کد خبر: ۳۰۷۰۴۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا/ دانشمندان علم پزشکي دانشگاه نورث‌وسترن، مولکول آر‌ان‌اي کوچکي را شناسايي کرده‌اند که مي‌تواند ژن‌هاي عامل سرطان را در مو‌ش‌هاي مبتلا به توموري مغزي گليوبلاستوما مولتي‌فرم (GBM) خاموش کند.
در حالي که داروهاي شيمي‌درماني استاندارد براي متوقف‌کردن توليد مثل سلول‌هاي سرطاني، به دي‌ان‌اي آسيب مي‌رسانند، شيوه جديد منبع توليدکننده سلول‌هاي سرطاني يعني ژن‌هايي را سرکوب مي‌کند که پروتئين‌هاي خاصي را بيش از حد معمول بيان مي‌کنند.
دانشمندان، مولکول miR-182 را به عنوان سرکوب‌کننده تومور گليوبلاستوما شناسايي کردند که بيان چندين آنکوژن را کاهش مي‌دهد. اين آنکوژن‌ها رشد سرطان را افزايش مي‌دهند.
از نانوسازه‌هايي موسوم به اسيدهاي نوکلئيک کروي (SNAs) براي تحويل‌دادن ايمن miR-182 به مانع مغزي خون به منظور رسيدن آن به سلول‌هاي تومور استفاده شد. در آن‌جا اين مولکول به طور مستقيم چندين آنکوژن را به طور همزمان هدف قرار داد و موجب مرگ سلول سرطاني و کاهش رشد اين سلول‌ها شد.

مولفه‌هاي SNA از چندين رشته دي‌ان‌اي و آر‌ان‌اي تشکيل شده‌اند که به طور متراکمي به دور مرکز يک نانوذره آرايش شده‌ بودند. SNA مولفه‌هايي مناسب براي خاموش‌کردن ژن‌هاي خاصي هستند که در پيشرفت بيماري مبتلا به سرطان ايفاي نقش مي‌کنند.
مولکول miR-182، نوعي ميکروآر‌ان‌اي است که به صدها ژن متصل مي‌شود تا بيان پروتئين آن‌ها را در سلول‌ها کاهش دهد. دانشمندان نشان دادند که بيماران مبتلا به سرطان داراي سطوح بالاتر miR-182 شانس بيشتري براي زنده‌ماندن به مدت طولاني‌تر از دارند.

محققان معتقدند، هنوز مطالعات بيشتري براي آزمايش miR-182 و سيستم تحويل نانوذرات پيش از آزمايش آن‌ها بر روي بيماران مبتلا به گليوبلاستوما مولتي‌فرم باقي است.
جزئيات اين دستاورد علمي در مجله Genes and Development منتشر شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها