به گزارش پایگاه 598، حجتالاسلام سید محمدمهدی میرباقری شامگاه چهارشنبه در هیئت ثارالله که در مدرسه فیضیه برگزار شد گفت: انسانی که به دنبال تعلقات دنیا برود دیگر جز مسایل مادی چیزی نمیبیند و همه هم و غمش دنیا خواهد شد اما اگر بر سر سفره الهی بنشیند و با نعمتهای معنوی آشنا بشود آن نعمتها را با هیچ چیز عوض نخواهند کرد و به همین خاطر است که پیامبران از انسانها میخواهند که از همان اول سراغ دنیا نروند به معنویات گرایش پیدا کنند چون اگر کسی مزه لذت دنیا را بچشد دیگر به این راحتی نمیتواند از آنها دل بکند.
وی با اشاره به بحث یاری دین خدا اظهار کرد: اگر ما دین خدا را یاری نکنیم موجب از بین رفتن آن نخواهیم شد چون قرآن میگوید هیچ کس نمیتواند به دین ضربه بزند ولی نکته این جاست که هرچند دین ضرری نخواهد کرد اما ما نباید توفیق خدمت به اسلام را از دست بدهیم.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه با زحمت فراوان از محاصره شدید کوفه رد شدند و خودشان را به امام حسین (ع) رساندند اما حضرت شب عاشورا به آنها گفت میتوانید بروید و من بیعتم را از شما برداشتم.
وی افزود: علت این رفتار سیدالشهدا (ع) این بود که میخواست به آنها بفهماند که من به یاری شما نیازی ندارم بلکه این شما هستید که برای رستگار شدن به من نیازمندید و واقعا هم همین طور است چرا که امام حسین (ع) به تنهایی بار عاشورا را به دوش کشید.
میرباقری با بیان اینکه هر کس وارد وادی ولایت اهل بیت شود باید منتظر باران بلا باشد، تصریح کرد: پذیرفتن ولایت امامان معصوم (ع) مساوی است با مواجه شدن با سختیها و تلخیها اما چیزی که میتواند مرهمی بر این مشکلات باشد توجه به مقام اهل بیت (ع) به ویژه مقام شفاعت و مقام عصمت آنها است.
این کارشناس مسائل دینی ترجیح دادن دنیا بر معنویت را خطرناک خواند و ابراز کرد: قرآن میفرماید اگر تجارت برای شما از جهاد مهمتر باشد باید منتظر «امر خدا» باشید.
وی ادامه داد: مفسرین قرآن این آیه را شدیدالحن و هشداردهنده توصیف کردهاند و گفتهاند امر خدا در این جا به معنای عذاب و عقوبت الهی است بنابراین اگر کسی امکانات دنیا را بیش از خدا دوست داشته باشد تهدید به عذاب میشود.
میرباقری با ذکر داستانی از غلام پیامبر(ص) یادآور شد: بهشت دارای مراتب مختلفی است و این گونه نیست که همه بهشتیان به اهل بیت (ع) دسترسی داشته باشند بلکه بعضیها هر چند صد سال یکبار توفیق دیدن امامان معصوم (ع) را پیدا میکنند بنابراین در تاریخ میخوانیم که پیامبر به یکی از غلامانش که لاغر و بیمار شده بود، گفت چرا به این روز افتادی و غلام در پاسخ گفت از ترس این که در آخرت یا جهنمی شوم یا اگر هم بهشتی شوم مقامم به شما نرسد و نتوانم در آن جا با شما باشم.
وی تاکید کرد: در این جا بود که آیهای نازل شد و گفت هر کس مطیع خدا باشد در آخرت با پیامبران و صدیقین و شهدا محشور خواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: کیست که بفهمد امام حسین (ع) به خاطر هدایت مردم حاضر شد آن همه بلا را تحمل کند و عاشق او نشود؟ مگر میشود کسی بداند امامان معصوم (ع) تمام سختیها را به امید رشد و هدایت مردم به جان خریدند و نخواهند در دنیا و آخرت همراهشان شود؟
وی بیان کرد: پیامبر اعظم (ص) و امامان معصوم (ع) به تنهایی بار هدایت جهانیان را به دوش کشیدند بنابراین بار اصلی بلا نیز به عهده آنان بود و همین سهم اندکی که نصیب ما شده برای رشد و پیشرفت خودمان است.