در این فیلم بیش از همه تصاویر و کلوزآپ ها مد نظر هستند و
خود روایت و حتی فضاسازی چندان اهمیت ندارد.گویا کارگردان قصد داشته تا پس از مدت
ها فیلمی را به نمایش بگذارد و بیش از همه تصویر و چهره بازیگران را در مقابل روی
بیننده قرار دهد . وسعت نگاه کارگردان و متن در نگاههای سطحی بازیگران و نقش هایی
فرعی خلاصه شده است که تنها در یک فیلم حضور پیدا می کنند و سهم دیگری از آن
ندارند.فکر کارگردان در این اثر نسبت به سایر آثار قبلی کمی دچار سقوط شده است. در
این فیلم هم با حضور چهره هایی مواجه هستیم که می توانند از این وضعیتی که هستند
فراتر روند و حداقل در بازیگری حرفی برای گفتن داشته باشند اما در کما شگفتی می
توان گفت که در این بخش نیز متن دچار پراکندگی شده است.فیلم پرتقال خونی در قالب
سینمای تجاری می گنجد منتها با این تفاوت که حتی فاکتورهای آن را نیز به درستی
رعایت نکرده است.فیلمنامه و ساختار فیلم با سادگی تمام و بدون هیچ ذهنیت خاصی به
سراغ بیننده آمده است. چنین نکته ای تنها یک حسرت و دریغ برا ی بیننده و تماشاگر
فرهیخته ایجاد می کند چرا که چنین اثری از کارگردانی که تا به حال آثار نه فاخر
ولی قابل قبولی را در سینما داشته است،بعید به نظر می رسد.در این فیلم بیش
از این که شاهد ایجاد روابط عاطفی – که در واقع ادعای فیلم است- باشیم،شاهد تماشای
لباس ها و مدل ها و افراد افسرده ای هستیم که دلیلی بر رفتارهای خود
ندارند.
علاوه بر متن و شخصیت ها درباره بازی
ها نیز نقطه قوت و مثبتی وجود ندارد که حتی لحظه ای درباره آن صحبت شود؛گویا ایفای
نقش بازیگران خوب نیز با بازی در فیلم های ضعیف زیر سوال می رود.به نظر می رسد
ساخته شدن و یا نشدن برخی از فیلم ها هیچ سودی بر روند سینمای ایرانندارد.این گونه
فیلم ها حتی جوابگوی نیاز مخاطب به اصطلاح عام نیز نیست و او را از دیدن دلزده می
کند.فیلم پرتقال خونی برای کارنامه کاری سیروس الوند،کار مناسبی به حساب نمی آید
چون در هیچ زمینه ای به ذهن مخاطب کمک نمی رساند و در همان سطوح اولیه درجا می
زند.این فیلم برای سینمای ایران اثر خوبی محسوب نمی شود چون به جای اجازه دادن فکر
کردن به ذهن مخاطب بیش از همه او را دچاز سردرگمی می کند.به هر حال فیلم هیا با
موضوع اجتماعی برای سینمای ایران لازم هستند منتها اگر با نگاه دقیق و ظرافت سال
های دور به آن نگاه شود نه این که با تولید آثار جدید،جایگاه این نوع سینما نیز به
زیر سوال برود.