به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «علیاصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از معلمان نمونه
کشور که شب گذشته در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
برگزار شد، اظهار داشت: «فانی» معلمی است که مدتی وزیر شده است؛ نه وزیری
که معلم است و ادعای معلمی میکند.
وی با بیان اینکه از سن ۱۵ سالگی تدریس میکرده است، افزود: روزها درس میخواندم و شبها در یک مدرسه شبانه درس میدادم.
فانی
با اشاره به انجام چند تحقیق میدانی در کشور گفت: تحقیقات میدانی نشان
داده است معلمان بالاترین مرجع در کشور توسط مردم انتخاب شدهاند.
در حقیقت معلمان هدایتگرند و بار سنگینی را بر دوش دارند.
وی
با اشاره به رویکرد آموزش و پرورش در دولت یازدهم افزود: کیفیتبخشی
رویکرد آموزش و پرورش در این دولت است و ما به دنبال آموزش و پرورش
خلاقیتمحور هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سالهای ۶۵
و ۶۶ آموزش و پرورش به دنبال این بود که دانشآموزی بیرون از مدرسه نماند،
گفت: ما حتی مدارس چند شیفته و ۶ شیفته نیز داشتیم یعنی آن زمان رویکرد
آموزش و پرورش کمیگرایی بود.
فانی ادامه داد: در حال حاضر
امکانات، تجهیزات و فضای آموزشی نسبت به گذشته بیشتر شده است و ۵۲۰ هزار
کلاس درس داریم؛ البته در حال حاضر هم یک سوم کلاسهای درس کشور غیر
استاندارد است و نیاز به تخریب و بازسازی دارد اما دانشآموزان به نسبت
سالیان گذشته کمتر شدهاند.
وی با اشاره به این نکته که ۲۰ ماه از
مسئولیتش در وزارت آموزش و پرورش میگذرد، اظهار داشت: در بحث منابع آموزش و
پرورش دو سیاست را دنبال میکنیم که افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه
دولت اولین سیاست ما است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۹۳
بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲، ۲۶ درصد رشد داشت و این در حالی است
که بودجه دولت در آن سال ۱۱ درصد رشد داشته است؛ بودجه ۹۴ آموزش و پرورش
نسبت به سال ۹۳ به میزان ۲۳.۵ درصد رشد را نشان میدهد در حالی که بودجه
کلی دولت، ۱۱.۵ درصد رشد را نشان داده است و این ارقام نشان از توجه دولت
نسبت به آموزش و پرورش است.
فانی با بیان اینکه سیاست دوم آموزش و
پرورش در بحث منابع مالی، افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش است، افزود:
باید در آموزش و پرورش همگام با اینکه سهممان را از بودجه دولت افزایش
میدهیم منابع را نیز خوب استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: در دولت دهم
۱۱۶ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند که عده قابل توجهی از این
تعداد با رابطه انتخاب شدهاند نه با ضابطه و در حال حاضر فشار آن را ما
تحمل میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی
را از جمله سیاستهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در بعضی مناطق با
کمبود نیرو و در برخی نیز با مازاد نیرو مواجه هستیم و در ساماندهی به
دنبال توازن بین نیاز و آنچه موجود است حرکت میکنیم.
البته ساماندهی کار یک یا دو سال نیست و طول میکشد.
فانی اضافه کرد: سیاست ما در جذب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، بومیگزینی است و امسال نیز به همین شکل جذب دانشجو صورت گرفته است.
وی
توسعه مشارکت را از سیاستهای دیگر وزارت آموزش و پرورش برشمرد و اضافه
کرد: با ۲۱ وزارتخانه و دستگاه تفاهمنامه امضا کردیم و منابع زیادی جذب
آموزش و پرورش از سایر دستگاهها شده است.
وزیر آموزش و پرورش با
اشاره به این نکته که سیاست تمرکززدایی در آموزش و پرورش پیگیری میشود،
افزود: تمرکز در سازمان، خلاقیت را از نیروی انسانی میگیرد بنابراین آموزش
و پرورش باید به سمت آموزش و پرورش غیر متمرکز حرکت کند.
* حقالتدریس و حقالزحمه امتحانات معلمان در حال پرداخت است
فانی
با بیان اینکه حقالتدریس و حقالزحمه امتحانات در حال پرداخت است، افزود:
خواسته دیگر فرهنگیان، مقایسه دریافتی آنها با سایر دستگاهها است که
امیدواریم با همکاری دولت، مشکلات به تدریج حل شود.
وی درباره طرح
رتبهبندی معلمان نیز یادآور شد: بحث رتبهبندی معلمان پس از ۶ ماه پیگیری
وزارت آموزش و پرورش از شهریورماه ۹۳ آغاز و در ۲۷ اسفند ۹۳ در دولت تصویب
شد و هدف آن افزایش شایستگی و مهارت حرفهای معلمان است.
وزیر
آموزش و پرورش ادامه داد: شاخصههای رتبهبندی هنوز تدوین نهایی نشده است
اما شاخصهای رتبهبندی معلمان منبعث از وظایف معلمی است.
فانی با
بیان اینکه فرزندان فرهنگیان در پذیرش دانشگاه فرهنگیان در اولویت قرار
دارند، گفت: مجوز استخدام ۵ هزار نفر برای جذب در آموزش و پرورش گرفته شده
است که افراد دارای تحصیلات لیسانس به بالا پس از طی یک دوره آموزشی در
دانشگاه فرهنگیان و کسب گواهینامه معلمی جذب آموزش و پرورش خواهند شد.