کد خبر: ۳۰۵۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۲۴ آذر ۱۳۹۰
مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق در توقف کوتاه هواپیمای حامل هیئت عراقی در لندن به صراحت از تحت فشار قرار گرفتن مالکی برای اعطای مصونیت قضایی به مربیان آمریکایی سخن گفت. "فالح الفیاض"تصریح کرد: بیم آن می رود مالکی از سوی آمریکایی ها برای اعطای مصونیت قضایی به مربیان آمریکایی تحت فشار قرار گیرد...

بولتن نیوز: سرانجام پس از چند ماه کش و قوس درباره اعطای مصونیت قضایی به مربیان آموزشی آمریکایی، فشارهای گسترده آمریکا به نتیجه رسید و پارلمان عراق با اعطای مصونیت مشخص به نظامیان آمریکایی که سربازان عراق را آموزش می دهند موافقت کرد.

خبر موافقت مجلس عراق با اعطای مصونیت قضایی به مربیان آمریکایی را روز گذشته "اسامه نجیفی" رئیس مجلس عراق در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد. وی در این باره افزود: مجلس عراق موافقت اولیه خود را در رابطه با اعطای مصونیت مشخص به نیروهای آموزش دهنده آمریکایی که قرار است بعد از سال جدید میلادی در این کشور ماندگار شوند اعلام کرده است".


به گزارش بولتن نیوز، در حالی مجلس عراق تن به اعطای چنین امتیازی به مربیان آمریکایی داده است که دولت عراق به صراحت اعلام کرده بود که با اعطای این امتیاز مخالف خواهد کرد و حتی سفیر این کشور در تهران در واکنش به اظهارات سخنگوی ارتش آمریکا که گفته بود : "آمریکا بدون مصونیت قضایی حاضر بە ابقای نیروهای خود در خاک هیچ کشوری نیست و بە همین دلیل حضور این نیروها در خاک عراق نیز منتفی شدە است" تاکید کرده بود که دولت عراق به کارشناسان نظامی برای آموزش افراد خود نیاز دارد اما حتماً لازم نیست که این مربیان آمریکایی باشند.

اما اینکه در کمتر از دو هفته چه اتفاقی روی داده است که مجلس عراق با اعطای کاپیتولاسیون به نظامیان آمریکایی موافقت کرده است را باید در سفر اخیر نخست وزیر عراق به واشنگتن جستجو کرد.

روز یکشنبه نوری المالکی به همراه هیئت همراه در حالی به واشنگتن سفر کرد که مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق در توقف کوتاه هواپیمای حامل هیئت عراقی در لندن به صراحت از تحت فشار قرار گرفتن مالکی برای اعطای مصونیت قضایی به مربیان آمریکایی سخن گفت. "فالح الفیاض"تصریح کرد: بیم آن می رود مالکی از سوی آمریکایی ها برای اعطای مصونیت قضایی به مربیان آمریکایی تحت فشار قرار گیرد.

پارلمان عراق در حالی با مصونیت قضایی موافقت کرده است که کارشناسان مسائل بین‌الملل اعطای هرگونه مصونیت جزئی یا کلی به نیروهای آمریکایی که قرار است بعد از 2011 در عراق باقی بمانند را برای عراق خطرناک خوانده و آن را باج خواهی آمریکا از عراق دانسته اند.

نظامیان آمریکا در مرز سوریه

نظامیان آمریکایی که آخرین روزهای حضور خود در عراق را تجربه می کنند،قرار است امروز مراسم خروج آخرین سربازان آمریکایی با حضور وزیر دفاع این کشور در بغداد را برگزار کنند. اما آنچه که در پشت پرده این مراسم خودنمایی می کند، خبری است که پايگاه اينترنتي صهيونيستي "اسرائيل فلش" به نقل از منابع دبکافايل نوشته است. در این خبر آمده: شماري از نيروهاي آمريکايي با هدف استقرار در اردن جهت مقابله با سوريه، از عراق خارج شده اند.


براساس این گزارش، آمريکا که بدنبال اعلام پايان مدت حضور نظامي خود در عراق در حال خروج از اين کشور است ؛ شماري از نيروهاي ويژه خود را از عراق به اردن منتقل و در پايگاه هوايي المفراق در ده کيلومتري مرز با سوريه مستقر کرده است. اين نيروها در محلي نزديک به مرز سوريه حضور دارند.

در گزارش اختصاصي دبکا فايل آمده است: پنجشنبه گذشته چندين خودروي نظامي و واحدهاي هلي برد شماري از نيروهاي آمريکايي را از مرز عراق به اردن انتقال دادند. اين نيروها با هدف رويارويي با سوريه ، در اين کشور استقرار يافته اند. اين نخستين باري است که نيروهاي آمريکايي رو در روي ارتش بشار اسد قرار مي گيرند.

به گفته منابع نظامي ، آمريکايي‌ها در حال احداث برجهاي مراقبت و پستهاي نظامي در چندين روستاي اردن در دوازدهم دسامبر مشاهده شده اند.

چند منبع عراقي نيز خاطر نشان کردند که برخي از واحدهاي آمريکايي پايگاه هوايي عين الاسد به استان الانبار عراق نزديک مرز اردن انتقال يافتند. اين پايگاه در شرف تخليه کامل است. اکثر نيروهاي آمريکايي حاضر در پايگاههاي عراق در حال انتقال به ديگر پايگاههاي آمريکايي در خليج فارس و اروپا هستند.

این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا قرار است پس از عراق به ترکیه سفر کند. هر چند که منابع خبری هدف این سفر را سامانه دفاع موشکی ناتو دانسته اند ولیکن از تحرکات ایالات متحده برآورد می شود که یکی از مهمترین مباحث طرفین در این سفر، افزایش فشارهای خارجی بر حکمت بشار اسد خواهد بود. با توجه به اینکه تهدیدات سوریه مبنی بر به آتش کشیده شدن خاورمیانه و ماموریتی که آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی دارد، امکان تقابل نظامی وجود ندارد و اینگونه اعمال تنها برای ایجاد فشار بیشتر بر حکومت سوریه تلقی می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها