کد خبر: ۳۳۵۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۱۳ دی ۱۳۹۰
به نظر مي‌رسد طي سال‌هاي اخير در هر انتخاباتي كه نتيجه آن به ضرر سياست‌ها و منافع آمريكا بوده است، شاهد عنوان ادعاي تقلب از سوي نامزد مورد حمايت آمريكا و تلاش براي تحميل خواسته‌هاي ...
به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، در دهه اخير، يكي از خبرهايي كه گهگاه تكرار شده و مي‌شود، بحث «تقلب در انتخابات» در برخي كشورهاست؛ موضوعي كه بازخورد اجتماعي آن گاهي منجر به تحولات سياسي چشمگيري شده است.

اما يك نقطه مشترك همه اين ادعاهاي تقلب آن است كه همگي عليه مخالفان سلطه آمريكا در جهان مطرح شده‌، نقطه مشترك ديگر موقعيت استراتژيك كشورهاي هدف از لحاظ ژئوپولتيك، اقتصادي، انرژي و ... و اهميت آن براي آمريكاست؛ مثلاً در كشورهايي چون گرجستان و اوكراين، واضح است كه آمريكا با نفوذ در آن‌ها مي تواند از يك سو حلقه محاصره روسيه را تنگ‌تر كند و از سوي ديگر به بازار منافع نفت و گاز اين منطقه دسترسي آسان‌تري داشته باشد، اشتراك ديگر در ادعاهاي تقلب ياد شده اين است كه در همه آنها، حمايت آشكار سياسي، مالي و رسانه‌اي آمريكا از كانديداي بازنده و طرفدارانش مشهود است.

 در ادامه به چند مورد از مهمترين اين موارد اشاره مي‌شود.

1- گرجستان و انقلاب گل رز
 
در انتخابات پارلماني گرجستان در سال 2003، ائتلافي كه حمايت آشكار آمريكا و غرب را به همراه داشت با وجود آنكه قبل از انتخابات پيروزي خود را اعلام كرده بود، طبق نتايج اعلام شده شكست خورد.

در پي اعلام اين نتايج، اين ائتلاف به نتايج اعتراض كرد و دولت را به تقلب در انتخابات متهم كرد و با حمايت رسانه‌هاي آمريكايي و اروپايي، هواداران خود را به نافرماني مدني و مبارزه منفي فراخواند و در نهايت، پارلمان و اماكن دولتي به تصرف مخالفان درآمد و انقلاب گل رز صورت گرفت، به اين ترتيب حركتي كه تماماً با طراحي و اجراي آمريكا صورت گرفته بود، حاكميت اين كشور را به نفع آمريكا تغيير داد.

2- اوكراين و انقلاب نارنجي
 
در دور دوم انتخابات رياست جمهوري اوكراين در سال 2004 نيز اتفاق مشابهي افتاد. طبق اعلام نتيجه شمارش آراء يوشچنكو، نامزد مورد حمايت غرب بازنده انتخابات بود، اما اين نتيجه از سوي وي و طرفدارانش مورد اعتراض واقع شد و دولت به تقلب در انتخابات متهم شد.

در اين مورد هم طرفداران با نمادهايي به رنگ نارنجي به خيابان‌ها آمدند و خواستار اعلام پيروزي يوشچنكو شدند و اقدام به برهم زدن نظم عمومي و اشغال برخي اماكن دولتي كردند كه در نهايت، در حالي كه اوكراين در خطر جنگ داخلي و تجزيه قرار گرفته بود، پارلمان اين كشور انتخابات را باطل اعلام كرد تا بار ديگر همه چيز به سود آمريكا و غرب پايان گيرد.

3- قرقيزستان و انقلاب لاله‌اي
 
در سال 2005، پس از برگزاري دو مرحله انتخابات پارلماني و اعلام نتايج آن، دو مخالف دولت و يكي از نامزدهاي رد صلاحيت شده با هم متحد شدند و انقلاب موسوم به «گل لاله» را استارت زدند.

اعتراضات طرفداران اين جريان خيلي زود به سراسر قرقيزستان سرايت كرد و اماكن دولتي و دفتر رياست جمهوري توسط آنها به تصرف درآمد و در نهايت با فرار آقاليف، جابه‌جايي قدرت با حمايت و ساماندهي آمريكا صورت گرفت.
 
4- ايران و فتنه 88
 
اهميت فوق العاده ايران براي آمريكا باعث شد تا اين كشور با همه تجربيات خود به سراغ دهمين انتخابات رياست جمهوري كشورمان بيايد.
 
در اين مورد هم مانند نمونه‌هاي قبلي، دولت حاكم به فساد و ناكارآمدي متهم مي‌شود، يك نماد رنگي براي مخالفان انتخاب مي‌شود و پيروزي نامزد مورد حمايت آمريكا قبل از انتخابات اعلام مي شود و در نهايت ادعاي تقلب و تقاضاي ابطال انتخابات صورت مي‌گيرد.

در اين مورد اما، روشنگري حكيمانه مقام معظم رهبري و تيزبيني و دشمن شناسي مردم موجب حفظ ثبات سياسي كشور و بي نتيجه ماندن تلاش‌هاي مهره‌هاي آمريكا شد.
 
5- انتخابات مجلس دوماي روسيه
 
پس از انجام انتخابات مجلس دوماي روسيه در ماه اخير و اعلام نتايج آن، دوباره زمزمه‌هاي تقلب در انتخابات به گوش رسيد و باز هم آمريكا حامي سياسي و رسانه‌اي مدعيان تقلب بود و وزير خارجه آمريكا خواستار احترام مسكو به حقوق بشر شد.
 
لازم به ذكر است، همه این داعیه های تقلب در انتخابات که به عنوان مرحله ای از کودتای مخملی به کار می رفتند، مرحله به مرحله از روی نسخه های تجویز شده از سوی بنیاد سوروس اجرا می شدند.

طي جمع بندي نهايي به نظر مي‌رسد در سال‌هاي اخير، در هر انتخاباتي كه نتيجه آن به ضرر سياست‌ها و منافع آمريكا بوده است، شاهد ادعاي تقلب از سوي نامزد مورد حمايت آمريكا و تلاش براي تحميل خواسته‌هاي وي به حاكميت كشور خود بوده‌ايم و در اين ميان نقش پررنگ عمليات رواني و حمايت بي چون و چراي رسانه‌هاي غربي از كانديداي مورد حمايت غرب و طرفدارانش غيرقابل انكار است؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد در شرايط حساس كنوني در جهان، نيازمند روشنگري بيشتر باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها