کد خبر: ۳۰۶۷۶۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
يک روزنامه آمريکايي در گزارشي با اشاره به توافق صورت گرفته بين ايران و ۱+۵ نوشت که هنوز مسئله تحريم‌ها به صورت حل نشده باقي مانده است و ايران و آمريکا، توصيفات متفاوتي از شيوه کاهش تحريم‌هاي ايران ارائه کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز با اشاره به توافقات اوليه ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس،‌ فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) در زمينه برنامه هسته‌اي ايران نوشت که ايران و آمريکا توافقات چشمگيري حاصل آوردند و توافق صورت گرفته براي آمريکا به مفهوم پذيرش اين مسئله است که ايران زيرساخت هسته‌اي خود را به شکل محدودتر حفظ مي‌کند و اين توافق براي ايران به مفهوم محدوديت‌هاي بيشتر براي توليد تأسيسات و همچنين قرار گرفتن در معرض بازرسي‌هاي سرزده مي‌باشد.

اين روزنامه آمريکايي سپس ادامه داد که هنوز بسيار زود است که بخواهيم بگوييم که آيا اين توافقات در دور بعدي و نهايي مذاکرات هسته‌اي براي رسيدن به راه‌حل جامع درباره برنامه هسته‌اي ايران يا بازبيني‌هايي که در ايران و واشنگتن صورت مي‌گيرد مي‌تواند همچنان پابرجا باشد يا خير.

طبق اين گزارش، زمانبندي کاهش تحريم‌هاي ايران همچنان به صورت حل نشده باقي مانده است و دو طرف با الفاظ متفاوت، شيوه‌ کاهش تحريم‌هاي ايران بعد از اجراي توافق را توصيف کرده‌اند.

نيويورک‌تايمز ادامه داد که به طور قطع در سه ماه باقيمانده تا مهلت نهايي براي حصول توافق جامع بين ايران و 1+5، جر و بحث‌هاي زيادي وجود خواهد داشت زيرا طرفين مذاکره در حالي محل مذاکرات در «لوزان» سوئيس را ترک کردند که عليرغم توافقات صورت گرفته، در خصوص سندي که جزئيات تعهدات ايران و آمريکا و ديگر اعضاي گروه 1+5 ذکر شده باشد، توافق صورت نگرفت.

اين روزنامه آمريکايي به اين مسئله اشاره کرد که در ابتداي مذاکرات بحث برچيده شدن سانتريفيوژهاي ايران مطرح شده بود اما با پيشروي مذاکرات، اين مسئله روشن شد که براي رسيدن به توافق با ايران، بحث برچيده شدن نبايد مطرح شود.

بر اساس اين گزارش، با فشرده‌تر شدن مذاکرات هسته‌اي در دو ماه گذشته، ايران تصميم گرفت تا رئيس سازمان انرژي اتمي خود را وارد مذاکرات کند و «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا نيز در اقدامي متقابل، «ارنست مونيز» وزير انرژي آمريکا را به مذاکرات فرستاد و همين امر پويايي مذاکرات را تغيير داد و اين دو نفر يک فرايند جداگانه‌اي را ايجاد کردند و بنا به گفته يکي از مقامات ارشد دولت آمريکا « اين دو نفر با موضوعات هسته‌اي به عنوان يک مسئله علمي برخورد کردند».

يکي از مقامات ارشد آمريکايي درباره توافقات صورت گرفته در خصوص بازطراحي رأکتور آب سنگين اراک گفت: مونيز گفته که اين رأکتور پلوتونيوم در سطح تسليحات توليد نمي‌کند» و اگر ايران تقلب کند، خيلي سريع قابل کشف است.

بر اساس اين گزارش، برخي از موضوعات به دور بعدي مذاکرات موکول شده است که اين موارد شامل زمانبندي لغو تحريم‌ها و اينکه ايران چگونه ذخاير عظيم اورانيوم خود را دور خواهد کرد بود، مي‌شود.

روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز در پايان نوشت که هر دو سندي که در زمينه توافق صورت گرفته توسط ايران و آمريکا ارائه شد، فضا را براي اختلافاتي باقي گذاشت زيرا کري روز پنجشنبه در خصوص محدوديت‌هايي صحبت کرد که بر برنامه هسته‌اي ايران قرار داده شده است و اين در حالي است که «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران تصريح کرد: ما به غني‌سازي ادامه مي‌دهيم، ما به تحقيق و توسعه ادامه مي‌دهيم و رأکتور آب سنگين ما مدرنيزه مي‌شود و تأسيسات فوردو همچنان باز خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها