کد خبر: ۳۲۵۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۰۷ دی ۱۳۹۰
چراغها را روشن بگذارید،دیر سرکار بروید،روی اسکناس شعار بنویسید
مقایسه روشهای مورد استفاده آمریکا در جنگ نرم نیکاراگوئه با جنگ نرم علیه ایران در فتنه ۸۸ نشان می‌دهد روشهای جنگ نرم آمریکا هر چند این بار به سیطره آنها بر رسانه‌های بزرگ دنیا هم مجهز شده باشد، برای مردم معنایی جز روشهای نخ‌نما شده و پوسیده گذشته را ندارد.
به گزارش 598 به نقل از فارس، مروری بر روشهای مورد استفاده قدرتهای استعماری برای انجام اقدامات براندازانه در کشورهای مختلف نشان می‌دهد "جنگ نرم" و استفاده از "عملیّات روانی" توسط قدرتهای استعماری علیه کشورهایی که ضد منافع این کشور بوده‌اند، مقوله‌ای نیست که ـ چنانکه آنها خود ادعا می‌کنند ـ منحصر به تاریخ باشد؛ دست‌اندازی در امور کشورهای مختلف و جا به جایی مهره‌های آزادی‌خواه و استقلال‌گرا با دست‌نشاندگانی بی اختیار و حافظ منافع کشورهای استعماری، گرچه قدمتی به درازای تاریخ حیات این کشورها دارد، اما از آن فراتر می‌رود و مصادیق آن در جهان امروز نیز حتّی پررنگ‌تر از گذشته دیده می‌شود.

مقایسه‌ای بین روشهای جنگ نرم و عملیات روانی آمریکا در سال ۱۹۸۳ علیه نیکاراگوئه و به‌ کارگیری همان روشها در فتنه ۸۸ علیه ایران، نشان می‌دهد تاریخ و درسهای آن هرگز نتوانسته است تغییری نه در انگیزه‌های استعماری این کشورها و نه در روشهای آنها برای دستیابی به اهدافشان پدید آورد.            
 
* جزوه سازمان سیا، روشهای مبارزه با دولت نیکاراگوئه را به شهروندان عادی آموزش می‌داد

سازمان سیا آمریکا در سال ۱۹۸۳ با انتشار جزوه‌ای به نام «جزوه مبارزان راه آزادی نیکاراگوئه» و پخش آن در نیکاراگوئه با هواپیما، سعی کرد دولت نیکارگوئه را سرنگون کند. در این جزوه ۱۵ صفحه‌ای، روشهایی که یک شهروند عادی می‌تواند امور دولت را مختل کند، آموزش داده شده بود. (تصاویر کنار خبر را ببینید؛ تصاویر مورد نظر از بعضی صفحات این جزوه گرفته شده‌اند)  
 
* جزوه سازمان سیا، طبق معمول می‌خواست آزادی به ارمغان بیاورد
 
آمریکا در این جزوه نیز از یکی فنون همیشگی‌اش برای راه‌اندازی جنگ نرم و جنگ روانی علیه یک کشور استفاده می‌کرد: آمریکا قصد داشت به مردم نیکاراگوئه کمک کند تا از چنگال رژیمی دیکتاتور و خائن رهایی یابند! روی جلد جزوه مورد نظر نوشته شده بود:« جزوه مبارزان راه آزادی: روشهای عملی برای آزادسازی نیکاراگوئه از قساوت و فلاکت، از طریق فلج‌سازی مجموعه‌های صنعتی ـ نظامی دولت مارکسیستی خائن نیکاراگوئه، بدون نیاز به استفاده از ابزارهای خاص و با کمترین خطر برای فرد مبارز».

*  چراغها را روشن بگذارید، دیر تر سرکار بروید، روی اسکناس شعار بنویسید

در محتوای جزوه از تمام مردم «آزادی‌خواه نیکاراگوئه، اعم از مرد و زن، پیر و جوان» خواسته شده بود تنها با استفاده از ابزارهای خانگی نظیر «قیچی، اتوی برقی، بطری‌های خالی، کبریت و غیره»، اداره امور عادی کشور را مختل کنند. به عنوان مثال در این جزوه از مردم خواسته شده «از انجام تعمیرات وسائل نقلیه و خودروها اجتناب کنند؛ دیرتر از سایر روزها سر کار خود حاضر شوند و کارهای خود را با تأخیر و تانّی انجام دهند؛ چراغها را روشن بگذارند؛ شیرهای آب را باز بگذارند؛ روی مدارک و اسناد اداره‌ها جوهر و آب بپاشند؛ روی پول‌ها شعاربنویسند؛ کنار چرخ اتومبیل‌ها، میخ بپاشند؛ در جاده‌ها و بزرگراهها، سنگ‌های بزرگ بیندازند و در آنها گودال‌های بزرگ، حفر کنند.»











 
* 9دی چگونه جنگ نرم آمریکا را خنثی کرد

ارزش حماسه مردمی ۹ دی هنگامی آشکار می‌شود که بدانیم در جریان فتنه ۸۸ نیز دشمنان انقلاب سعی داشتند با استفاده از روشهای نرم، مشابه آنچه در نیکاراگوئه و سایر کشورهای جهان به کار گرفته بودند، پروژه‌های کودتاهای مخملی خود در ایران را نیز پیگیری کنند. به عنوان مثال، در این ایام نیز جزوه‌های "جین شارپ" (مغز متفکر کودتاهای مخملی و مدیر «موسسه آلبرت انیشتین»)  با عنوان " روشهای نافرمانی مدنی (مبارزه بدون خشونت)، توزیع و روشهای آن از رسانه‌های VOA و BBC آموزش داده می‌شد. در این روشها از مردم خواسته می‌شد، «ادارات را تعطیل کنند؛ راس ساعتی معین، وسایل برقی پرمصرف را به برق بزنند؛ روی پول شعار بنویسند و ...».
آمریکا و دشمنان انقلاب در جریان فتنه ۸۸ سعی داشتند همان روشهای جنگ نرم خود در نیکاراگوئه و سایر کشورها را به کار بگیرند، اما هوشیاری مردم در حماسه‌های ۹ دی و ۲۲ بهمن یکبار دیگر آنها را ناکام گذارد و نشان داد راهبردهای آنها، هر چند این بار به سیطره آنها بر رسانه‌های بزرگ دنیا هم مجهز شده باشد، برای مردم ایران جز روشهای نخ‌نما شده و پوسیده معنای دیگری ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها