به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، در حالی که سازمان حمایت
مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به صنایع لبنی اخطار داده بود که تا نهم اسفند
مهلت دارند قیمتهای افزایش یافته محصولاتشان را به حالت قبل برگردانند،
لبنیاتیها از ۱۰ روز پیش محصولات تولیدی خود را با همان قیمتهای جدید و
افزایش یافته روانه بازار میکنند و حتی از اوایل این هفته هم کارخانههای
دیگری به جمع افزایش قیمتها اضافه شدند و محصولاتشان را گران کردند.
به
طوریکه هر لیتر شیر استریل که ۲۵۰۰ تومان در بازار مصرف عرضه میشد، از
سه روز پیش ۳۰۰ تومان افزایش یافت و ۲۸۰۰ تومان فروخته میشود.
ابتدای
امسال قیمت شیر کمچرب بطری حدود ۱۶۰۰ تومان بود که با احتساب ۱۵ درصد
مجوز افزایش از دهم تیرماه قیمت هر بطری شیر کمچرب نهایتا باید ۱۸۴۰ تومان
فروخته میشد اما کارخانههای لبنی در همان ابتدا به پیشواز افزایش قیمت
شیر رفتند و هر بطری شیر کمچرب را به ۲۰۰۰ تومان افزایش دادند و حالا پس
از گذشت هشت ماه کارخانههای لبنی مجددا قیمت شیر را در بستهبندیهای
مختلف افزایش دادند؛ به گونهای که قیمت شیر کمچرب بطری در اواخر هفته
گذشته به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافت.
در
این میان دستگاههای نظارتی مثل سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان
باید به بازار لبنیات ورود و با تولیدکنندگان متخلف که قیمت محصولاتشان
را خودسرانه افزایش دادهاند، برخورد کنند اما پیگیریهای متعدد خبرنگار
ایسنا از این سازمان تا زمان انتشار خبر بدون نتیجه باقی ماند. سازمان
حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان علیرغم اینکه خود به صنایع اخطار داده و
اعلام کرده که با متخلفان برخورد خواهد کرد سکوت اختیار کرده است درحالی
که فعالیت سودجویان در این آشفته بازار نابسامان رونق گرفته است.
در
این زمینه محمد فربد، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی به ایسنا گفت: سازمان
حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان میتواند در صورت اثبات تخلف هر یک از
کارخانههای تولیدکننده محصولات لبنی، آن ها را فراخوانده و توضیحات لازم
را از صاحبان این صنایع بشنود و اگر تخلف آنها به اثبات رسیدف می تواند
مطابق با مقررات با آن ها برخورد کند.
وی
افزود: نباید به صنایع لبنی نگاه جزئی داشت و باید همه جوانب را در نظر
گرفت، چرا که براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میزان افزایش
قیمت صنایع لبنی در هفته اول اسفند امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد
بوده و این درحالی است که صنایع لبنی مجوز افزایش ۱۵ درصدی را داشته اند.
این
عضو انجمن صنفی صنایع لبنی تاکید کرد که اگر میزان افزایش صنعت لبنیات
کمتر از نرخ تورم و مجوزی که به آنها داده شده، باشد دستگاه های نظارتی
مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باید اجازه دهند صنایع به
کارشان ادامه دهند اما اگر کارخانهای بیش از ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته
باید با آنها برخورد شود.