به گزارش پایگاه 598 به نقل از دانشگاه اسلامی، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در مصاحبه با تریبون مستضعفین گفت: «همانطور که به طور تفصیل در کتاب علوم انسانی اسلامی توضیح داده ام معتقدم که برای تحول در علوم انسانی باید دو فرایند را طی کنیم. یک فرایند راهبردی و یک فرایند علمی.»
وی با بیان آنکه فرایند راهبردی کاری است که شورای تحول علوم انسانی شروع کرده است، گفت: «در واقعا اصلاح سرفصلها و تغییر برخی رشتهها شروع خوب و کار لازمی بود. باید رشتهها تغییر پیدا کند و گرایشها را باید در مرحله ارشد ببریم در مقطع کارشناسی باید به صورت عمومی به دانشجو اطلاعات داده شود. گام اول یک گام بهینهسازی ست. سرفصلها تغییر پیدا میکند رشتهها تغییر پیدا میکند و بعد باید رفت سمت بومیسازی و بعد اسلامیسازی. اول خوب است. بعد باید رفت سمت بومیسازی و در گام سوم به سمت علومسازی. این فرایند راهبردی ست.
این استاد حوزه با بیان اینکه برای فرآیند علمی و معرفتی باید مسیری رو طی کرد گفت در گام اول پیشنهاد می کنم که بعضی از آموزه هایی که تعارض صریح با اسلام دارد کنار گذاشته شود و به تعبیری به تهذیب علوم انسانی بپردازند. در گام دوم باید به کشف روششناسی اسلامیسازی علوم انسانی پرداخت تا معلوم بشود که با چه روشی علوم انسانی باید تولید شود. در گام سوم نوبت میرسد به بهکارگیری ویرایش برای تولید.
علتش هم این است مسائلی که در این حوزه وجود دارد مثل ناهنجاریهای اجتماعی اینها را با این روش میتوانیم حل کنیم و کاربردی و کاربست علوم انسانی اسلامی را نشان دهیم.»
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک شبه تحول در علوم انسانی پدید نمی آید و مسیر تولید علم زمانبر است تاکید کرد: «نباید کند و یا با تعجیل به تولید علم پرداخت. ما باید علوم انسانی غربی را کامل بشناسیم و بعد تحول ایجاد کنیم. تا شناخت کاملی از علوم انسانی نداشته باشیم نمیتوانیم تحول ایجاد کنیم.»