کد خبر: ۳۴۵۵۷۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۲۵ مهر ۱۳۹۴
معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران گفت: خانوارها می توانند با مراجعه به سامانه سرشماری ۹۴ اطلاعات تکمیلی خود را وارد و کدرهگیری خود را دریافت کنند، ماموران آمارگیر از طریق همین کدرهگیری اطلاعات خانوار را بصورت آنلاین وارد سیستم می کنند.
به گزارش پایگاه 598، علیرضا زاهدیان با اشاره به سرشماری 95 گفت: سرشماری 95 هشتمین سرشماری نفوس و مسکن در کشور است ولی پیش از آغاز سرشماری 95 قرار است طرح آزمایشی آن را اجرا کنیم، در این طرح قرار است 120 هزار خانوار در هر شهر تحت سرشماری این آزمایش قرار بگیرند، اگرچه در بعضی از استان ها مانند بندر ترکمن استان گلستان، میناب استان هرمزگان، آبیک استان قزوین و دهلران استان ایلام این سرشماری بصورت کامل صورت می گیرد.

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران در ادامه گفت: در کشورهایی مانند استرالیا و یا کره جنوبی سرشماری نفوس و مسکن همانند ایران هر 5 سال یکبار انجام می شود، آخرین سرشماری نفوس و مسکن ما مربوط به سال 90 است و در سال آینده این سرشماری تجدید می شود اما اینکه بعد از سرشماری سال 95 سرشماری بعدی کی باشد هنوز مشخص نیست.

وی در ادامه افزود: ما برای هر سرشماری حدود سه سال کار می کنیم و طرح را در مدت 1 ماه اجرایی می کنیم، در سرشماری 95 ما اولین کشوری خواهیم بود که سرشماری نفوس و مسکن را به صورت آنلاین و با استفاده از تبلت انجام می دهد.

زاهدیان با اشاره به زمان برگذاری سرشماری نفوس و مسکن در کشور گفت: زمان مناسب سرشماری در کشور ما آبان ماه است زیرا در این ماه جمعیت ایستاتر است و خانوارها کمتر به سفر می روند ولی ما قصد داریم سرشماری 95 را از مهرماه آغاز کنیم و 10 روز قبل از اجرای سرشماری از طریق رسانه ها به خانوارها اطلاع رسانی می کنیم.

وی در ادامه گفت: خانوارها می توانند با مراجعه به سامانه سرشماری 94 اطلاعات تکمیلی خود را وارد و کدرهگیری خود را دریافت کنند، ماموران آمارگیر از طریق همین کدرهگیری اطلاعات خانوار را وارد سیستم می کنند و اطلاعات بصورت آنلاین وارد سیستم جامع ما می شود، این طرح آزمایشی قرار است از 4 آبان ماه آغاز شود.

زاهدیان در ادامه گفت: در شهرستان های میناب، بندر ترکمن، آبیک و دهلران سرشماری بصورت اینترنتی صورت می گیرد و نیز در منطقه 3 تهران به همین صورت است، عملیات سرشماری در این مناطق میدانی نیست و از طریق اینترنت صورت می گیرد اما در سایر شهرستانها این سرشماری حضوری و میدانی است.

وی در ادامه گفت: هدف ما این است که خانوارها از این طرح سرشماری آگاه باشند و نهایت همکاری را با ماموران مرکز آمار ایران داشته باشند.

زاهدایان با اشاره به جذب نیرو برای اجرای طرح آمارگیری گفت: ما برای اجرای این طرح 50 هزار نفر را به عنوان آمارگیر جذب و تحت آموزشهای ویژه از جمله کار با تبلت قرار می دهیم، این آموزشها در مدت 1ماه صورت می گیرد و 2 هزار کلاس برای اجرای این آموزشها در نظر گرفته شده است.

زاهدیان با اشاره به تعداد جمعیت ایران در سرشماری 90 گفت: بر اساس سرشماری سال 90 ایران 78 میلیون و 720 هزار نفر جمعیت دارد، ما در سرشماری اخیر از خانوارها می خواهیم که کارت ملی، اطلاعاتی در رابطه با محل سکونت و غیره را در اختیار آمارگران بگذارند زیرا اطلاعات آماری که قبلا توسط سرپرستان دریافت شده با کدملی خانوارها در ارتباط است بنابراین با ارائه هرگونه اطلاعات اشتباه مامور آمارگیر به سرعت مطلع و نسبت به اصلاح آن اقدام می کند.

وی با اشاره به تفاوت سرشماری بین ایران و سایر کشورها گفت: در کشورهایی که جمعیت کمی دارند سرشماری در آنجا ساده است اما مثلا در کشورهایی مثل چین و هند سرشماری سال ها طول می کشد بنابراین در این کشورها از سیستم پست استفاده می شود به این صورت که اطلاعات آماری را برای خانوارها پست می کنند و خانواده ها بعد از پاسخ این مدارک را باز می گردانند اما این طرح در ایران به دلیل تغییر مداوم آدرس خانوارها عملا امکانپذیر نیست بنابراین ما روی اینترنت سرمایه گذاری کردیم و به سرشماری الکترونیکی روی آوردیم، به این ترتیب جزو 5 کشوری هستیم که سرشماری نفوس و مسکن را بصورت الکترونیکی و به کمک اینترنت انجام می دهیم.

طرح آزمایشی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1394 از روز چهارشنبه 22 مهر آغاز شده و تا 4 آذر در حوزه های نمونه اجرا می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها