کد خبر: ۳۱۵۰۱۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
مجمع جهاني اقتصاد، در جديدترين گزارش خود، ايران را به عنوان ارزان‌ترين و مقرون به صرفه‌ترين مقصد گردشگري جهان معرفي کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا، مجمع جهاني اقتصاد (WEF) در گزارشي با عنوان «رقابت‌پذيري سفر و گردشگري در سال 2015» با مطالعه 141 کشور جهان، در نهايت ايران را به عنوان اقتصادي‌ترين و ارزان‌ترين مقصد گردشگري جهان شناخت. اين گزارش شامل ويژگي جزئي 141 اقتصاد جهان به همراه جداول اطلاعاتي با 90 شاخص است که رقابت در عرصه سفر و گردشگري را از سال 2013 تا 2015 بررسي کرده است.
بر اساس اين گزارش، پس از ايران که در رتبه نخست جاي گرفته است، کشورهاي مصر و اندونزي در مکان‌هاي دوم و سوم اقتصادي‌ترين مقاصد گردشگري در جهان از سوي مجمع جهاني اقتصاد معرفي شده‌اند. رقابت‌پذيري قيمتي در صنعت سفر و گردشگري در واقع هزينه‌هاي پائين‌تر مرتبط با سفر به يک کشور است که موجب افزايش محبوبيت اين کشور براي گردشگران و همچنين سرمايه‌گذاري در اين صنعت مي‌شود.
از جمله جنبه‌هايي رقابت‌پذيري قيمتي که در اين گزارش لحاظ شده مي‌توان به ماليات بر بليت هواپيما و هزينه‌هاي فرودگاهي اشاره کرد که مي‌تواند موجب افزايش قابل ملاحظه هزينه سفر هوايي شود.
همچنين ديگر شاخص‌هاي مورد مطالعه از سوي مجمع جهاني اقتصاد براي انتخاب مقرون به صرفه‌ترين مقاصد گردشگري جهان متوسط هزينه‌ اقامت در هتل‌، هزينه زندگي‌، قدرت خريد برابر و هزينه‌هاي سوخت بوده‌ است که همگي مستقيما هزينه‌هاي سفر را تحت تاثير قرار مي‌دهند.
اولويت‌بندي سفر و گردشگري، فضاي باز بين‌المللي و پايداري محيطي از ديگر فاکتورهاي مورد مطالعه در اين گزارش بودند. همچنين مقادير به دست آمده در اين گزارش براساس اطلاعات حاصل از يک آمارگيري و همچنين اطلاعات کمي از ساير منابع محاسبه شده‌اند. گزارش مجمع جهاني اقتصاد در حوزه سفر و گردشگري هر دو سال يک‌بار منتشر مي‌شود و ابرازي استراتژيک براي کسب و کارها و دولت‌ها محسوب مي‌شود که به عنوان منبعي خوب براي مقايسه کشورها از حيث رقابت در گردشگري و همچنين تصميمات مهم در سرمايه‌گذاري صنعت سفر و گردشگري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در اين گزارش همچنين به نقل از «مسعود سلطاني‌فر»، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران آمده است که تعداد گردشگران خارجي ورودي به ايران در سال 1393 با افزايش 75 درصدي همراه بوده است. مسئولان گردشگري ايران اعلام کرده‌اند که در سال گذشته گردشگراني از کشورهاي مختلف اروپايي‌، آفريقايي و همچنين آمريکا و استراليا از ايران ديدن کرده‌اند که با توجه به کاهش نرخ تورم در اين کشور ‌، ايران به عنوان مقصدي ارزان براي توريست‌هاي خارجي محسوب مي‌شود.
ايران براي گردشگراني از 190 کشور جهان در هنگام ورود به کشور ويزا صادر مي‌کند که حداکثر براي مدت 14 روز اعتبار دارد که مي‌تواند براي يک دوره 14 روز ديگر نيز بدون نياز به خروج از کشور تمديد شود.
ايران سال گذشته به لطف جاذبه‌هاي گردشگري چون محوطه پرسپوليس و شهرهاي تاريخي و زيباي اصفهان و شيراز، در صدر برترين مقاصد گردشگري جهان از سوي نشريات معتبري چون فايننشال تايمز و گاردين قرار گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها