کد خبر: ۳۰۱۴۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۲۲ آذر ۱۳۹۰
دلهره‌ی کاخ سفید از لو رفتن اطلاعات محرمانه‌ی RQ-۱۷۰:
فرود آوردن افتخار آمیز هواپیمای رادارگریز امریکا که برای انجام مأموریت های جاسوسی به پرواز درآمده بود، مقامات و رسانه های این کشور را دچار نوعی شوک و سردرگمی کرده است.واشنگتن پست در تحلیلی با عنوان "استخراج اطلاعلات هواپیمای جاسوسی ایالات متحده "نتوانست نگرانی خود را از مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی بپوشاند و این گونه نوشت: نرال آ. نورتون شوارتز، فرمانده‌ی نیروی هوایی امریکا هفته ی گذشته در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: “بی تردید، امکان مهندسی معکوس وجود دارد.”
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، فرود آوردن افتخار آمیز هواپیمای رادارگریز امریکا که برای انجام مأموریت های جاسوسی به پرواز درآمده بود، مقامات و رسانه های این کشور را دچار نوعی شوک و سردرگمی کرده که مانع از اتخاذ موضعی صحیح از جانب ایشان شده است. مقامات امریکا در ادامه ی ادعاهای بدور از واقعیت خود برای کم کردن تبعات روانی منفی این افتخار –که ایران را در منطقه و جهان باز هم قدرتمند تر و نفوذناپذیرتر نشان می دهد-  مدعی شده اند که این هواپیما در حال انجام مأموریتی در افغانستان بوده و نقص فنی و درست کار نکردن آن موجب شده تا مهندسین ایرانی بتوانند آن را براحتی وادار به فرود کنند!

همچنین به نظر می رسد مقامات امریکایی با اشاره به گم شدن هواپیمای جاسوسی این کشور یک هفته قبل از اعلام فرود آوردن آن توسط ایران، سعی دارند اینگونه القا کنند که واقعیت ماجرا چیزی غیر از ادعاهای متخصصین ایرانی است. این اظهارات که حاکی از دستپاچگی و دلهره ی شدید کاخ سفید از لو رفتن اطلاعات محرمانه ی موجود در نرم افزارهای این پرنده است به خوبی شاهد این امر است که امریکا در مواجهه با علم و تخصص ایرانی شکست خورده است و تحریم های پی در پی کوچکترین تأثیری در نیل به موفقیت های روزافزون دانشمندان کشورمان نبوده است.

به همین منظور واشنگتن پست در تحلیلی با عنوان "استخراج اطلاعلات هواپیمای جاسوسی ایالات متحده " نتوانست نگرانی خود را از مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی بپوشاند.

در تحلیل روز گذشته این روزنامه این چنین آمده است که:" روز دوشنبه یکی از نمایندگان مجلس اظهار داشت. متخصصین نظامی ایران در مراحل نهایی استخراج اطلاعات از هواپیمای پیشرفته ی بدون سرنشین امریکایی هستند که توسط نیروهای مسلح ایران به زمین نشانده شده است.

پرزیدنت اوباما روز دوشنبه در واشنگتن گفت ایالات متحده از ایران خواسته است تا پرنده ی جاسوسی امریکایی را برگرداند. پرویز سروری، یکی از اعضای کلیدی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تلویزیون دولتی ایران گفت از اطلاعات استخراج شده، برای تهیه ی پرونده ی حقوقی و اقامه ی دعوی علیه ایالات متحده به دلیل "تجاوز” هواپیماهای بدون سرنشین استفاده خواهد شد.

او تصریح کرد که ایران "بزودی” و پس از اینکه پروسه ی رو به اتمام مهندسی معکوس به پایان رسید، شروع به کپی سازی هواپیمای امریکایی می کند. همچنین از این نماینده مجلس ایران نقل شده است: "در آینده ای نزدیک، ما قادر به تولید انبوه آن خواهیم بود... بزودی مهندسین ایرانی خواهند توانست با استفاده از مهندسی معکوس، هواپیمایی برتر از هواپیمای امریکایی بسازند.”

سروری همچنین گفت نیروهای مسلح این کشور بزودی در مانوری، بستن تنگه ی هرمز - که آبراهی باریک بین دریای عمان و خلیج غنی از نفت فارس است- را تمرین می کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سروری با اشاره به اهمیت استراتژیک تنگه ی هرمز گفت: "ما بزودی مانوری با محتوای چگونگی بستن تنگه ی هرمز انجام خواهیم داد. اگر دنیا بخواهد منطقه را برای ما ناامن کند، ما تمام دنیا را ناامن خواهیم کرد.”

مقامات نظامی ایران از اظهارنظر درخصوص این گفته ها امتناع کرده اند. نفتی که از طریق تنگه ی هرمز توسط کشتی انتقال داده می شود تقریبا 17 درصد نفتی است که در سرتاسر جهان معامله می شود و حدودا یک سوم تمام نفتی است که با کشتی معامله می شود.

در کنفرانسی خبری در کاخ سفید با حضور آقای نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از اقای اوباما پرسیده شد آیا او نگران این هست که ایران بتواند با دسترسی به اطلاعات محرمانه ی هواپیمای نشانده شده ی امریکایی، امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف کند؟

اوباما در پاسخ گفت: "من نمی خواهم درخصوص اطلاعات محرمانه ای که طبقه بندی شده هستند اظهارنظر کنم. ما از ایران خواسته ایم که آن را پس بدهند. [در آینده] خواهیم دید که ایران چگونه پاسخ می دهد.” و توضیح بیشتری نداد.

روز یکشنبه یکی از  فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که ادعا می شود در نشاندن پرنده ی جاسوسی امریکایی نقشی کلیدی داشته است گفت ایران این هواپیمای رادارگریز را برنخواهد گرداند. سردار سرتیپ حسین سلامی در گفتگویی در تلویزیون دولتی گفت ایران تجاوز این هواپیما به حریم هوایی ایران را عملی خصمانه از مالک این پرنده یعنی ایالات متحده قلمداد می کند.

با پایان گمانه زنی ها[ی مختلف]، تلویزیون دولتی ایران در روز پنجشنبه ویدئویی را از این هواپیمای بدون سرنشین پخش کرد که نشان میداد مقامات نظامی ایران در حال بازرسی چیزی بودند که ادعا می شد هواپیمای بدون سرنشینRQ-170 Sentinel است. پنتاگون اذعان کرده است که هواپیمای بدون سرنشین امریکایی یک هفته قبل از اولین بیانیه ی ایران در چهارم دسامبر، و ظاهرا هنگامیکه در حال انجام مأموریتی در غرب افغانستان بوده گم شده است. مقامات ایالات متحده تأیید کرده اند که این هواپیمای بدون سرنشین متعلق به سازمان سیا است.

ژنرال آ. نورتون شوارتز، فرمانده‌ی نیروی هوایی امریکا هفته ی گذشته در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: "بی تردید، امکان مهندسی معکوس وجود دارد.” اما دیگر تحلیلگران می گویند کپی برداری از این شیء و دسترسی به دانش مورد نیاز برای دانستن چگونگی ساخت نسخه ای از روی RQ-170 مشکل است.

ایران مدعی است که با استفاده از "روش های جنگ سایبری” این هواپیما را وادار به فرود در 140 مایلی خاک این کشور کرده است. مقامات ایالات متحده در این خصوص موضع گرفته و می گویند این پرنده دچار نقص بوده و خوب کار نکرده است.

تا کنون به رسانه های خبری مستقل اجازه داده نشد تا به این هواپیما دسترسی داشته باشند، [بنابراین] بررسی ادعاهای ایران و ایالات متحده بلافاصله ممکن نبود. رسانه های دولتی ایران با خودستایی، تصرف این هواپیما را یک "پیروزی بزرگ ” درمقابل ایالات متحده می دانند."


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مهدی-طریق الشهدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰
۳
۰
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها