کد خبر: ۳۳۱۲۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
یادداشت ۵۹۸؛
دكتر حسن نيلي*
آورده اند كه شخصي براي چيدن هندوانه از دوستان خود جدا شد و راه صحرا در پيش گرفت. وقتي مسير را طولاني يافت و رسيدن به هندوانه را دست نيافتني، عطايش را به لقايش بخشيد و موضوع ديگري را در بين دوستان مطرح كرد، مانند بحث محل تولد و شهري و روستايي؟! و.... تا بحث چيدن هندوانه به فراموشي سپرده شود؟!

حكايت هندوانه آن روز، موضوع شهري و روستايي اين روزهاست!! بايد از كساني اين موضوع را مطرح مي كنند، پرسيد از مذاكرات چه خبر؟! قرار بود كه تحريم ها برداشته شود، ولي گويا قرار است كه توان نظامي متعارف جمهوري اسلامي نيز مورد تعرض آقايان قرار گيرد؟! و مثلا بايد در برابر حمله احتمالي تروريست ها به قبور ائمه در عراق دست بسته تماشاچي شده و نتوانيم به نيروهاي مردمي و دولت آن كشور كمك كنيم؟ ولي تركيه و عربستان هر كاري را خواستند مي توانند زير چتر شوراي امنيت و ناتو بر عليه محور مقاومت انجام دهند.

حال در اين فضايي كه بايد شفاف شود تا داده و ستانده در مذاكرات مشخص گردد، به ناگاه موضوع شهري و روستايي مطرح و افكار عمومي را به سمت خود سوق مي دهد. بايد از آقايان پرسيد اين موضوع چه جايگاهي در مباحث روز انقلاب اسلامي دارد؟ آيا با شعار "همدلي و همزباني" سنخيت دارد؟ و يا كمك به حفظ يك پارچگي جامعه مي نمايد؟ آيا طرح اين موضوع در سال انتخابات يك فضاي دوقطبي كاذب به وجود نمي آورد؟ و در شرايط كنوني آيا اين مسئله حركت در مسير رهبري نظام است؟ و يا چه مشكلي از مشكلات كشور را حل مي نمايد؟؟

آنچه مسلم است اينكه بحث مذاكرات وقت بسياري از مردم و رسانه ها را به خود اختصاص داده است. و يك انتظار معقول در بين توده هاي مردم، رسانه ها و نخبگان براي ارزيابي نتيجه مذاكرات شكل گرفته است. بگير و ببندها نيز نتوانسته است از نقادي و بررسي دقيق ابعاد مختلف اين موضوع جلوگيري نمايد. بيم آن مي رود كه مجلس به وظيفه تاريخي خود عمل نمايد و همه داشته هاي آقايان به نقد گذاشته شود.

لذا بايد يك موضوع فرعي مطرح تا وقت نخبگان و رسانه ها را به خود اختصاص و موضوع اصلي فراموش شود. اين مسئله بارها در عرصه بين المللي تكرار شده است. كافي است مثلا مواقعي كه اسرائيل به دليل جنايات بي شمار بر عليه مردم غزه تحت فشار افكار عمومي قرار ميگيرد، سرخط خبرها را به دقت مرور و سوژه ها را مورد ارزيابي قرار دهيد. آن گاه با موارد مشابهي مانند اين موضوع در عرصه بين المللي مواجه مي شويد. بحث هاي فرعي كه ممكن است مثلا يك موضوع مربوط به حيات وحش و راز بقا باشد، و يا مثلا يك ستاره فوتبال دچار اختلاف با همسرش شده است و يا ستاره دنباله داري قرار است در قرن آينده از كنار زمين عبور نمايد و ...

* دكتر حسن نيلي استاد دانشگاه شيراز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
۱
۰
دكتر جان نوشته شما چقدر با همدلي سازگار است ؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها