بانك اطلاعاتي و بستههاي پيامكي
در بسياري از برنامههاي ورزشي تلويزيون، اتفاقات اصلي تازه بعد از ارسال پيامك شركت در مسابقه آغاز ميشود. در اينگونه موارد شما به يك پرسش خيلي ساده جواب ميدهيد به اين اميد كه يكي از برندگان قرعهكشي باشيد، اما آنچه احتمالا از آن اطلاع نداريد اين است كه در همان زمان شماره تلفن همراه شما وارد يك بانك اطلاعاتي تخصصي ميشود. مثلا شما اگر به يك سوال در مورد بازي بارسلونا جواب داده باشيد، شماره شما بهعنوان كسي كه به حوزه فوتبال خارجي و البته بارسا علاقهمند است، ثبت ميشود. تا اينجاي كار هيچ نوع هزينه اضافي براي مخاطب به وجود نيامده، اما حوادث بعدي ميتواند همه چيز را تغيير بدهد. لحظاتي بعد از شركت در مسابقه، يك پيامك تاييد ارسال براي مخاطب فرستاده ميشود. در همين پيامك توضيح داده شده كه به زودي اخبار مربوط به فوتبال خارجي براي او ارسال خواهد شد. البته در انتهاي همين پيامك دستورالعمل لغو اين سرويس هم درج شده است. اگر مخاطب به اين پيامك بيتوجه باشد، پرداخت هزينههاي جانبي آغاز خواهد شد. از فردا هر پيامكي كه حاوي يك خبر مربوط به اين حوزه است، براي مشترك مورد نظر بين 50 تا 100 تومان هزينه به همراه خواهد داشت. البته مطابق قوانين، شركتهاي ارائهدهنده اين سرويس موظف هستند هر هفت روز يا هر 10 روز يك بار نحوه لغو اين سرويس را براي مخاطبان ارسال كنند، اما در مواردي ديده شده كه عدم آگاهي و تسلط برخي مشتركان به موضوع، منجر به تحمل هزينههاي قابل توجه از سوي آنها شده است. خلاصه بدانيد كه پشت هر سوال راحتي، ممكن است يك سناريوي پيچيده وجود داشته باشد!
نحوه تقسيم درآمد
در مورد اينكه درآمدهاي ناشي از اين مسابقات چطور تقسيم ميشود، گمانهزنيهاي زيادي وجود دارد.
با اين وجود اطلاعات كسب شده نشان ميدهد چيزي حدود 85 درصد درآمدها به شركت مخابرات تعلق پيدا ميكند. 15 درصد باقيمانده نيز به شكل توافقي بين سه دسته، يعني شركت ارسالكننده، تهيهكننده محتوا و تهيهكننده برنامه تقسيم ميشود. اين الگو البته در مورد سرويسهايي است كه پيامك «خبري» براي مخاطبان خود ميفرستند. در غير اين صورت دسته ديگري از شركتها كه پيامك «آموزشي» ارسال ميكنند، اين امتياز را دارند كه تا 22 درصد از درآمد را از مخابرات بگيرند.
مقاومت به سبك فردوسيپور
در اين بين شايد اين پرسش به وجود بيايد كه چرا موضوع بستههاي پيامكي به شركتكنندگان در مسابقات برنامه نود پيشنهاد نميشود؛ به ويژه كه اين برنامه با حضور بهطور ميانگين دو ميليون مخاطب در نظرسنجيها، از اين حيث در تمام سازمان صداوسيما بيرقيب است. دليل اين مساله ظاهرا مقاومت عادل فردوسيپور است. گويا طي سالهاي اخير پيشنهادهاي زيادي در اين زمينه به تهيهكننده برنامه نود ارائه شده كه در مورد بعضي از آنها ميتوان از صفت «كلان» هم استفاده كرد، با اين وجود عادل فردوسيپور حاضر نشده تن به چنين كاري بدهد و طبيعتا از يك سود قابل توجه شخصي نيز صرفنظر كرده است.