کد خبر: ۳۱۰۷۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۲۷ آذر ۱۳۹۰
اولين بار مسئله دانشگاه آزاد در ديدار دانشجويان با محمود احمدي نژاد در پاييز 85 مطرح شد. در آن ديدار محمد افكانه نماينده اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل در حضور محمود احمدي نژاد انتقادهاي شديدي از مديريت مافيايي دانشگاه آزاد مطرح كرد و گفت: «بنظر ميرسد حتي احمدي نژاد هم توانايي مقابله با مافياي دانشگاه آزاد را ندارد.» اين جمله افكانه با تكبير بلند دانشجويان همراه شد تا جايي كه روز بعد صفحات بسياري از نشريات و منابع خبري را پر كرد.
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، ديگر دانشجويان هم در اين ديدار خواستار برخورد جدي با بي قانوني هاي گسترده در دانشگاه آزاد شدند. نماينده بسيج داشنجويي از رئيس جمهور خواست هرچه سريع تر اين مطالبه جدي دانشجويان را پيگيري كند. بعد از اين جلسه توجهات نسبت به مسئله داشنگاه آزاد افزايش پيدا كرد. تا جايي كه عرصه تقابل مافياي دانشگاه آزاد و حاميان آن ها با دانشجويان هر روز شديدتر شده تا جايي كه به حوزه هاي ديگر نيز راه يافت و با پيوندهايي ديگر به موضوعي همگاني بدل شد.
 
در ادامه بسياري از لابي هاي فراگير و بعضاً بسيار قدرتمند دانشگاه آزاد وارد صحنه شدند و به هر نحو ممكن براي بقاي جاسبي به نقش آفريني پرداختند. از طرف ديگر، مجلس نيز طرح تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد و قوه قضائیه را دنبال مي‌كرد جالب اینکه با وجود مخالفت صریح آقای شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه با این امر متن گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضائیه در صحن علنی مجلس قرائت شد ولی حضور علي‌ عباس‌پور تهراني، شوهرخواهر عبدالله جاسبي به عنوان رئيس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي و حمايت‌هاي او از جاسبي موجب ‌شد كه كميته تحقيق و تفحص نتواند آنگونه كه بايد كار خود را به پيش ببرد، لذا به اين ترتيب تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد تقريباً متوقف شد و متعاقب آن رئيس كميته تحقيق و تفحص ازآموزش عالي كشور در 21 تير 85 با انتشار نامه‌اي 8 صفحه‌اي، عليه دانشگاه آزاد دست به افشاگري زد كه با واكنش تند مسئولان دانشگاه آزاد روبرو شد.

 
در پی این حوادث دانشجویان نیز به این امر حساس شدند و همایش های مختلفی را در دانشگاه ها در این خصوص برپا کردند. با برگزاری چنین همایش هایی مفسده مدیریتی در دانشگاه آزاد به خصوص عدم وجود فضای نقد آزاد، روشن تر می شد. در چنین همایش های بود که معلوم شد اخراج یک دانشجو در دانشگاه آزاد بوشهر تنها برای چاپ یک کاریکاتور در خصوص مفاسد اقتصادی بوده است؛ در همین اسنا يکشنبه 22 شهريور 1388 مراسم ميزگرد كالبد شكافي يك پرونده با موضوع بررسي عملكرد دانشگاه آزاد كه از سوي دفتر تحكيم وحدت و اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. یكي از دانشجويان دانشگاه آزاد و از مسئولان تشكل‌هاي اين دانشگاه كه 2 ترم از تحصيل محروم شده و سپس محروميت وي به يك ترم كاهش يافته بود به انتقاد از فضای بسته سیاسی در دانشگاه آزاد پرداخت. آخوندزاده از ديگر دانشجويان دانشگاه آزاد نيز اظهار داشت: آقاي جاسبي 25 سال است كه بر دانشگاه آزاد رياست مي‌كند و يك امپراطوري راه انداخته است. وي با اشاره به مطرح شدن برگزاري ميزگردي به همين شكل در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد، تصريح كرد: كسي كه چنين موضوعي را مطرح مي‌كند يا دانشگاه آزاد را نمي‌شناسد و يا با آقاي جاسبي آشنايي ندارد .اين دانشجوي دانشگاه آزاد اظهار داشت: فساد در دانشگاه آزاد نه تنها مربوط به آقاي جاسبي است بلكه بسياري از مديران مياني را نيز در بر مي‌گيرد.

”استثنائا ثبت نام به عمل آید" و ”با نظر مساعد اقدام شود" جملات مشترکی است که بروی نامه های مقامات و نمایندگان ارسالی به دفتر عبداله جعفر علی جاسبی از اتاق وی خارج شده و در دستور کار قرار می گیرد.

جاسبي در جمع مديران سازمان مركزي و رؤساي واحدهاي دانشگاه آزاد در چهل و پنجمين اجلاس شوراي مركزي دانشگاه آزاد- ارديبهشت 1381، هدف خود را از اعطاء تسهيلات ويژه به صاحب منصبان اينگونه توصيف مي‌كند: ”اين همه به نمايندگان سرويس مي‌دهيم و متقابلاً ما بايد از حمايت نمايندگان برخوردار باشيم و مستلزم اين است كه شما ارتباطتان را با نمايندگان بيشتر كنيد و به طور كلي در سطح استان، در سطح شهر ما بتوانيم با همه مسئولين از جمله نمايندگان ارتباط داشته باشيم تا كارهاي دانشگاه آزاد اسلامي را بتوانيم به خوبي پيش ببريم. اين طور نباشد كه جاده يك طرفه باشد و سرويس بدهيم اما از آن طرف ما چيزي نخواهيم."

بايد ديد در اين مراودات چه سرويسهايي داده مي‌شود و متقابلاً چه سرويسهايي اخذ مي‌گردد؟

يكي از موارد بسيار مهم، دقت نظر در اين موضوع بود كه دكتر عبداله جاسبي رئيس دانشگاه براي چه كساني و با چه سمت‌هاي اجرايي در كشور، چه مجوز هاي استخدام خاص و استثنايي صادر كرده‌اند در حاليكه اگر اين افراد مي‌خواستند در دانشگاه‌هاي دولتي استخدام شوند اكثريت آنها به هيچ عنوان حتي حداقل شرايط لازم را نمي‌توانستند احراز كنند.
 
به نظر می رسد یکی از این سرویس ها به نمایندگان نامه زیر باشد.
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
دانشجوی فارغ التحصیل ارشد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
بنظر میرسد پس از گذشت بیش از 6دوره کامل کارشناسی هنوز دانشجویان دانشگاه آزاد به بلوغ کلمل سیاسی به عنوان یک دانشجوی آگاه و حزب الهی وپیرو خط امام نرسیده اند . چون تابه حال نتوانسته اند یک عنصر بی کفایت را از راس دانشگاه بردارند چون نه وحدت دارند ونه تدبیر و... ای کاش این آغای عبدغیر الله جاسبی یکماه رئیس دانشگاه تهران می بود آنوقت مشاهد میکردید که چطور فتیله پیچ می شد . امیدوارم که دانشجویان دانشگاه آزاد بزودی به بلوغ سیاسی آنهم از نوع خط امام برسند . انشاء ا..
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها