به گزارش پایگاه 598، مدیران صدا و سیما هیچگاه فکرش را نمیکردند شبکه
تلویزیونیای که قرار بود بیشتر برنامههای آن آرشیوی و تکرار پاره پاره
فیلمها و سریالها باشد، کمتر از یک سال از افتتاح رسمی آن به یکی از
پربینندهترین شبکهها تبدیل شود. شبکه نسیم اما موفق شد شروعی توفانی
داشته باشد و مسؤولان این شبکه جمع و جور و کمهزینه نیز میدانند که بخش
اعظمی از این موفقیت را مرهون برنامه «خندوانه» هستند، برنامهای که در یک
سال و 2 ماه اخیر 2 فصل را تجربه کرده است.
به طور کلی میتوان 10 دلیل را در موفقیت خندوانه برشمرد که مختصرا به آن اشاره میکنیم:
1-
رامبد جوان: برنامه «خندوانه» از همان ابتدا تکلیف خود را با بینندگانش
روشن کرد چراکه یکی از محبوبترین چهرههای تلویزیون و سینما را بهعنوان
مجری معرفی کرد. رامبد جوان که خود یکی از اضلاع اصلی اتاق فکر خندوانه
محسوب میشود در اجرا با تمام توان پای کار آمد و نتیجه آن را هم خیلی زود
گرفت. آنهایی که پشت صحنههای خندوانه را دیدهاند میدانند جوان برای
کارگردانی خندوانه خیلی مایه میگذارد و برای ساختن یک برنامه خیلی حرص
میخورد. وابستگی شدید خندوانه به رامبد جوان موجب شده جدایی این دو مضحک،
احمقانه و غیرممکن به نظر برسد.
2- اتاق فکر و ایده: همین که در
یک برنامه تلویزیونی اتاق فکر وجود دارد و این اتاق فکر با تحلیل محتوای
بازخوردها، درصدد رفع نقاط ضعف برنامه برمیآید و پا به پای برنامه پیش
میرود ارزشمند است. نبودن اتاق فکر قوی در بسیاری از برنامههای تلویزیونی
محتوای برنامه را پوچ میکند اما خندوانه از ابتدا تاکنون این اتاق فکر و
ایده را حفظ کرده و تا زمانی که این گروه ایدهپردازی وجود دارد میتوان
امیدوار بود غافلگیریهای جدیدی را در برنامه دید.
3- جلوگیری
از تکرار: هر قسمت خندوانه دارای آیتمهای ثابت و متغیر است. سازندگان
«خندوانه» برای جلوگیری از تکراری شدن برنامه حتی اجازه نمیدهند آیتمهای
ثابت برنامه در زمانهای مشخص و تکراری پخش شود و کنداکتور برنامه هر شب
تغییر میکند. به عبارت بهتر همه چیز تحت اختیار برنامه است و برنامه تحت
اختیار کنداکتور ثابتی نیست.
4- حضور مردم: خندوانه در هر
برنامه حدود 100 نفر بیننده زنده دارد که برای حضور در برنامه باید تست
خنده بدهند و در مصاحبه شرکت کنند. همین موضوع به نقطه قوت برنامه تبدیل
شده و بارها و بارها کمدینها و میهمانها اعلام کردهاند که از حضور
تماشاچیان و تشویقها و خندههای بموقع آنها انرژی گرفتهاند. این انرژی
البته به مخاطبان هم منتقل میشود.
5- ایجاد رابطه دوطرفه با
مخاطب: خندوانه جزو معدود برنامههایی است که موفق شده به سرعت ارتباط
دوطرفه با مخاطبان ایجاد کند. این ارتباط علاوه بر حضور تماشاگران در
برنامه به وسیله شبکههای اجتماعی و اجرای ایدههایی مانند مسابقههای
گوناگون ایجاد شده است.
6- گروه نمایش و کمدینها: شاید رامبد
جوان هیچگاه فکرش را هم نمیکرد که استندآپ کمدی «خندوانه» اینقدر محبوب و
ستارهساز شود. در این بین عروسک جنابخان با هنرنمایی و صداپیشگی محمد
بحرانی بیش از حد تصور محبوب شد و رامبد جوان باهوش نیز بعد از این
محبوبیت، راه را برای جنابخان باز کرد و به آن بیشتر میدان داد.
7-
تیم حرفهای عوامل: به غیر نویسندهها و ایدهپردازها سایر عوامل خندوانه
نیز عملکردی حرفهای از خود نشان دادهاند. از طراحی لوگو گرفته تا
قاببندیهای فیلمبرداری و حتی طراحی صحنه مفرح.
8- موضوع
برنامه: یکی از نقاط قوت خندوانه موضوع ثابت برنامه یعنی «خنده» است.
خندوانه تنها برنامهای است که اختصاص به «خنده»- و نه طنزهای سطحی- دارد.
حتی در برنامه بارها و بارها گفته میشود که میتوان بدون هیچ دلیلی خندید
چرا که خندههای مصنوعی نیز برای بدن مفید است.
9- میهمانهای
متنوع: خیلی از برنامههای تلویزیونی برای جذب مخاطب سراغ میهمانان چهره و
ستاره میروند اما در خندوانه میتوانید یک جانباز قهرمان، یک بازیگر
فراموششده، یک سیاستمدار کهنهکار، یک مدیر دولتی، یک مدیر خصوصی و یک
پزشک موفق را ببینید.
10- انعطاف مدیران: مسؤولان شبکه نسیم و
به دنبال آن مدیران سازمان صدا و سیما با انعطاف و حمایت از خندوانه سهم
بسزایی در موفقیت آن داشتهاند.