کد خبر: ۳۱۹۵۰
زمان انتشار: ۱۹:۵۱     ۰۳ دی ۱۳۹۰
روزنامه گاردین نوشت: غرب در انقلاب­های عربی فقط آنچه را می‌خواست، دید و پس از پایان انقلاب­ها و درخشش اسلام گراها، به شدت حیرت زده شد. البته سرنگونی حاکمان مستبد در انقلاب های عربی تهدیدهای استراتژیک متعددی برای غرب آفریدند.
به گزارش فارس به نقل از گاردین، این روزنامه با اشاره بر اینکه جهان عرب همیشه به سبب دارا بودن منابع نفت جهان، هدفی برای دخالت و تسلط از جانب غرب بوده و تاکید کرد که از زمان استقلال رسمی کشورهای عربی، آمریکا، اسرائیل، انگلیس و فرانسه از راه بمباران و اشغال، محاصره آنها به وسیله پایگاه­های آمریکایی یا پشتیبانی از حاکمان دیکتاتور، بر این کشورها مسلط بوده­اند.
 
این مقاله در ادامه توضیح می‌دهد که انقلاب­های عربی که حدود یک سال قبل با انقلاب تونس آغاز شدند، در ظاهر به سبب مسائلی چون فقر، آزادی و فساد قیام کردند اما در حقیقت این قیام­ها و انقلاب­ها، با حاکمان مستبدی که از سوی غرب حمایت می­شدند مخالف بوده و با سرنگون کردن این نظام­ها تهدیدهای استراتژیک متعددی برای غرب آفریدند.
 
این روزنامه افزود از روزی که نظام رئیس جمهور سابق مصر، حسنی مبارک سرنگون شد، تلاش­های ستیزجویانه قدرت­های غربی و همپیمانانشان برای ناکامی و یا مصادره انقلاب­های عربی آغاز شد.
 
این روزنامه تاکید کرد که اگر انقلاب­های عربی قدرت تعیین سرنوشت داشته باشند باید به چند درس از تاریخ غرب و خاورمیانه توجه داشته باشند. اولین درس این است که غرب علی رغم تمامی موانع، به هیچ وجه از تلاش برای سلطه بر خاورمیانه دست بر نمی­دارد.
 
درس دیگر این است که غربی­ها همیشه توهم این را دارند که می‌دانند حقیقتا عرب­ها به چه چیزی فکر می­کنند.
 
 این روزنامه افزود که برای مثال غرب در انقلاب­های عربی فقط آنچه را می‌خواست، دید و پس از پایان انقلاب­ها و درخشش اسلام گراها، به شدت حیرت زده شد.
 
این روزنامه در بیان درس سوم نوشت که قدرت­های سلطه­جوی غرب به سبب محافظت از جریان پیوسته نفت از کشورهای وابسته عربی، در تمام این مدت، تلاش در بهبود چهره این نظام­ها و پوشاندن لباس دمکراسی به آنها داشتند.
 
درس چهارمی که باید به یاد داشت این است که ملت­های خاورمیانه اگر آمریکا و اروپا را فراموش کنند، تاریخشان را هرگز فراموش نخواهند کرد.
 
هنگامی که نویسنده مصری، محمد حسنین هیکل از پیمان "سایکس پیکو" سخن می گوید، عرب­ها و ساکنان خاورمیانه به خوبی پیش­زمینه و شرایط این پیمان را درک می­کنند. اما افراد عادی در غرب آن را درک نکرده و شاید تصور کنند که نام نوعی دستگاه الکترونیک است.
 
در ضمن حمله اخیر به سفارت انگلیس در تهران نباید برای کسانی که با تاریخ این دو کشور آشنا هستند، شگفت انگیز باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها