کد خبر: ۳۶۸۳۷۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
مرحوم ميرزا اسماعيل دولابي مي فرمود: هر كس خودش را بشناسد خداي خود را شناخته است. اين طور نباشد كه اگر آشغالي ديدي زود از خودت بدت بيايد و شلوغ كني. مي‌گفت: تا خودم جلو چشمم مي‌آيد از خودم بدم مي‌آيد. اصلا حرف من را نزن.
به گزارش پایگاه 598، مرحوم ميرزا اسماعيل دولابي مي فرمود: انسان خيلي غني است. ائمه(ع) چيزهاي خيلي قيمتي در ما گذاشته‌اند. بگرديد و آن را در وجودتان پيدا كنيد. «مَن عَرَفَ نَفسَه عَرَفَ رَبَّه»؛ هر كس خودش را بشناسد خداي خود را شناخته است. اين طور نباشد كه اگر آشغالي ديدي زود از خودت بدت بيايد و شلوغ كني. مي‌گفت: تا خودم جلو چشمم مي‌آيد از خودم بدم مي‌آيد. اصلا حرف من را نزن.


اصل كار نفس خود انسان است. ناچاريم آن را نگاه كنيم. صلوات بفرست شايد خوب شد، نجيب شد. شايد هم در دست من مظلوم است؛ هر چيز بدي را به او نسبت مي‌دهم و تا به حال يك دست هم برسرش نكشيده‌ام. هميشه با آن دعوا كرده‌ام. خلاصه نفس خود را اذيت كرده‌ام.


مي‌گويند: شخصي مي‌خواست رياضت بكشد و ماست نخورد. با بقّال سرمحل بد خلقي مي‌كرد. بقال كه مرد رندي بود فهميد و به او گفت: عموجان برو ماستت را بخور! بله، نفس بد است، ولي چه مي‌شود كرد. بايد آن را رام كرد، او را به حمام برد و شست و شو داد.

كتاب طوبي محبت – ص 136
مجالس حاج محمد اسماعيل دولابي


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها