کد خبر: ۳۱۴۹۹۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
سخنگوي رسمي كميته بين‌المللي صليب سرخ گفت: يمن در حال حاضر در وضعيت فاجعه‌بار قرار دارد و پنج روز آتش‌بس براي حل مشكلات انساني كافي نيست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از العالم، ماري كلر فگالي سخنگوي رسمي صليب سرخ در يمن در خصوص اوضاع انساني در يمن، گفت: اوضاع انساني در يمن درحال حاضر در سطح فاجعه‌بار قرار دارد، تقريباً ما در همه چيز از جمله مواد غذايي، تجهيزات پزشكي، دارو و نيازهاي اساسي با كمبود مواجهيم. ما از نظر سوخت كه در حال حاضر بسيار ضروري است با كمبود مواجهيم همچنين كمبود آب و برق و ارتباطات و خدمات اوليه را نيز به آنها اضافه كنيد.

وي اضافه كرد: درحال حاضر شمار زيادي از مردم يمن در نقاط مختلف اين كشور آواره شده‌اند، اين درحالي است كه حملات هوايي و درگيري بين گروه‌هاي مختلف ادامه دارد. درباره آتش‌بس و احتمال ورود كمكها نيز بايد بگويم صليب سرخ چند هفته پيش پنجاه تن از كمكهاي پزشكي، چادر و تجهيزات لازم تصفيه آب را وارد يمن كرد و درحال حاضر براي توزيع اين كمكها به بيمارستان‌ها و مناطقي كه نياز فوري دارند، اقدام مي‌كنيم.

سخنگوي رسمي صليب سرخ در يمن خاطرنشان كرد: در استان صعده نيز اوضاع بسيار بحراني است و دو روز پيش اين استان منطقه نظامي اعلام شده است كه ما اعلام كرديم اين اقدام مغاير با حقوق بشردوستانه بين المللي است و نمي‌توان يك استان را با همه ساكنان غيرنظامي آن منطقه نظامي اعلام كرد. شايد شما بتوانيد در اين استان اهدافي نظامي پيدا كنيد اما نمي‌توان اين استان را به‌طور كامل و با توجه به اينكه حدود يك ميليون جمعيت دارد، منطقه نظامي اعلام كرد. كميته بين المللي صليب سرخ اعلام كرده است اصولي در حقوق بين الملل بشردوستانه وجود دارد كه بايد به آن احترام گزارده شود و احترام به آن وظيفه همه طرفها است و نبايد غيرنظاميان و بيمارستان‌ها را هدف قرار داد و اگر برخي از غيرنظاميان به‌دلايل مختلف از جمله نداشتن سوخت يا بيمار بودن نتوانند اين منطقه را ترك كنند، چه بايد كرد؟ بر اساس حقوق بين الملل بشردوستانه اين افراد بايد در امنيت قرار داشته باشند و هدف قرار دادن آنها ممنوع است حتي اگر نتوانند از منطقه نظامي خارج شوند.

وي در پاسخ به اينكه آيا كمكهاي صليب سرخ در صورت اجراي آتش‌بس وارد يمن خواهد شد يا نه، گفت: ما در روزهاي گذشته با مشكلات زيادي براي ورود هواپيماي كاركنان صليب سرخ به يمن مواجه بوديم و درحال حاضر نيز به نيروي انساني براي توزيع كمكها نياز داريم و حتي اگر كمكهاي بشردوستانه نيز به يمن وارد كنيم نيروي كافي در اختيار نداريم. ما منتظر برقراري آتش‌بس هستيم و آنچه مهم است، اين است كه در صورت برقراري آتش‌بس، اين آتش‌بس ادامه داشته باشد، چرا كه نمي‌توانيم همه مشكلات را تنها در پنج روز حل كنيم. درحال حاضر يمن در وضعيت فاجعه‌بار قرار دارد و به بيش از پنج روز آتش‌بس نياز داريم.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها