به گزارش پايگاه 598، حامد سلطانینژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در نخستین نشست خبری خود با رسانههای خبری ضمن تشریح محورهای اصلی بورس کالا و کارکردهای اصلی آن در اقتصاد ایران عنوان کرد: در حوزه اسناد بالادستی مرتبط با بورس کالا میتوان به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی برنامه ششم برای سالمسازی اقتصاد و تامین مالی بلندمدت کلان از طریق بازار سرمایه اشاره کرد که تبلور آن در بورس کالای ایران است.
وی افزود: تاکید بر سالمسازی اقتصاد، نظام توزیع کالا و تامین مالی از طریق سیستم بازار مالی و افزایش صادرات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی در اسناد بالادستی محورهایی است که در بورس کالا میتوان تحقق عینی آنها را نظاره کرد.
این مقام مسئول با اشاره به لزوم مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در اقتصاد کشور بر اساس سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه عنوان کرد در این برنامه تامین مالی بلند مدت کلان از طریق بازار سرمایه مورد تاکید قرار گرفته که بورس کالا مرجعی مطمئن برای ظهور و تحقق این سیاستها است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد بالادستی و تنظیم قوانین بخش واقعی اقتصاد موارد مختلفی در قوانین کشور مبنی بر بکارگیری ظرفیتهای بورس کالا عنوان شده که از جمله آن میتوان به ماده 21 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به منظور تنظیم مناسب بازار، افزایش سطح رقابت، افزایش بهرهوری شبکه توزیع و شفافسازی فرایند توزیع کالا اشاره کرد.
سلطانینژاد در ادامه با اشاره به عملکرد چهار ماهه ابتدایی سال جاری بورس کالا، عنوان کرد: در چهار ماهه ابتدایی امسال رینگ محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا با کاهش 33 درصدی ارزش معاملات مواجه شد که ناشی از رکود حاکم بر صنعت مسکن به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان بازار آهنآلات بود. در عین حال روند کاهش قیمتها در دنیا از جمله کشور چین به این کاهشها افزود.
وی ادامه داد: در حوزه محصولات کشاورزی نیز با توجه به افزایش ظرفیت بهرهوری و تعامل خوب فعالان بازار با مسئولان کشاورزی رشد 1900 درصدی ارزش معاملات این بازار نسبت به چهار ماهه مشابه سال قبل را شاهد بودیم، همچنین بازار معاملات فرآوردههای نفتی بورس کالا نیز در چهار ماه نخست امسال با 17 درصد کاهش و بازار پتروشیمیها نیز با 31 درصد کاهش ارزش معاملات مواجه بود. این در حالی بود که در معاملات آتی این بازار نیز افت 47 درصدی ارزش معاملات رخ داد.
مدیرعامل بورس کالا راهاندازی بازار مشتقه ارز را اصیلترین برنامه این بازار در سال جاری عنوان کرد و افزود: علاوه بر فراهم کردن شرایط معاملات ارزی در رینگ صادراتی بورس کالا و فراهم کردن سوآپ صادراتی؛ فراهم کردن امکان فعالیت موسسات فورسیتینگ (رتبهسنجی) و اخذ استانداردها در عرصه بورسهای کالایی به منظور تامین مالی برای فعالان حوزه صادرات و واردات کالایی در دستور کار بورس کالا است.
در عین حال ایجاد زمینه لازم برای ایجاد معاملات مدتدار و اعتباری بینالمللی و امکان پوشش ریسک در بازارهای بینالمللی از طریق توسعه معاملات با بورسهای دنیا نیز از برنامههای جدی بورس کالا است.
سلطانینژاد در ادامه با اشاره به جزئیات راهاندازی معاملات مسکن و مستغلات در بورس کالا عنوان کرد: در نهادهای عمومی و دولتی و نهادهای بزرگی که همواره با درگیر شدن منافع عموم مردم روبرو هستند این شائبه به وجود میآید که در موضوع واگذاری املاک نهاد ذینفع نیز منتفع گردد. در عین حال شبههای مزایدههای دولتی و نهادهای عمومی نیز بر اینگونه معاملات سایه افکنده است. در این زمینه استفاده از مکانیزم شفاف بورس کالا میتواند این دغدغه را منتفع کند.
وی افزود: بازار فرعی بورس کالا به عنوان نوعی از بازار خارج از بورس میتواند به ایجاد ظرفیت برای معامله املاک بزرگ بیانجامد که هرچه جذابیت این بازار افزوده گردد میتواند به گرایش فعالان در این بازار بیانجامد.
سلطان نژاد تصریح کرد: بورس کالا در گام اول به دنبال معامله آپارتمان در این بازار نیست و هیچ اتفاقی قرار نیست در ارزانی یا گرانی بازار مسکن رخ دهد. بلکه طرح این موضوع تنها برای جامع عمل پوشاندن مصوبه دولت برای معاملات املاک در اندازه بزرگ بوده و در گامهای بعدی چنانچه لازم به پوشش ریسک مردم در معاملات مسکن باشد تصمیمگیری خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به ضریب کارمزد کارگزارها در بورس کالا و اقدام برخی از این شرکتها برای ارایه تخفیفهای 90 درصدی با هدف جذب و بازاریابی عرضهکنندگان کالا؛ چه برنامهای برای عدم تخریب جایگاه کارگزارها به عنوان بازیگران اصلی این بازار اندیشیده شده است،عنوان کرد: در این زمینه کانون کارگزاران باید تدبیری اندیشیده تا با تعامل با بورس کالا موضوع کارمزد به عنوان تنها ابزار بازاریابی قرار نگیرد.
سلطان نژاد افزود: ابزار بازاریابی ارایه سرویسهای مطلوب و انجام فعالیتهای تخصصی است. شرکتهای کارگزاری باید به چارچوبها و محدودیتهای صنایع آشنا بوده و انتظار از اینکه تنها کارمزد مبنای بازاریابی کارگزاران قرار گیرد به نظر در نهایت به رقابت منفی بین این فعالان میانجامد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به رکود حاکم بر کسب و کار کشور و کمبود نقدینگی در بازارهای مختلف، بورس کالا چه برنامهای برای عدم خروج عرضه کنندگان اصلی این بازار از جمله رینگ محصولات پتروشیمی و کشاورزی و گرایش آنها به بازار خارج از بورس اندیشیده است،گفت: بورس کالا همواره تلاش میکند در راستای رخدادهای حاکم بر بازارهای بینالمللی گام بردارد در حال حاضر علاوه بر رکود حاکم بر بازار داخلی، بازارهای بینالمللی و از جمله کشور چین با کاهش شدید تقاضا در بازارهای کالایی مواجه هستند.
وی ادامه داد: کشور ایران نیز در حال گذار از عدم ثبات اقتصادی به ثبات اقتصادی است که چندان نمیتوان در این شرایط انتظار رونق را داشت. قدر مسلم آن دسته از عرضه کنندگان و شرکتهایی که تمایل به عرضه کالا در خارج از بورس کالا دارند به دنبال تحقق انتظاراتی در بورس کالا هستند که در این زمینه میتوان به مواردی همچون تسهیل بروکراسی اداری، ارایه آسانتر تضامین و صدور کد معاملاتی اشاره کرد.
به گفته مدیرعامل بورس کالا از سوی دیگر بورس کالا در برابر اراده آن دسته از معاملهگرانی که به دنبال فعالیت در بازار غیرشفاف خارج از بورس هستند طبیعی است که کاری از دستش برنیاید و تنها نظارهگر است.