کد خبر: ۳۱۱۹۷۸
زمان انتشار: ۱۸:۴۳     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
حداد عادل در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: تحول و ارتقای علوم انسانی، بدون توجه و ساماندهی وضعیت آموزش این رشته‌ها مقدور نیست به همین خاطر به زودی معاونت مربوط به این موضوع در دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شکل خواهد گرفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۰۲ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حداد عادل گفت: ان‌شاءالله در سال ۱۳۹۴ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و همه اجزای نظام آموزشی کشور با الهام از شعار «همدلی و همزبانی» بتوانند کار را در این زمینه پیش ببرند.

وی افزود: این به آن معناست که ضمن در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود در مدیریت آموزش عالی، باید کار تسریع شود.

پس از سخنان حداد عادل، سید حمید طالب‌زاده دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات پیش روی این شورا در سال ۱۳۹۴ ارائه کرد.

در این گزارش ضمن اشاره به لزوم تألیف قریب به ۷ هزار و ۵۰۰ کتاب درسی برای رشته‌های درسی علوم انسانی، توجه بیشتر به گفتمان‌سازی و جلب مشارکت اساتید، پرداختن به تبیین فلسفه تحول علوم انسانی و تدوین سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی تا پایان شهریور ۱۳۹۴ نیز مورد اشاره قرار گرفت.

حداد عادل هم در این زمینه گفت: تحول وارتقاء علوم انسانی، بدون توجه و ساماندهی وضعیت آموزش این رشته‌ها مقدور نیست و به همین منظور از ابتدای فعالیت این شورا، رصد و پایش وضعیت پذیرش و آموزش دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی را مدنظر داشته‌ایم. به زودی معاونت مربوط به این موضوع در دبیرخانه شورای تحول و ارتقا علوم انسانی شکل خواهد گرفت.

پس از ارائه این گزارش، شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم نیز گفت: برنامه‌های مربوط به تحول و ارتقاء علوم انسانی در ۱۳ بند تدوین و به وزیر علوم تقدیم شده است.

وی افزود: ساماندهی مراکز آموزشی و توجه به مأموریت‌گرا بودن دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها برای محول کردن مأموریت‌های مشخص به این مراکز آموزشی، ترویج رقابت سالم بین دانشگاه‌ها، ساماندهی زیر نظام‌های آموزشی مانند دانشگاه آزاد، تفویض برخی از اختیارات مدیریتی به دانشگاه‌ها و توجه جدی به آمایش آموزش عالی اهم این برنامه‌ها است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: رویکرد نوین به معارف قرآن و عترت (ع) در حوزه علوم انسانی و توجه بیشتر به دیپلماسی علم و فناوری جزء سرفصل‌های دیگر معاونت آموزشی در سال ۱۳۹۴ است.

پس از سخنان شریعتی نیاسر، نوه ابراهیم مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم نیز گزارشی از وضعیت کمی و کیفی آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور ارائه کرد.

پس از ارائه این گزارش‌ها اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن مشارکت هر چه بیشتر نخبگان دانشگاهی علوم انسانی در برنامه‌ریزی آموزشی، مأموریت محور شدن مراکز آموزش و پژوهش در کشور بر طبق نقشه جامع علمی کشور، تلفیق برنامه‌های متعدد آموزشی تدوین شده در برخی از مراکز آموزشی و پژوهشی به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع مصروف شده و پایش مستمر عملکرد دانشگاه‌ها از طریق معیارهای روشن و مدون مانند فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه به منظور سنجش تطبیق عملکرد دانشگاه مزبور با مأموریت‌های محوله بود.

دستور دیگر جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه طرح تحقیقاتی «درآمدی بر نظریه مدیریت تحول در علوم انسانی» بود که توسط حجت‌الاسلام مسعود آذربایجانی ارائه شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این طرح تحقیقاتی با اشاره به مباحثی مانند تعریف علم انسانی، چیستی و چرایی تجاری سازی علوم و طرح و بررسی برخی نظرات مخالف با این نظریه، مباحث دیگری مانند تأثیر شرایط اجتماعی در تولید علم را نیز مورد اشاره قرار داد.

در بخش دیگری از این طرح تحقیقاتی با تأکید بر نقش علوم انسانی در اداره و مدیریت جامعه، نقش نهادهای حاکمیت که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر علوم انسانی تأثیرگذار هستند نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش نیز اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن مطالعه تطبیقی بین نظریات رایج در زمینه تولید علم به منظور استخراج یک نظریه توانمند در این زمینه، استفاده بیشتر از مباحث نظری در حوزه تحول علوم انسانی و لزوم جلب نظرات صاحبنظران در این زمینه بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها