کد خبر: ۳۷۳۶۹
زمان انتشار: ۱۹:۱۰     ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
کارشناس مسائل سیاسی عراق با انتقاد شدید از دخالت‌های رو به تشدید آنکارا در امور داخلی بغداد، از اراده ملت عراق برای تحریم کالاهای ساخت ترکیه سخن گفت و افزود: مردم کشورمان از نوری المالکی درخواست دارند واردات کالا از ترکیه را ممنوع اعلام کند.
شیخ "أحمد رمضان السندید"‌ کارشناس مسائل سیاسی عراق در گفت‌وگو با فارس با انتقاد شدید از دخالت‌های رو به تشدید آنکارا در امور داخلی بغداد گفت: تجربه نشان داده که اردوغان هیچ هم پیمانی ندارد و همانطور که به سرعت مواضع خود در قبال دمشق را تغییر داد، امروزه نیز روابط آنکارا بغداد را به سمت نابودی می‌کشاند.
 
وی با هشدار نسبت به بالا گرفتن مواضع خصمانه ترکیه در قبال عراق گفت: سیاست‌های ترکیه وحدت ملی عراق را هدف قرار داده و به نظر می‌رسد که آنکارا به دنبال بر افروختن جنگ داخلی و پاشیدن بذر فتنه شیعی – سنی است. این در حالی است که بنده به عنوان یک شهروند اهل سنت، شیعیان عراق را برادر خود می‌دانم. شیعه و سنی در طی سالیان دراز ثابت کرده‌اند که با یکدیگر هیچ اختلافی ندارند.
 
السندید در پاسخ به سئوالی درباره واکنش مردم عراق نسبت به هشدار تحریک آمیز رجب طیب اردوگان و انتقاد از سیاست کابینه نوری المالکی گفت: مردم عراق با برگزاری تظاهرات باشکوهی دخالت‌های آنکارا را به شدت محکوم کرده و تاکید کردند که در صورت تداوم دخالت‌های ترکیه در امور داخلی کشورمان دست بسته نخواهند ایستاد.
 
وی در ادامه از عزم ملت عراق برای تحریم کالاهای ترکیه سخن گفت و افزود: از زمانی که نخست وزیر ترکیه طی سخنانی در میان نمایندگان حزب متبوعش در پارلمان این کشور مواضع خصمانه‌ای علیه کشورمان اتخاذ کرد، مردم عراق از خرید کالاهای ترک رویگردان شده و پیش بینی می‌شود که این اقدام به تحریم کامل کالاهای ترکیه منجر شود.
 
این کارشناس مسائل سیاسی عراق با بیان اینکه مردم عراق از کابینه نوری المالکی درخواست دارند که واردات کالا از ترکیه را ممنوع اعلام کند، ‌گفت: مردم عراق معتقدند که ترکیه مواضع سازنده‌ای به ویژه در خصوص پرونده اتهامات طارق الهاشمی اتخاذ نکرده است.
 
وی با اشاره به افزایش خشم و عصبانیت مردم منطقه از سیاست‌ خارجی ترکیه گفت: به نظر می‌رسد که اردوغان با توهم به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است این در حالی است که ملت‌های منطقه از هر گونه اقدامات مداخله جویانه بیزار بوده و به شدت از مواضع خصمانه آنکارا علیه ملت‌های اسلامی و عربی عصبانی‌اند.
 
السندید، اردوغان را مجری سیاست‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در منطقه خواند وافزود: آنکارا در حالی شعار دروغین حمایت از مردم سوریه را سر می‌دهند که چندی پیش سامانه سپر موشکی ناتو را در سرزمین‌های خود مستقر سازند تا بدین وسیله منافع هم پیمانان غربی خود را در منطقه تامین کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها