وی با اشاره به سهولت سفارش ساخت کشتی در کشتی سازی های چینی از کشتی سازی های کره ای به منظور خرید کشتی های دست دوم سخن به میان آورد.
بر اساس گزارش لویدزلیست، سعیدی در این خصوص به روابط همیشگی تجاری و مالی ایران و چین و سهولت در سفارش ساخت کشتی در کشتیسازیهای چینی اشاره کرد.
وی همچنین از
کشتی سازی های کره ای به منظور خرید کشتی های دست دوم سخن به میان آورد. به
هرحال کشتی سازی های چینی گزینه اول برای IRISL محسوب می شوند.
سعیدی
با اشاره به ناهمواری های موجود در بازگشت دوباره به تجارت جهانی حتی پس از
لغو کامل تحریم ها معتقد است، IRISL با به کارگیری ترکیب هوشمندانه از
انواع کشتیها و تناژ جدید در ناوگان حمل و نقل و ایجاد همکاری تجاری با
کشورهای مستقل همسو در آسیای میانه تغییر عمده ای در بازار جهانی بوجود می
آورد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به لویدزلیست گفته بود: تمامی محدودیتها علیه ایران از ژانویه 2016 برداشته خواهد شد و در همین خصوص ایران برنامه ویژه ای برای ورود قوی و سریع به حمل و نقل جهانی دارد.
این در حالی است که حدود یک هفته از وعده سعیدی برای لغو تحریمهای کشیترانی میگذرد، اما هنوز خبری از بازگشت دوباره ناوگان این شرکت به بنادر اروپایی نیست.
در حالی هنوز زمان لغو تحریم کشتیرانی نامشخص است که شماری از کارشناسان و صاحبنظران حوزه حملونقل دریایی نگران خرید گسترده کشتی از کشورهایی مانند چین و کرهجنوبی توسط کشتیرانی هستند. به باور کارشناسان در وضعیت نه چندان مناسب حملو نقل دریایی دنیا که در رکود به سر میبرد، خرید کشتی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.