کد خبر: ۲۹۸۳۵
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۱۹ آذر ۱۳۹۰
«كشوري كه بتواند در برابر فشارهاي بين‌المللي قابليت چالش‌گري خود را حفظ كند، از قابليت‌هاي لازم براي قدرت برخوردار خواهد بود. ايران در روند مبارزه و حتي چالش‌گري، چيزي براي از دست دادن ندارد. اگر ايران بتواند قدرت ابزاري خود را جهت افزايش ريسك‌پذيري ارتقا دهد، ‌به قدرت سازنده موردنظر براي مقاومت در برابر امريكا دست مي‌يابد.» اين بخشي از اظهارات صريح برژينسكي، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد و تئوريسين دولت‌هاي گذشته و حال امريكاست كه چندي پيش درباره ايران گفته بود.
ايران اسلامي در طول سه دهه از عمر بابركت خويش توانسته براي غرب به ويژه امريكا چالش ايجاد كند. اين چالش‌ها در بستر و فرآيند طبيعي و بدون تعدي به حقوق ملت‌ها يا نقض قوانين بين‌المللي حاصل شده است. به تعبير ديگر ايران اسلامي در بي‌نظمي هژمونيك امريكا همواره نقش يك بازدارنده را ايفا كرده است. از همين‌روست كه بسياري از نظريه‌پردازان جديد در نظام بين‌الملل معتقدند در دوران جديد، ايران توانسته است ايدئولوژي، اراده، سازمان و ابزار لازم خويش را بسيج كرده و قدرت‌هاي بزرگ سلطه را به مبارزه بطلبد و امريكا نيز براي جلوگيري از اين روند، متوسل به هر سناريو و ابزاري شد تا شايد بتواند در تقابل چالش‌آفريني با ايران، جمهوري اسلامي را از ادامه اين مسير بازدارد. جنگ تحميلي و تحريم‌هاي شديد اقتصادي و صنعتي نه تنها تا امروز نتوانسته از ايران اسلامي يك چهره تسليم‌پذير همچون بسياري از كشورهاي منطقه و جهان بروز دهد، بلكه از چنين كشوري كه از منظر امريكايي‌ها، يك دنده و برهم زننده نظم جهاني و از نگاه ما ايراني‌ها، مصمم و دشمن‌ستيز تعبير مي‌شود، به تصوير كشانده است و همه دستاوردهاي ۳۲ ساله انقلاب اسلامي مرهون همان پاسخ محكم و معناداري است كه سلسله‌جنبان انقلاب امام راحل به قدرت‌هاي سلطه دادند و مردم و رهبري انديشمند انقلاب نيز به تأسي از آن اراده پولادين تا امروز بر همان مسير استوار ايستاده‌اند.
آنچه در رخداد بزرگ كنترل و فرود اجباري هواپيماي بدون سرنشين و جاسوسي فوق مدرن RQ-۱۷۰ امريكا توسط متخصصان توانمند هوافضاي سپاه پاسداران صورت گرفت، در اولين نگاه ناشي از عدم باور مقامات كاخ سفيد از توانمندي تكنولوژيكي، فني و اطلاعاتي ايران است. آنها نخواستند باور كنند فشارها و تحريم‌هاي اعمال شده غرب نه تنها نتوانسته پروژه تسليم‌پذيري را براي ملت ايران رقم بزند، بلكه فرآيند توسعه‌يافتگي در ايران روز به روز شدت يافته است. غرب و امريكا فناوري بومي هسته‌اي ايران را ديدند و باور نكردند كه ايران دچار تحولات اساسي شده است. امريكا ارسال ماهواره به فضا را ديد باز هم با تحقير ملت ايران و جوانان اين مرز و بوم، دستاوردهاي فضايي آنها را ناديده گرفت. امريكايي‌ها آزمايش موشك‌هاي شهاب، سجيل، زلزال و بسياري از تجهيزات مدرن نظامي را ديدند و نخواستند بپذيرند از زماني كه فرزندان اين ملت در جنگ تحميلي عراق و امريكا به ايران محتاج يك گلوله آرپي‌جي بودند، سال‌هاست كه مي‌گذرد، همه اينها را ديدند و باور نكردند و شانتاژ تبليغاتي يا فعاليت‌هاي جوانان ايراني را سراب معرفي مي‌كردند يا با هدف تغيير افكار عمومي، اقدامات سربازان امام زمان(عج) و آموختگان مكتب خميني‌كبير و خامنه‌اي عزيز را در تقابل با صلح بين‌المللي تفسير مي‌كردند.
اقدامي كه چند روز پيش در رابطه با هواپيماي فوق مدرن جاسوسي امريكا افتاد، صرفنظر از اينكه در نوع خود بي‌سابقه بود، دربردارنده چند نكته اساسي است:
۱- امريكا آشكارا ثابت كرد از همه ابزارها اعم از تأسيس سفارتخانه مجازي، اجير كردن عناصر خودفروخته داخلي و جاسوسي از طريق ماهواره و اعزام هواپيماي بدون سرنشين و... به دنبال دستيابي به اطلاعاتي از داخل ايران است. به تعبير ديگر براي دستيابي به اهداف شوم جاسوسي خود، شكستن حريم هوايي، دريايي و زميني هيچ كشوري براي آنها اهميت ندارد و اين نقض آشكار قوانين بين‌المللي است كه جا دارد دستگاه قضايي و ديپلماسي كشور با حساسيت ويژه اين موضوع را از مجامع بين‌المللي پيگيري كنند. چگونه است كه امريكايي‌ها با اتهام واهي ترور سفير عربستان به ايران مي‌توانند بيانيه قهرآميزي را از شوراي امنيت سازمان ملل براي ايران اخذ كنند ولي ايران اسلامي نمي‌تواند نقض حريم هوايي خويش را از مجامع بين‌المللي پيگيري كند.
۲- امريكايي‌ها تاكنون تصور مي‌كردند قدرت ايران صرفاً به توسعه صنايع موشكي و برد موشك‌هاي ايران بازمي‌گردد ولي اتفاق اخير نشان داد آنچه در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ رخ داد و به جنگ الكترونيكي امريكا و تسخير خاك اين كشور با كمترين هزينه انساني و تجهيزاتي در روزهاي اوليه حمله به عراق صورت گرفت، اكنون با چالش جدي مواجه شده است و ديگر امريكايي‌ها در جنگ‌هاي كلاسيك و الكترونيكي در اقدام نظامي به كشورها بي‌رقيب نخواهند بود و بدل چنين اقداماتي در كمترين زمان زده خواهد شد.
۳- امريكايي‌ها ناخواسته با اين اقدام خود، دست متخصصان ايراني را كه در زمينه هواپيماهاي بدون سرنشين سابقه مطالعاتي دو دهه را تجربه كرده‌اند و به موفقيت‌هاي چشمگيري نيز دست يافته‌اند، باز كردند. به تعبير ديگر، امريكا يك كيس مطالعاتي بزرگ را براي اعمال يك مهندسي معكوس در اختيار متخصصان جوان ايراني كه انگيزه و دانش لازم را دارند، قرار داد كه بعدها نتايج درخشان آن را خواهند ديد.
۴- جوانان ولايتمدار ايراني، با اين اقدام خويش قلب مردم بي‌گناه و داغديده پاكستاني و افغاني را از هواپيماهاي بدون سرنشين امريكايي كه هر روز با شناسايي اين نوع هواپيما و بمباران انواع ديگر از هواپيماهاي بدون سرنشين امريكايي جان آنها را نشانه مي‌رود، شاد كردند. اكنون زمان آن رسيده است با همگرايي ملت و دولت‌هاي ايران، پاكستان و افغانستان و ايجاد موج حقوقي عليه مقامات كاخ سفيد، فضاي بين‌المللي و منطقه‌اي را براي حضور امريكا در خاورميانه سنگين كرد و آنان را از جناياتي كه هر روز انجام مي‌دهند، پشيمان كرد.
در نهايت بايد گفت توان دفاع نظامي و الكترونيكي فرزندان ملت ايران را امروز بايد در نتيجه دشمني‌هايي دانست كه تاكنون امريكا در رابطه با ايران اسلامي اعمال كرده است و اگر آن دشمني‌ها نبود،‌ قطعاً اين خودكفايي و توانمندي را شاهد نبوديم و به همين جهت بايد گفت، عدو سبب خير است اگر خدا خواهد.

منبع: جوان آنلاين
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها