کد خبر: ۳۰۸۴۶۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
تبيان/ خيلي جالب است که دقيقا بر خلاف تصورات بسياري از مردماني که مطالعه و فهم ديني ندارند و بر اين باورند که اسلام با زيبايي منافات و تضاد دارد، دستورات اسلامي کاملا با فطرت زيبا دوست بشر همخواني دارد، در اسلام، روايات بسياري در مورد نظافت و پاکيزگي و استفاده از لباس هاي زيبا و استعمال بوي خوش، هم براي مردان و هم زنان آمده است.

آرايش
زيباخواهي و آرايشگري، بيش از آنچه در فطرت مردان وجود دارد، در نهاد و سرشت زنان نهفته و با خميره ايشان عجين است، از اين رو، دستورات اسلام نيز مطابق و همگام با نهاد و سرشت آنان تنظيم شده است.

زيبايي و آراستن زن براي همسرش
يکي از مزاياي دين اسلام اين است که بر خلاف اديان ديگر که اميال انسان را سرکوب مي کنند، هيچ ميلي را نکوهش نکرده ، فقط براي اين که اين ميل، انسان را به بيراهه نکشاند، آن را در چهار چوب خاصي، معين کرده است، مثلا کشيشان مسيحي لذت ازدواج را بر خود حرام مي کنند و يا برخي از اديان، خوردن و خوابيدن را نکوهش مي کنند و فقط تا حدي که از گرسنگي و بي خوابي نميرند، مي خورند و مي خوابند، اما اسلام لذت هاي حلال را مجاز شمرده و فقط آن را قانون مند کرده است.

اسلام نگفته زن خودش را نيارايد، آرايش نکند، زيباتر نشود، بلکه محدوده آن را تعيين کرده است. تأکيد بر زيبايي زنان تا آنجا صورت مي‌گيرد که رسول خدا (صلي الله عليه واله وسلم) به مردان فرمودند: ناخن هاي خود را از بيخ بگيريد و به زنان فرمودند: قدري ناخن هاي خود را باقي گذاريد که بر زينت شما مي افزايد.

در انديشه اسلامي زينت زنان به هر آنچه که سبب آرايش و زيبايي آنان گردد، جايز و مطلوب شمرده شده است. آرايش و رعايت زيبايي مو و استفاده از روغن و سرمه هم مستحب است. انجام چنين رفتاري از سوي زنان سبب مي شود که زندگي زناشويي ايشان از جهت غريزي سير و لبريز شود تا در برخورد با مردان و زنان بيگانه احساس کمبود و نقص ننمايند و به سوي آنان متوجه نشوند و در راستاي کمال خويش به حرکت در آيند.

اسلام به زنان دستور مي دهد که براي شوهران خود زينت نمايند و لحظه اي بدون زيبايي و آراستن نباشند که پيامد چنين عملي اجر و پاداش و تداوم زندگي و محبت و عشق است.

قرآن نيز زينت زنان براي همسران خويش را جايز مي داند و تنها از آشکار کردن زينت ايشان براي نامحرمان انتقاد مي کند و مي فرمايد:
«قُل لِلمومِناتِ يَغضُضنَ مِن اَبصارِ هِنّ وَ يَحفَظنَ فُرُو جَهُنّ وَ لا يُبدِينَ زينَتَهُنَّ اِلاّ ما ظَهَرَ مِنها...»
يعني: به زنان مومن بگو: ديدگان خويش باز گيرند و دامن خود حفظ کنند و زينت خويش نمايان نکنند جز آنچه که آشکار است...

اسلام به زنان دستور مي دهد که براي شوهران خود زينت نمايند و لحظه اي بدون زيبايي و آراستن نباشند که پيامد چنين عملي اجر و پاداش و تداوم زندگي و محبت و عشق است.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند: سزاوار نيست که زن هيچگاه بدن خود را بدون زينت گذارد، اگر چه با آويزان کردن گردنبندي باشد و سزاوار نيست که دست زن بدون رنگ باشد؛ اگر چه با کمي حنا باشد و اگر چه آن زن پير و کهنسال بوده باشد.

انتخاب زن زيبا
پيشوايان اسلام ، زيبايي زن را به مثابه يکي از نشانه هاي همسر شايسته مورد توجه قرار داده اند.دستوراتي مبني بر انتخاب زنان زيبا رو با چشمان درشت، اندام مناسب و موهاي زيبا شده است.
در انديشه پيشوايان معصوم (عليه السلام) توجه به زيبايي و جمال زن براي ازدواج مطلوب است؛ اما اصيل و تنها رکن نيست؛ بلکه گاه برخي از زيبارويان مورد نکوهش قرار مي گيرند؛ زيرا زيبايي به همراه اخلاق و دينداري مورد تأکيد قرار مي گيرد. پيامبر (صلي الله عليه واله وسلم) به ياران خويش فرمودند: بپرهيزيد از «خضراء دمن». به حضرت عرض شد: اي پيامبر! خضراء دمن چيست؟ فرمودند: دختر زيبايي که در خاندان بد و پليدي به وجود آمده و رشد کرده باشد. و امام صادق (عليه السلام) نيز بر اين نکته تأکيد ورزيد که زن را تنها به خاطر مال و جمال به همسري انتخاب نکنيد؛ بلکه به دين و اخلاق او توجه بيشتر نماييد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها