به گزارش پایگاه 598 به نقل از میزان: کاشتن مژه، چنانچه مانع رسیدن آب به مژهها -هر چند به نحو جزئی-
شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و
مشقت باشد، جایز نیست. در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، چنانچه
نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را بر طرف کند و یا بر طرف کردن آن مشقت
داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست
مرطوب، مانع را مسح نماید.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر
درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد،
وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا
همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل
به وضو و غسل جبیرهاى مىشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد
ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع
نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر
طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى
عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه
توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام
است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیرهای احتیاطاً تیمم
بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.