کد خبر: ۳۳۸۸۳۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، آمار و اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد 5.1درصد تسهیلات پرداختی بانک ها برای خرید مسکن طی چهار ماهه نخست سال جاری در اختیار مشتریان قرار گرفته که براساس انتظارات بیشترین حجم تسهیلات خرید مسکن در بخش مسکن و ساختمان پرداخت شده که حدود سه هزار و 866میلیارد تومان است. در واقع، بیش از 40درصد تسهیلات این بخش برای تهیه مسکن صرف شده است.

552میلیارد تومان از تسهیلات بانکی که به بخش خدمات تعلق گفته برای تهیه مسکن در بخش مذکور بود تا به این ترتیب 1.5درصد تسهیلات این بخش در حوزه مسکن سرمایه گذاری شود.

این رقم در بخش بازرگانی حدد یک درصد معادل 120میلیارد تومان بود. همچنین در بخش صنعت و معدن و کشاورزی نیز به ترتیب 0.7 و 0.3درصد تسهیلات به سمت بازار مسکن خهت خرید ملک سوق داده شد.

برنامه وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برای تحرک بخشی به بازار مسکن افزایش اعتبارات بانکی این بخش از اقتصاد بود.

انحراف تسهیلات بانکی
انحراف تسهیلات بانکی در دهه گذشته از بخش مسکن باعث شد سهم بخش مذکور از اعتبارات پرداختی نظام بانکی در سال های گذشته تا 12درصد کاهش یابد.

به این ترتیب سقف وام ساخت مسکن تا 50میلیون تومان و سقف وام خرید مسکن تا 80میلیون تومان افزایش یافت تا با رونق بخش بازار مسکن، اقتصاد کشور نیز رونق بیاید.

برنامه دولت برای تحرک بخش بازار مسکن
برای توسعه و تحرک بخش بازار مسکن دولت درصد است حدود 25درصد منابع بانکی به سمت این بخش هدایت کند تا مسیر خروج اقتصاد از رکود هموارتر شود، با این حال تاکنون تنها پنج درصد تسهیلات بانکی راهی حوزه مسکن شده تا گواهی بر رکود شدید بازار مسکن باشد.

روی دیگر سکه تسهیلات پرداختی بانک ها نشان می دهد مبلغی حدود چهار هزار و 763میلیارد تومان برای تکان دادن و تحرک بخشی بازار به عظمت مسکن در کشور بسیار ناچیز است و نمی تواند در تقویت توان مالی افراد کم درآمد یا با درآمد متوسط که با تکیه بر پس انداز نمی توانند خانه دار شوند، موثر باشد.

این اتفاق دو پیامد منفی خواهد داشت نخست آنکه دوباره شهرها پر می شود از خانه های مسکونی تازه ساخته شده که منتظر مشتری است و دوم اینکه همچون سال های قبل در نبود متقاضیان واقعی وام مسکن، اعتبارات بانکی به سوی بازار آپارتمان های لوکس منحرف می شود که جامعه هدف آن افراد با درآمد بالا است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها