کد خبر: ۳۱۵۵۸۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
آیت الله قرهی گفت: اگر می­ خواهیم فردای قیامت به پیغمبر(ص)نزدیک شویم، امانت­دار باشیم. مهمترین امانت عندالله تبارک و تعالی ولایت است.
آیت الله قرهی در درس اخلاق خود مطالبی بیان کرده که متن آن برای علاقمندان در پی می آید.

خود پیامبر(ص) به ما کد داده است که چه کسانی می ­توانند به ایشان نزدیک شوند؟ حضرت می­ فرمایند: «اَقٛرَبُکُمٛ غدَاً مِني في المَوقِف» نزدیکترین شما به من آن هم در موقف فردای قیامت (جایگاهی که همه توقف می ­کنند) کسانی هستند که:

«... أَصْدَقُكُمْ لِلْحَدِيثِ» در سخن راستگوترین شما هستند. «... وَ آدَاكُمْ لِلْأَمَانَةِ» امانت­دارترین شما هستند. اگر کسی ولو به لحظه­ ای در امانت خیانت کند، طبیعی است از آن مقام انسانیت سقوط می­کند و دیگر به پیامبر(ص) نزدیک نمی ­شود.

عجیب است، یک بنده خدایی در عالم رؤیا آیت ­الله مولوی قندهاری، آن کنز خفی الهی را دیده بود، بعد از شش ماه با ایشان آشنا شد. به آقا عرضه داشت: چرا شش ماه طول کشید؟ فرمودند: دقت در امانت نکرده بودی و کتابی را که امانت گرفته بودی، از دست تو افتاد و آن را دیر بردی - با اینکه دو تا دوست بودند و او هم این کار را می­ کرد و مدت خیلی کوتاهی هم کتاب را دیرتر داده بود.

باید دقت کنیم. یعنی گاهی امانت­دار نبودن اتصال ما به خدا و اولیاء خدا را قطع می ­کند یا کمرنگ می­ کند، یا حتی اگر انسان متصل شد دیگر از بودن در محضر آن­ها لذت نمی ­برد. این قدر مهم است.

اگر می­ خواهیم فردای قیامت به پیغمبر(ص) نزدیک شویم، امانت­دار باشیم. مهم­ترین امانت عندالله تبارک و تعالی ولایت است. با امام معصوم چه کردیم!؟ با پیغمبر خدا(ص) چه کردیم!؟ با ولی خدا در روی زمین چه کردیم!؟ با اولیاء الله چه کردیم!؟ آیا حرف آن­ها را گوش دادیم؟ آیا مطیع امر اولیاء الهی بودیم؟ آیا مطیع امر ولی امر مسلمین بودیم؟ از امانت ولی خدا بر روی زمین، امانت امام معصوم بر روی زمین، سؤال می­ کنند. «... وَ أَوْفَاكُمْ بِالْعَهْدِ» وفادارترین شما به عهد هستند. هر کدام از شما به آن عهد و پیمانی که بستید، با وفاترین بودید، طبیعی است با من هستید.

«أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني‌ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشيْطانَ» [۱] آیا عهد و پیمان نگرفتیم شیطان را عبادت نکنید؟ اصلاً می­ گویند: این «أَ لَسْتُ بِرَبكُمْ قالُوا بَلی» [۲] برای همه بوده است، ذوالجلال و الاکرام عهد و پیمان را از روز نخست از همه گرفته است.

نکته بسیار مهمی است، آیت­ الله مولوی قندهاری می ­فرمودند: آیت ­الله قاضی در همه نکات و فرمایشاتشان، دو، سه نکته ناب دارند و یکی از آن­ها این است که فرمودند: از روز نخست، به همه، همه چیز ندادند. مثلاً به یک عده شهادت را ندادند، به­ واسطه­ آنکه باید در وجود آن­ها شهادت دیده می­ شد، به یک عده آن مقامات عالی عرفانی را ندادند، چون آن­ها آن­گونه نبودند که بشود، اما از همه یک چیز را خواستند و پیمان گرفتند و معلوم است آن را به همه دادند و آن وفای به عهد است.

«أَ لَسْتُ بِرَبكُمْ قالُوا بَلی»؛ یعنی خدای عزوجل اقرار گرفت که شما می­ دانید من خدای شما هستم و نباید عبادت دیگری را بکنید «أَنْ لا تَعْبُدُوا الشيْطانَ»، پس باید عهد و پیمان ببندید. آن وقت انسان، شیطان را عبادت کند!؟

 چه کسانی به پیغمبر(ص) نزدیک می­ شوند؟ با وفاترین شما نزدیکترین افراد هستند، آن هم کجا؟ جایی که همدیگر را نمی­شناسیم ولی باز هم می ­ترسیم، نکند یکی عمل ما را بفهمد - خیلی عجیب است-  طوری است که در روایت آمده است از شدت و حدت لرزش قیامت و خوف آن جایگاه ­های ایستادن در قیامت(موقف­ه ای عظیم) وقتی دو نفر که با هم آشنا هستند پشت سر هم می ­افتند، به قدری وحشت دارند، می ­لرزند و می ­ترسند که اصلاً وصف ناپذیر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها