کد خبر: ۳۰۸۹۹۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
از ابتدای موج کاهش قیمت نفت که گریبان همه کشورهای تولید‌کننده نفت‌خام را گرفت موضع‌گیری بیژن زنگنه وزیر نفت کشور زیر ذره‌‌بین بسیاری از رسانه‌های داخلی‌ و خارجی‌ قرار داشت.
 زمانی که ونزوئلا درخواست برگزاری نشست اضطراری سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌خام برای کاهش سقف تولید را مطرح کرد بعضی معتقد بودند که ایران نیز باید به تبعیت این درخواست را مطرح می‌کرد اما زنگنه اعتقاد دیگری داشت. وزیر مغرور نفت معتقد بود که وقتی درخواست ونزوئلا مصداق سنگ روی یخ شدن بوده است ایران نباید با پافشاری خود را در موضع ضعف می‌برد. اکنون اما بازار باید خود را برای اضافه شدن عرضه ایران نیز آماده کند. البته به‌صورت منطقی به این واسطه که در سال‌های غیبت ایران کشورهایی مانند عربستان و عراق بر تولید نفت خود افزوده بودند درحال حاضر باید فیتیله را پایین کشیده و برای ایران جا بازکنند. این مهم‌ترین صحبت مطرح شده ازسوی زنگنه وزیر نفت در گفت‌وگوی کوتاه با رویترز است. گپی کوتاه که زنگنه طی آن برای نخستین‌بار تصریح کرده است که استرات‍ژی ثابت نگه داشتن سقف تولید در اوپک در این مدت کارساز نبوده است و ما شاهد ثبات در بازار جهانی نفت‌خام نبوده‌ایم. 

بیژن زنگنه که برای دیدار و مذاکره با مقام‌های چینی به پکن سفر کرده است، به رویترز گفته است: «اوپک خود را با بازگشت ایران به بازارهای جهانی بدون صدمه به قیمت‌های جهانی نفت‌خام، مطابقت می‌دهد.»
جمهوری اسلامی ایران درنظر دارد درصورت توافق نهایی با کشورهای عضو گروه 1+5 بر سر مساله هسته‌یی، صادرات نفت‌خام خود را به بازارهای جهانی افزایش دهد. زنگنه تصریح کرد: «باتوجه به مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت‌خام، اعضای اوپک باید پیش از نشست ماه ژوئن درباره سطوح تولید بحث و گفت‌وگو کنند.» وزیر نفت با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد راهبرد کنونی اوپک (تغییر ندادن سقف تولید روزانه 30میلیون بشکه) اثرگذار نبوده است، گفت: «ما شاهد ثبات در بازارهای جهانی نفت‌خام نبوده‌ایم.» براساس گزارش رویترز، قیمت‌های جهانی نفت‌خام از ژوئن پارسال تاکنون با بیش از 50درصد افت روبه‌رو بوده است که تا حدودی این روند به دلیل تصمیم اوپک برای تثبیت سقف تولید و حمایت عربستان از این تصمیم رخ داده است. سفر وزیر نفت به چین تنها یک هفته پس از گذشت انتشار بیانیه مشترک تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 در لوزان سوییس و با هدف گفت‌وگوها درباره فروش نفت و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران صورت گرفته است. زنگنه پس از به دست گرفت سکان هدایت وزارت نفت ایران در دولت حسن روحانی، ظرف 2سال گذشته نخستین‌باری است که به چین سفر می‌کند. 
افزایش فروش نفت‌خام ایران به چین، بزرگ‌ترین خریدار نفتی و شریک تجاری تهران اقدامی است که می‌تواند با لغو تحریم‌ها عملی شود. 
براساس این گزارش، تهران همچنین امیدوار است بعضی اختلاف‌ها میان شرکت‌های چینی در پروژه‌های نفت و گاز ایران، حل و فصل شود تا اینکه تولید این کشور دوباره افزایش یابد. 
رویترز در ادامه گزارش خود درباره اوپک می‌نویسد که به نظر نمی‌رسد اعضای اوپک درحال حاضر قادر به کاهش تولید خود باشند. عربستان سعودی نیز بعد از رسیدن ایران و غرب به تفاهم هسته‌یی اظهار داشته است که تولید نفت خود را افزایش می‌دهد. نشست بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌خام 5 ژوئن و 25 روز قبل از نشست با اهمیت ایران و 1+5 خواهد بود. نشستی که تکلیف بسیاری از مسایل بازار نفت در کوتاه و میان‌مدت را مشخص خواهد کرد. یکی از مشاوران وزارت نفت عربستان روز چهارشنبه اظهار داشته که هنوز خیلی زود است که بگوییم اوپک در این نشست چه تصمیمی خواهد گرفت. 
البته کویت که رویترز ادعا می‌کند نظراتش به کشورهای دیگر تولید‌کننده نفت‌خام حاشیه خلیج‌فارس نزدیک است اظهار داشته که اوپک روش و سقف تولید سابق خود را در این نشست حفظ خواهد کرد. این درحالی است که در روزهای گذشته عربستان برای نخستین‌بار اعلام کرده که حاضر است برای افزایش قیمت نفت‌خام اقدامی کند اما این اقدام منوط به همکاری کشورهای غیرعضو اوپک است. 
رویترز در ادامه می‌نویسد ایران به‌عنوان دومین تولید‌کننده سنتی نفت در اوپک امید دارد که بتواند بعد از دستیابی قطعی به توافق هسته‌یی و برداشته شدن تحریم‌ها تولید نفت‌خام خود را در طی 2ماه یک میلیون بشکه افزایش دهد. در ادامه این گزارش آمده است که ایران و چین به‌عنوان شرکای تجاری مهم بعد از برداشته شدن تحریم‌ها روابط خود را بیشتر نیز خواهند کرد. نمود این ادعای رویترز را می‌توان در گفت‌وگوی وزیر نفت با خبرگزاری چین یافت. بیژن زنگنه در گفت‌وگویی در پکن، چین را یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شریکان ایران در بخش نفت برشمرده و گفته است: «این کشور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران در شرایط تحریم، مناسبت‌ترین همکاری را با تهران داشت و ما می‌خواهیم این همکاری پس از رفع تحریم‌ها نیز تداوم داشته باشد.»
وی تصریح کرده که در مرحله تازه، همکاری‌ها در بخش برداشت نفت و کارهای توسعه‌یی باتوجه به علاقه و حضور شرکت‌های چینی در کشورمان، پررنگ‌تر خواهد بود.  
وزیر نفت از شرکت‌های سینوپک و شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) به‌عنوان شرکت‌هایی که هم‌اکنون در منطقه خوزستان و غرب کارون فعال هستند، نام برده و ابراز امیدواری کرد با تعریف مناسب‌تری از همکاری‌ها، از این پس بنیان‌های تازه‌یی در حوزه همکاری‌های مشترک میان دو کشور گذاشته شود. 
وی در پاسخ به این پرسش که «ایران باتوجه به بدقولی برخی پیمانکاران چینی آیا بازهم حاضر به همکاری با طرف‌های چینی خواهد بود»، گفته است: «به‌طور حتم این همکاری‌ها تداوم خواهد داشت.»
زنگنه ادامه داده است: «چین هم‌اکنون به بزرگ‌ترین واردکننده انرژی دنیا تبدیل شده و چنانچه فقط از منظر تجاری به این موضوع نگریسته شود، تداوم این همکاری، لازم و به‌نفع هر دو کشور است.»
وزیر نفت تاکید کرده است که کار درازمدت با چین برای انرژی ایران ضروری و مشکلات موجود هم با صبر، حوصله و درایت قابل حل است. 
وعده افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای صادرات نفت پس از لغو تحریم‌ها
وزیر نفت درباره احتمال افزایش تولید نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها نیز بیان کرده است: «ایران آمادگی دارد در صورت لغو تحریم‌ها و ظرف چند ماه، به تولید پیشین خود که حق قانونی و طبیعی یک کشور است، برسد.»
زنگنه، پیش‌تر در سخنانی از آمادگی ایران برای افزایش یک‌میلیون بشکه‌یی صادرات نفت خام پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و گفته بود: «ایران آمادگی دارد در صورت لغو تحریم‌ها ظرف چند ماه صادرات نفت خام خود را یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهد.»
وی تصریح کرده بود: «تولید این مقدار نفت، از مجموع ظرفیت تولید از مدار خارج شده در میدان‌های نفتی موجود به‌راحتی قابل انجام است.»
زنگنه همچنین تغییر قیمت جهانی نفت را پس از برداشته شدن تحریم‌های ایران، بعید دانسته و اظهار داشته است: «تصور نمی‌کنم قیمت نفت تغییر تعیین‌کننده‌یی داشته باشد، به باور من اعضای اوپک آن‌قدر بالغ و با تدبیر هستند که تولید خود را با بازگشت ایران به‌گونه‌یی تنظیم کنند که آسیبی متوجه قیمت نفت نشود.»
وی تصریح کرد: «عقل سلیم حکم می‌کند وقتی ایران به صحنه تولید بازمی‌گردد، دیگر اعضای اوپک با باز کردن جای ایران و بدون آسیب دیدن قیمت بازار و براساس سقف مصوب اوپک، اجازه دهند هر یک از کشورها تولید خود را داشته باشند.»
زنگنه شامگاه چهارشنبه (19 فروردین ماه) در راس هیات بلندپایه نفتی و برای گفت‌وگو برای افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی و نیز سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنعت نفت و گاز ایران، وارد پکن شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در دیدار با «فو»، رییس شرکت سینوپک چین، خواستار گسترش همکاری‌های دو طرف در حوزه انرژی و اجرای تعهدهای طرف چینی شد. وزیر نفت ایران در این دیدار درباره توسعه میدان‌های نفتی و همکاری‌های بیشتر بحث و تبادل‌نظر کرد. 
ایران، ششمین صادرکننده بزرگ نفت به چین
موضوع‌های مربوط به حل‌وفصل بعضی طرح‌ها ازجمله فاز یک و دو میدان نفتی یادآوران، محور اصلی گفت‌وگوی زنگنه و فو عنوان شد. 
وزیر نفت ایران و رییس شرکت پالایش نفت چین در این دیدار به همکاران خود دستور دادند تا درباره اقدام‌های نیمه‌تمام فاز دوم میدان نفتی یادآوران، نشست مشترک برگزار کنند و نتیجه نشست خود را تا حداکثر فردا (جمعه 21فروردین ماه) به اطلاع آنان برسانند. دو طرف در این دیدار همچنین مقرر کردند، طرح توسعه کلان فاز یک میدان نفتی یادآوران در سه تا چهار ماه آینده ازسوی طرف چینی کامل شود و «فو» نیز قول داد این اقدام را انجام دهد. زنگنه در این دیدار همچنین اعلام کرد: باتوجه به مشترک بودن فاز2 میدان نفتی یادآوران با کشور عراق، پیمانکار چینی با تجهیزات کامل‌تر، کارکنان کافی و مجرب‌تر، طرح را با سرعت منطقی به سرانجام برساند. تعدادی از مدیران و مسوولان وزارت نفت در سفر به پکن زنگنه را همراهی می‌کنند، وزیر نفت به دعوت طرف چینی به این کشور رفته است. هیات بلندپایه ایران در این سفر با مقام‌های اقتصادی چین به‌ویژه دست‌اندرکاران صنعت انرژی گفت‌وگو می‌کند تا راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها را در حوزه انرژی نهایی کند. براساس آمارهای گمرک چین، ایران پارسال پس از عربستان‌سعودی، آنگولا و دیگر کشورها، «ششمین صادرکننده بزرگ نفت به چین» بود. صادرات نفت ایران به این کشور آسیایی سال گذشته با ٢٨درصد افزایش نسبت به سال٢٠١٣ میلادی به حدود 55٠هزار بشکه در روز، رسیده است. سینوپک، بزرگ‌ترین شرکت پالایش نفت در سال2000 میلادی در شهر پکن برای انجام طرح‌های نفت و گاز تاسیس شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها