کد خبر: ۳۱۹۷۷۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
گفتگوی تفصیلی پایگاه ۵۹۸ با حجت‌الاسلام سید حميد روحاني:
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر افزود: امام به دشمن لبخند نمي زد تا مبادا چشم طمع به اين ناموس و اموال مردم كند اينها با نگاه تك بعدي سعي در تحريف شخصيت و منش امام دارند./ امثال هاشمي رفسنجاني اصلا در خط امام نبوده‌اند اينها از دوران جبهه ملي انديشه ليبراليستي داشتند و حركت مصدق سياست را دريافته‌اند انديشه و فكرشان از آنجا ريشه گرفته است .
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، جريان تحريف كليد واژه اي بود كه روز 14خرداد رهبر انقلاب اسلامي براي تبيين برخي اتفاقات  و خاطرات و برنامه‌هايي كه در رابطه با امام خميني چند وقت اخير به‌راه افتاده است مورد استفاده قرار دادند جرياني كه سعي مي كند امام خميني را به نفع خود و با روش‌هاي مختلف موردتملك خود قرار دهد. اين جريان با تحريف تاريخ وقايع و انديشه‌ها  سعي دارد  تا تاريخ و جريان آن را به سمت وسويي كه مي خواهد هدايت كند و به ذهن القا كند.

در آن روز رهبر انقلاب با روشنگري هم نسبت به وجود چنين جريان انحرافي هشدار دادند و هم  در رابطه باراهكارهاي مقابله به آن سخن گفتند در همين رابطه خبرنگار پایگاه 598 با حجت الاسلام و المسلمین سید حميد روحاني پژوهشگر كارشناس برجسته تاريخ انقلاب گفت‌وگو داشته است که متن آن در ادامه می آید.



در طول تاريخ هميشه با مصدايق تحريف و استحاله تاريخي مواجه بوده‌ايم علت اين مسئله با وجود اسناد ومدارك معتبر چيست؟

اصولا در طول تاريخ يكي از شگردهاي بد انديشان و عناصري كه به فكر منافع و مطامع شخصي يا باندي هستند تحريف شخصيت‌هاست. درباره شخصيت امام حسين (عليه‌السلام)  مي‌بينيم كه چگونه حضرت تحريف تاريخي كرده‌اند به‌صورتي‌ كه حتي بسياري از پيروان ايشان هم  پذيرفته‌اند زماني گفتند امام شهيد شده و اگر شيعيان در سوگش گريه كنند به بهشت مي روند، زماني ديگر گفتند امام  هدفي از اين قيام نداشت درخواب پيامبر را ديد  كه فرمود خداوند دوست دوست دارد تو را كشته ببيند و حضرت به دنبال اين دستور به كربلا رفت يا  گفتند كه امام حسين  تمايل به بيعت نداشت و نه راه پيش داشت و نه را پس در نتيجه در كربلا به شهادت رسيد ببينيد حركتي كه بر پايه احياي اسلام و عزت و غيرت و شهامت و مقاومت و پيشبرد آرمانهاي  اسلامي بود را آن‌گونه دستخوش تحريف كردند چون تنها به منافع خود و گروه خود مي‌انديشيدند تحريف ها در تاريخ  هميشه بوده است.

مدتي است كه هدف اين تحريف‌هاي به سمت شخصيت امام نشانه رفته است به نظر شما كدام مشخصه امام را بيشتر سعي درتحريف و تغيير دارند؟

امام خميني(ره) شخصيت وارسته و بزرگي بود كه از همان آغاز شكل گيري نهضت  و پيروزي انقلاب درصدد تحريف راه و انديشه امام بودند افرادي كه با خط ، انديشه و رويكرد امام مخالفت داشتند  سعي كردند تا راه ايشان را زير سوال ببرند  زماني گفتند بايد با رژيم شاه تفاهم كرد مبارزه غيرعقلاني است با اعلاميه نمي‌توان رژيم را برانداخت زماني گفتند با دست خالي نمي‌توان با رژيم سرا پا مسلح مبارزه كرد و هربار چيزي گفتند تا مانع ورود امام بشوند ولي امام بي توجه پيش رفتند و مردم هم از هيچ گونه فداكاري و ايثار دريغ نداشتند و انقلاب به ثمررسيد بعد از پيروزي انقلاب هم هم سعي كردند با شيوه هاي ديگر امام را از صحنه بيرون كنند و به حاشيه برانند  قضاياي مختلفي رخ داد كه به لطف الهي موثر نشد مي‌خواستند اين طور عنوان كنند كه نظرات و ديدگاهاي امام تنها فتواهاي شخصي بوده و قابليت عمومين جهاني ندارد به صورتي كه با رحلت امام ديدگاههاي ايشان هم دفن شود و انديشه هاي امام را به موزه تاريخ بسپرند ولي ديدند نشد و اين شگردها هيچ‌كدام موثر واقع نبود چراكه مردم با آگاهي و بصيرت راه امام را دنبال كردند و حالا كه به اين موضوع پي برده‌اند سعي دارند به تحريف انديشه و راه امام بپردازند يك استحاله نرم و بي سروصدا داشته باشند به اسم امام و دفاع از ايشان مي‌خواهند شخصيت امام را تحريف كنند. بزرگترين نقشه‌اي هم كه دارند اين است كه بتوانند امام را سازش‌پذير نشان بدهند و ايشان را خدشه دار كنند در حالي كه امام هرگز اهل سازش با دشمنان و مستكبرين نبود.

عمدتا تحريف زماني اتفاق مي‌افتد كه نه تنها خود فرد در حيات نيست بلكه شاهدان هم زنده نيستند و مجال براي گزافه‌گويي تاريخي ايجاد مي‌شود درحالي‌كه زمان زيادي از رحلت امام نگذشته است و هنوز بسياري از چهره‌ها حضوركه حضور امام را درك كرده بودند زنده هستند با اين وجود همچنان به دنبال تحريف هستند؟

همان طور كه ملاحظه مي‌كنيد تاكنون هرچه تلاش كرده اند تيرشان به سنگ خورده است كساني كه راه انحرافي درپيش گرفته‌اند چه در جهت مذاكره و سازش با دشمن و چه در جهت مقاومت و مبارزه افراطي هر دو شكست خورده‌اند زيرا مردم آگاهند خط امام را به خوبي بهتراز همان چهره‌ها  مي‌شناسند ولي با اين وجود تحريفات نرم و تدريجي بسترسازي براي آينده است و اگر متوقف نشود چند سال ديگر كه شاهدان صادق از دنيا مي‌روند و كسي نيست تا حقيقت را بگويد تاثيرگذار خواهد بود  لذا بهتر است با جديت مانع تحريف شخصيت امام شد.

به نظر شما اين جريان تحريفي ريشه و منشا داخلي دارد يا خارجي؟

هر دو دخالت دارند. در خارج دشمنان از همان ابتدا از خط امام وحشت داشتند و با حقيقت اسلام ناب محمدي مخالف بودند با توطئه‌هاي مختلف وارد صحنه شدند از جنگ تحميلي، ترور شخصيت‌ هاي داخلي و نقشه تجزيه ايران تا تحريم‌هاي اقتصادي و همه براي اين بود تا نشان بدهند راه امام به بن بست رسيده و مشكلات فراوان دارد و نمي توان با آن به اسايش رسيد و وقتي موفق نشدند دست به زمينه‌هاي تحريف شدند تا امام را الگوي ناقصي نشان بدهند.

در داخل كشورهم افرادي از همان اول با امام سرناسازگاري داشتند و به دنبال رفاه طلبي خود بودند معتقد بودند كه بايد به هر نحو با دنيا كنار آمد و البته دريافتند بدون اتكا به امام نمي‌توانند به اهدافشان برسند، لذا از يك سو دم از امام مي‌زنند و از سوي ديگر به تجليل مقام معظم رهبري مي‌پردازند تا بين مردم اعتباري كسب كنند و زيركانه و نرم خط امام را تحريف داشته باشند.

بعضا با نگاهي تك بعدي مي ‌گويند امام خشونت طلب نبود و تنها به بعد عاطفي امام مي پردازند نظر شماچيست؟

امام جامع تمام اخلاقيات بود. درست است بسيار مهربان و عاطفي بود اخلاق محمدي مهربانانه اي داشت اما درمقابل دشمنان و مستكبرين اين‌گونه نبود بلكه جدي و محكم برخورد مي‌كرد  و حاضر نمي‌شد تا از وظايف اسلامي و رسالتي كه به عهده دارد بازبماند و عقب بنشيند و حضرت علي مي‌فرمود: اگر تمام دنيا را به من بدهند حاضر نيستم دانه‌اي را از دهان مورچه‌اي بگيرم اما همان امام دل‌رحم و مهربان درمقابل خوارج بسيار قاطع ومحكم بود و رحم نداشت، زيرا مي دانست انها دمل چركين جامعه بودند و امام خميني پيرو همين امام بود هيچ گاه جلوي استكبار و دشمنان نظام كوتاه نيامد و عاطفي نبود امام به دشمن لبخند نمي زد تا مبادا چشم طمع به اين ناموس و اموال مردم كند اينها با نگاه تك بعدي سعي در تحريف شخصيت و منش امام دارند.

يعني از دافع و جاذبه امام هرجا به نفع خودشان است استفاده مي ‌كنند درست است؟

بله در حالي كه امام داراي ابعاد مختلف شخصيتي بود كه همين ايشان را منحصربه فرد مي كرد  در دنياي سياست  كاخ‌هاي استكبار را مي لرزاند و در محراب عبادت ناله و ضجه به درگاه خدا مي كرد حالا كساني بيايند و بخشي از زندگي و شخصيت امام را برش بدهند و بگويند امام اين‌گونه بود  نگاه تك بعدي به آن شخصيت بزرگ است همين ظلم را در حق اسلام هم كرده‌اند عده اي اسلام را دين فردي و عبادي مي‌دانند و عده اي تنها دين جهادي و مبارزه در حالي كه اسلام جامع همه اينهاست.

چرا با وجود اين همه مراكز نشر به‌خصوص نشر آثار امام باز هم شاهد چنين تحريفاتي درباره شخصيت ايشان باشيم؟

اين مراكز مسئوليت داشتند تا فارغ از خط و منش سياسي تنها به انتشار و آثار امام بپردازند و از آرمان‌هاي امام پاسداري كنند اما متاسفانه درگير مسايل باندي و جناحي شدند و در نتيجه از وظيفه اصلي خود بازماندند. موسسه تنظيم نشر و آثارامام كه بايد در جهت پاسداري از خط و سيره ايشان حركت مي‌كرد مي‌بينيم در خدمت كساني قرار گرفته است كه به طوركلي راهشان از راه امام جداست از ان سو كساني كه از امام آبرو كسب كرده اند يعني نزديكان،‌ بستگان،‌ نوادگان و اطرافيان امام به نوعي استفاده مي برند كه باعث مي‌شود بتوانند حرف دشمن را به زبان بياورند و راه را براي شخصيت امام باز كنند اينها كه امروز سري توي سرها پيدا كرده‌اند و خودشان را مطرح مي‌كنند در زمان امام كودكاني مشغول بازي بودند و امام را نشناختند  چيزي هم از راه امام درك نكرده اند كه حالا مدعي هستند؛ بنابراين اينها به نحوي در جهت  تحريف نقش موثري دارند كساني هم كه عمري عنوان يار امام را يدك كشيده‌اند امثال هاشمي رفسنجاني اصلا در خط امام نبوده‌اند اينها از دوران جبهه ملي انديشه ليبراليستي داشتند و حركت مصدق سياست را دريافته‌اند. انديشه و فكرشان از آنجا ريشه گرفته است .

درست است زماني با امام بوده‌اند، اما انديشه امام را نداشتند بلكه نگاه فكرشان ليبراليستي بوده و همچنان خود را حفظ كرده اند حالا كه زمان را مناسب ديده اند بروز مي‌كنند متاسفانه زماني تفكرات ليبراليستي تنها در دانشگاه نفوذ داشت اما حالا در فضاي جامعه روحانيت ما هم نفوذ كرده  و فعال است به طوري كه توانسته بود شخصيت‌هايي مانند شيخ حسينعلي منتظري را به سمت انديشه‌هاي ليبراليستي بكشاند و از مسير اسلام ناب محمدي و راه امام و انقلاب جدا كنند. امثال هاشمي رفسنجاني از ريشه مشکل داشته‌اند و با ريشه‌هاي ليبراليسم و نظريات مصدقي خو گرفته‌اند. اينها در اين شرايط احساس مي‌كنند منافع خودشان و نورچشمي‌هايشان و زندگي‌شان ايجاب مي كند تا از مسير انقلاب و آرمان‌هاي الهي نظام دوري گزينند و به شيوه‌هاي مختلف سعي دارند با ذكر خاطرات وبرنامه‌هاي ديگر نقشه‌ها خود را اجرا كنند لذا مسائل مقداري پيچيده شده است كه بايد هوشيار بود.

مردم چگونه حق را از باطل تشخيص بدهند؟

البته عكس‌العمل مردم در مقابل اين افراد هميشه به موقع بوده است و نشان از آن دارد كه فريب نخورده‌اند و داراي بينش و بصيرت هستند  اين شعار مردمي چه زيبا تاثيرگذاري دارد كه: «نواده روح الله،‌ سيد حسن نصرالله» مردم خوب مي‌شناسند و مي‌دانند كه نواده امام بايد چه  ويژگي‌هايي داشته باشد. خدا روشكر بصيرت مردم اميدوار كننده است كه فريب اين‌گونه مسائل را نخورده و نمي‌خورند بلافاصله عكس العمل نشان مي دهند شعارها در مقابل ريبس جمهور و نوه امام در مرقد امام نشان داد كه مردم راه را مي شناسند و مي‌دانند وقتي اينها را مي بينند عكس العملنشان ميدهند البته در راس اين حضور خود مقام معظم رهبري است كه بيدار و آگاه مانند ديده باني هميشه بيدار هستند و همه امور را زير نظر دارند و اجازه نمي دهند  تا نقشه ها و نيرنگ‌هايي كه در جهت تحريف شخصيت امام  وانقلاب طرح‌ريزي مي شود اجرا گردد  و كاملا جدي برخورد مي كنند و هوشيارانه توطئه ها را برهم مي‌زنند و دست نامحرم را از نظام و ارزش‌هاي انقلاب قطع مي‌كنند.

بزرگترين مشكل براي معرفي حقايق تاريخي و جلوگيري از شكل گيري جريان‌هاي انحرافي با وجود منابع معتبر علمي و مخققان و كارشناسان زيادي كه داريم چيست؟

 همين افرادي هستند كه با لباس ياران، نزديكان، شاگردان و هم دوره اي‌هاي امام وارد ميدان شده‌اند و در واقع همين‌ها بزرگترين مشكل و ضربه را به اسلام و انقلاب مي زنند خطر دارند، زيرا با لباس دوست  مي‌ايند. مصداق همان مثل معروفي كه چو دزدي با چراغ آيد گزيده تر برد كالا اينها خطرناك هستند.

با توجه به شناخت و اشرافي كه دراين باره داريد چه راهكاري براي مقابله با چنين تحريف‌هايي ارائه مي‌دهيد؟

البته اينها راه به جايي هم نمي‌برند؛ زيرا ديده باني هوشيارانه و مدبرانه رهبري و بصيرت مردم اجازه نمي‌دهد اما اگر هم كاري نشود ضربه مي‌زنند  و باعث ترديد و شبهه در جامعه مي‌گردند. اما با اين وجود نبايد همه بار مسئوليت به دوش مقام معظم رهبري بيفتد  تا ايشان فقط موضع‌گيري داشته باشند. اين وظيفه همه افراد آگاه و متعهد و نخبگان سياسي حوزه‌هاي علمي و دانشگاهي نظام اسلامي است تا با روشنگري به موقع و افشاگري اجازه اين تحريفات را ندهند و براي دشمن ميدان را خالي نكنند و با قلم و بيان  و هر چه در دست دارند وارد عرصه شوند؛ متاسفانه برخي افراد خودي دچار انحراف شده‌اند و احساس مي كنند مي‌توانند هر دروغ و حرفي را كه واقعيت ندارد مطرح كنند و به تعبير مقام معظم رهبري آن را آن‌گونه كه  مي‌خواهند جلوه بدهند نه براساس واقعيات مستدل كه وجود دارد  و اين وظيفه همه ماست كه از راه  و خط امام و انقلاب مراقب و حفاظت كنيم.

تا چقدر توانسته‌ايم شخصيت امام و راه آن بزگوار را به دنيا معرفي كنيم تا تحت تاثير اين گونه جعليات قرار نگيرند؟

تمام دنيا امام را مي شناسند و براي همين است كه استكبار جهاني در پي تحريف اين شخصيت بزرگ تاريخي است زيرا از عواقب آن مي‌ترسد  مردم دنيا به خصوص مستضعفان عاشق امام و انقلاب هستند. امروز اگر در فرانسه كشور مدعي آزادي با حجاب مبارزه مي شود براي اين است كه مي ترسند  انديشه امام در فرانسه رشد كند.  اگر استكبار جهاني امروز بن لادن و القاعده و داعش و امثالهم را ساخته است براي آن است تا اسلام و انقلاب اسلامي را بد جلوه كنند زيرا از نشر ارمان‌هاي اسلامي مي‌ترسند همه اين جريانات انحرافي درباره شخصيت تاثيرگذار امام خميني(ره) به همين خاطراست تا امام و راه امام براي مردم  دنيا الگو نشود. 

آيا ساخت مجلل  مرقد امام خميني(ره) باعث بدبيني و ترديد مردم دنيا نسبت به امام نمي‌شود؟

بدبيني نسبت به شخص امام نمي‌آورد، بلكه باعث بدبيني نسبت به كارگزاران و متصديان آن مي‌شود كه از جايگاه و مقام امام سوء‌استفاده كردند و گرنه همه امام را  مي‌شناسند كه حقيقتا در عمل مظهرسادگي و بود حتي زماني درحسينيه جماران مي‌خواستند روي ديوارهاي گلي رنگ بزنند تا حداقل ظاهري خوب داشته باشد اما امام قبول نكرد و اجازه نداد. اين قضاياي كنوني با انديشه و مرام امام سازگاري ندارد. كارگزاراني كه با بودجه بيت المال چنين كارهاي پرخرجي مي‌كنند پيش خدا و خلق خدا و تاريخ  جوابگو هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها