به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا ،بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ
دستورالعملی واردات خودرو به کشور را منحصر به نمایندگیهای رسمی
خودروسازان خارجی کرد.
این اقدام انتقاد بسیاری از کارشناسان از
اساتید دانشگاه گرفته تا نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. در آن زمان در
یکی از همین انتقادات، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان منحصر
شدن واردات به نمایندگیهای رسمی را باعث تضییع حقوق مصرفکنندگان دانسته
بود.
با بالا گرفتن این انتقادات، وزارت صنعت، معدن و تجارت
دستورالعمل اولیه خود را تعدیل کرده و واردات خودرو از سوی واردکنندگان
متفرقه را مشروط به دو شرط ایجاد شبکه خدمات پس از فروش یا خرید خدمات
گارانتی از نمایندگیهای رسمی، بلامانع اعلام کرد.
با این حال این
اقدام نیز منجر به رفع انحصار واردات خودرو نشد بهگونهای که به گفته فربد
زاوه - کارشناس صنعت خودرو - نمایندگیهای رسمی از فروش گارانتی و صدور
اجازه واردات خودرو به واردکنندگان متفرقه خودداری کرده و به این ترتیب با
خارج کردن رقبا از صحنه، واردات خودرو را انحصاری کردهاند.
در این
شرایط در جدیدترین رویداد در این زمینه، شورای رقابت در جلسه اخیر خود به
این موضوع ورود کرده و اعلام کرد که فرایند فعلی واردات خودرو به کشور
انحصاری بوده و عمده واردات در انحصار دو خانواده است.
تایید منحصر
شدن عمده واردات خودرو به دو خانواده در حالی است که پیش از این نیز زاوه
اظهار کرده بود: هماکنون نمایندگی رسمی سه برند از خودروهای وارداتی که
بیش از ۷۰ درصد بازار خودروهای وارداتی را تشکیل میدهند در اختیار یک
خانواده است و به این ترتیب بازار خودروهای وارداتی در اختیار یک خانواده
قرار گرفته است.
در این زمینه عضو ناظر شورای رقابت در گفتوگو با
ایسنا درباره جلسه اخیر این شورا در زمینه بررسی انحصار در واردات خودرو به
کشور، اظهار کرده است: در این جلسه تصمیم گرفته شد که واردات خودرو
انحصاری نباشد چرا که این امر که هم واردات خودرو در انحصار دو شرکت باشد و
هم تولید داخلی آن انحصاری باشد امر صحیحی نیست.
وی با بیان اینکه
در حال حاضر دستورالعمل واردات خودرو بهگونهای تعریف شده که به انحصار در
واردات خودرو ختم میشود، خاطرنشان کرده است: در جلسه شورای رقابت، وزارت
صنعت ملزم شد که دستورالعمل واردات را بهگونهای تغییر دهد که واردات
خودرو از انحصار خارج شده و تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان آنرا داشته
باشند.
در این شرایط باید دید که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت
در رابطه با موضع اخیر شورای رقابت چه تصمیمی گرفته و چه تغییری در
دستورالعمل ابلاغی خود در زمینه شرایط واردات خودرو به کشور خواهند داد.
آیا با تصمیم شورای رقابت انحصار در واردات خودرو پایان خواهد یافت؟