کد خبر: ۳۱۵۲۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از يک پزشک/ يک ربات زيرآبي که از راه دور توسط پژوهشگران يک مؤسسه زيست‌شناسي دريايي در کاليفرنيا هدايت مي‌شد، به تازگي موفق شده است که ويدئويي بي‌نظير از يک ماهي عجيب و ترسناک در عمق ۶۰۰ متري دريا بگيرد. اين ماهي Anglerfish نام دارد.

به گزارش سايت يک پزشک ، ماهي ماهيگير (Anglerfish) از ماهيان استخواني و جزو رده Lophiiformes است. دليل نامگذاري اين ماهيان، شيوه شکارگري آنها است. يک اندام «نور»زا در بالاي سر اين ماهي قرار دارد که به عنوان طعمه عمل کرده و ماهيان کوچک را به طرف خود جلب مي‌کند، سپس با نزديک شدن ماهي به آن، ماهيگير با يک حرکت سريع و با استفاده از دندان هاي بزرگ خود طعمه را شکار مي‌کند. نور توليد شده توسط جانوران را اصطلاحا نور زيستي (بيولومينسانس) مي نامند.

برخي از ماهيان ماهيگير سطح‌زي (پلاژيک) و برخي ديگر کف‌زي (بنتيک) هستند. آنها را در همه درياها و اقيانوس ها، از فلات قاره تا آب‌هاي عميق اقيانوسي مي توان يافت. گونه‌هاي پلاژيک اين ماهيان معمولا از پهلوها و در حالي که گونه‌هاي بنتيک از بخش پشتي – شکمي فشرده شده‌اند.

رفتار شکارگري اين ماهيان در نوع خود منحصر به فرد است. ماهي ماهيگير حداقل يک برجستگي نورزا در وسط سر خود دارد. اين اندام‌ها در حقيقت از تغيير شکل سه خار اول باله پشتي پديد آمده‌اند. ماهي مي‌تواند اندام نورزا را به هر سو حرکت دهد. از آنجايي که در اعماق زياد، نور خورشيد نفوذ بسيار کمي دارد و يا اصلا وجود ندارد، بيشتر آبزيان ساکن اين نواحي بيولومينسنت (قادر به توليد نور زيستي) هستند. لذا يک موجود نورزاي کوچک که به اين سو و آن سو حرکت مي‌کند مي‌تواند در نظر يک ماهي طعمه خوبي به نظر برسد. ماهي ماهيگير با اطلاع از اين مسئله، بين ۱۰۰ تا ۱۳۰ ميليون سال است که در آبهاي کره زمين به شکارگري و ادامه حيات مشغول است.

نحوه توليد مثل اين ماهي نيز منحصر به فرد است. ماهيان نر بسيار کوچک‌تر از ماده‌ها هستند و در يافتن غذا مشکل دارند. هنگامي که ماهيگير نر يک ماده را پيدا مي‌کند، پوست آن را گاز مي‌گيرد. سپس آنزيمي ترشح مي‌شود که پوست دهان نر و پوست بدن ماده را هضم مي‌کند و بين دو ماهي رابطه‌اي خوني ايجاد مي‌نمايد. پس از آن ماهي نر به آرامي جذب بدن ماده مي‌شود، ابتدا اندام‌هاي گوارشي، سپس مغز، قلب و چشم‌ها جذب مي‌شوند و در نهايت ماهي نر به يک جفت گناد (غده جنسي) تبديل مي‌شود. از آنجايي که جفت‌يابي در لايه‌هاي آبي فاقد نور بسيار مشکل است، اين نوع جفت‌گيري تضمين مي‌کند که هميشه اسپرم در اختيار ماهي ماده بوده و از آن سو ماهي نر نيز در اثر کمبود غذا از بين نمي‌رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها