کد خبر: ۳۴۵۹۹۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۰     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
بازتاب خارجي لغو رسمي تحريم هاي اتحاديه اروپا و آمريکا عليه ايرانبا وکنش هاي مختلف رسانه ها و بسياري از مقامات همراه شد.
به گزارش پایگاه 598، سايت روزنامه وال استريت ژورنال درباره لغو رسمي تحريم هاي اروپا و آمريکا نوشت: دولت اوباما اجراي توافق تاريخي با ايران را با دورنماي لغو تحريم هاي پرهزينه تحميلي عليه تهران در يک دهه گذشته آغاز کرد.

وال استريت ژورنال در ادامه نوشت: آژانس بين المللي انرژي اتمي متعهد شده است که بر اساس توافق تا پايان سال جاري ميلادي گزارشي درباره وضعيت فعاليت هاي هسته اي ايران منتشر کند. مقامات آمريکايي عنوان کردند که گزارش آژانس هيچ ارتباطي با اقدامات جامعه بين المللي براي رفع تحريم ها عليه ايران ندارد.

خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي از واشنگتن به قلم «ايوان کورون» با عنوان «به عينيت رسيدن توافق هسته اي، سه ماه پس از امضاي آن» نوشت : آمريکا روز يکشنبه به طور رسمي مراحل اوليه لغو تحريم ها عليه ايران را آغاز کرد که اين اقدام، در واقع نخستين گام در جهت به عينيت رسيدن توافق هسته اي است که چهاردهم ژوييه ميان ايران و قدرت هاي جهاني به امضا رسيد.

ايران بايد کار برچيدن بخش بزرگي از زيرساخت هاي هسته اي خود را آغاز کند، فرآيندي که ماهها به درازا خواهد کشيد و در پايان آن، تحريم هاي غرب عليه اين کشور به طور کامل لغو مي شوند.

اما باراک اوباما رييس جمهور آمريکا از همين يکشنبه به دولت خود دستور داد با اقداماتي نظير انتشار متن قوانيني که بر اساس آنها تحريم هاي گوناگون نفتي و معاملات تجاري با ايران به حال تعليق در مي آيند، خود را براي لغو تحريم ها آماده کند.

اتحاديه اروپا هم بايد اقداماتي مشابه آمريکا در اين زمينه انجام دهد.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا، اين روز را نخستين گام مهم و حياتي در فرآيندي عنوان کرد که قرار است برنامه هسته اي ايران طي آن، صرفا صلح آميز بشود.

در عين حال، فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان که به ايران سفر کرده است، ضمن ابراز خرسندي از اعتمادي که به اين کشور شده است، خاطر نشان کرد «حال بايد ديد آيا ايران مي خواهد نشان دهد به الزامات خود پايبند است يا خير.»

يک مقام بلندپايه آمريکايي روز شنبه گفت «دستوراتي که اوباما روز يکشنبه اعلام مي کند، در واقع نشان از قاطعيت آمريکا در عمل به تعهداتش دارد؛ اين دستورات به اين دليل صادر و منتشر مي شوند که همه درباره چيزهايي که قرار است لغو شوند، مطلع شوند.»

اما يک مقام ديگر آمريکا به شرکت هايي که قصد دارند دوباره با ايران وارد معاملات شوند هشدار داد و گفت «هنوز هيچ تحريمي لغو نشده است؛ زمان لغو قطعي اين تحريم ها به سرعت ايراني ها در اجراي سهم خود در اين قرارداد بستگي دارد که دستکم دو ماه برآورد مي شود.»

سومين مقام آمريکايي نيز گفت «اين مسئله براي ما خيلي اهميت دارد که آنها (ايراني ها) بيش از آنکه اين کار را سريع انجام دهند، به درستي آن را به سرانجام برسانند.»

البته ايراني ها تمايل دارند با سرعت هر چه تمامتر اين کار انجام شود تا بتوانند ميلياردها دلار سرمايه هاي مسدود شده خود را در بانک هاي خارجي بازپس بگيرند و روحي تازه در اقتصاد تقريبا فلج خود بدمند.

خبرگزاري رويترز نيز در اين باره نوشت: هم‌زمان که آمريکا امکان لغو تحريم‌هاي ايران را فراهم مي‌کند، توافق هسته‌اي به واقعيت نزديک‌تر مي‌شود.

مقامات ارشد آمريکايي که خواستند نام‌شان فاش نشود به خبرگزاري رويترز گفته‌اند که زمان برداشته شدن تحريم‌هاي ايران منوط به سرعت ايران در اجراي اقدامات مرتبط هسته‌اي طبق توافق هسته‌اي و تاييد آن توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

طبق برآورد اين مقامات آمريکايي اجراي اين اقدامات دست کم دو ماه زمان لازم دارد.

يک‌شنبه، روز عملياتي شدن برجام است که پايان 90 روز مهلت بررسي اين توافق و تصويب قطع‌نامه 2231 شوراي امنيت سازمان در تاييد برجام است.ايران به طور جداگانه نيز به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاع داده است که تعهد خود براي اجراي مشروط پروتکل الحاقي در توافقنامه پادماني را طبق توافق هسته‌اي اجرا خواهد کرد.

ايران تاکيد کرده است که اين گام را در روز اجراي توافق هسته‌اي، برخواهد داشت روزي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز قرار است پس از راستي‌آزمايي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران،‌ پايبندي اين کشور را تاييد کند و تحريم‌ها نيز لغو خواهند شد.



منبع: نامه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها