کد خبر: ۳۲۶۶۳
زمان انتشار: ۱۹:۰۳     ۰۷ دی ۱۳۹۰
هیئت ناظران سوریه از شهر حمص از جمله بیمارستان این شهر دیدن کرد و برخی مردم در گفت‌وگو با این هیئت اعلام کردند که افراد مسلح در روزهای گذشته آنان را مجبور به بستن مغازه‌ها می‌کردند تا وانمود کنند در این شهر اعتصاب شده است.
به گزارش خبرنگار فارس در سوریه، هیئت ناظران اتحادیه عرب روز سه‌شنبه 27 دسامبر 2011 وارد شهر ناآرام حمص شدند و با غسان عبدالعال استاندار حمص دیدار کردند و از اوضاع استان مطلع شدند و میزان اجرای بندهای پروتکل امضا شده از طرف دمشق را بررسی کردند.

این پروتکل بر خروج ارتش وسوریه از مناطق مسکونی و توقف کشتار و آزادی بازداشت‌شدگان تاکید می‌کند و خواستار اجازه دادن به رسانه‌های عربی و بین‌المللی برای ورود به مناطق پرتنش و آزادی عمل در آن شده است.
خبرنگار فارس در سوریه گزارش کرد که از جمله مناطقی که ناظران از آن دیدن کردند، محله بابا عمرو، بیمارستان ملی در حمس، الزهه، العدویه، کرم اللوز، نازحین، کرم زیتون و وادی الدهب است.

در خلال بازدید هیئت، اعضای آن به طور تصادفی با بسیاری از اهالی و ساکنان این محلات دیدار و گفت‌وگو کردند و برخی از اقدام گروهک‌های مسلحی سخن گفتند که آنان را به همراه اموال عمومی و خصوص هدف گرفته بودند. اهالی محلات مذکور سخنان خود را بر امور از جمله هدف قرار گرفته شدن مدارس متمرکز کردند که گفته آنان به منظور تعطیل کردن روند معمولی زندگی در این مناطق هدف گرفته شدند.

به هنگام دیدار هیئت ناظران از بیمارستان ملی در حمص، اعضای هیئت با مجروحانی دیدار کردند که تحت درمان قرار گرفته بودند. ناظران همچنین از آمبولانس‌ها و بخش‌هایی از بیمارستان که هدف گلوله افراد مسلح قرار گرفته و آسیب دیده بودند، بازدید کردند اما قبول نکردند که از اجساد کشته‌شدگان به دست افراد مسلح دیدن کنند.

بنا بر این گزارش، اهالی محله کرم اللوز در استان حمص برای جلب کردن توجه ناظران به میزان تخریبی که افراد مسلح در محله آنان ایجاد کرده بودند، فریاد حمایت از ارتش سوریه سر دادند. همچنین برخی از اهالی نیز در گفت‌وگو با اعضای ناظر اعلام کردند که افراد مسلح آنان را مجبور می کردند که مغازه‌ها و محل کسب خود را تعطیل کنند تا وانمود کنند که حالت اعتصاب عمومی در شهر ایجاد شده است.

اعضای هیئت اتحادیه عرب در این بازدید همچنین با یکی از زنانی که از خرید نان بازمی‌گشت گفت‌وگو کردند که این زن در پاسخ با بیان اینکه اهالی شهر پایدارند و مقاومت می‌کنند، تاکید کرد که مردم در حال طی کردن زندگی عادی خود هستند هرچند که حوادث و جنایت‌هایی از قبیل سرقت، قتل و حملات مسلحانه گروهک‌های تروریستی در این شهر رخ داده است.

بنا بر گزارش خبرنگار فارس در سوریه، تصویربردار ویژه هیئت ناظران در منطقه باباعمرو مورد تعرض قرار گرفت و دوربین وی صدمه دید و لباس‌های و را کاملا از تن وی در آوردند و دوربینی که متعلق به شبکه الدنیا بود، به سرقت بردند.

علاوه بر این اعضای هیئت که تعداد آنان 10 نفر است، فردا از روستاهای اطراف استان نیز دیدن می‌کنند تا از وضعیت این مناطق نیز مطلع شوند.

گفته می‌شود که اعضای هیئت ناظران اتحادیه عرب در حمص، بازدید از باب‌السباع و الخالدیه را به دلیل وضعیت ناامن آنان از دستور کار بازدید خود کنار گذاشتند.

بنا بر این گزارش، شهر حمص روز چهارشنبه از ساعات اولیه صبح، ساعاتی آرام را پشت‌سر گذاشت و شهر شاهد تحرک عادی مردم بود. مغازه‌ها صبح باز شدند و عبور و مرور خودروها عادی بود.

هیئت ناظران صبح چهارشنبه در حدود ساعت ۱۰ صبح وارد شهر حمص شدند و ریاست هیئت را محمد احمد مصطفی الدابی بر عهده دارد.

پس از شهر حمص، هیئت ناظران در مناطق دیگری مانند استان‌های ادلب، حماة، درعا و دمشق نیز دیدن خواهند کرد و مرحله دیگر بازدید شامل مناطق قامشلی، دیرالزور و شهرهای ساحلی سوریه خواهد شد.

هیئت ناظران سوریه شامل کارشناسانی از اردن، تونس، الجزائر، سودان، عراق، عمان، مصر، مغرب و موریتانی و از کارشناسان نظامی و غیرنظامی و همچنین فعالان عرب با ملیت‌های مختلف است که در چارچوب اتحادیه عرب، کمیته حقوق بشر عربی، کمیته عربی حقوق بشر فعالیت می‌کنند.

در همین خصوص، سرلشگر مصطفی الدابی رئیس هیئت ناظران اتحادیه عرب در سوریه اعلام کرده بود که طبق توافق دمشق و اتحادیه عرب تردد هیئت به مناطق مختلف نیاز به مجوز یا چیزی خلاف آن ندارد و اتحادیه عرب نقش خود را طبق برنامه ایفا می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها