از آن اظهار نظر کنیم تا دچار اشتباه و لغزش نشویم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها