موسسه رنگ «پنتون» ، رنگ سال 2012 را تعیین و معرفی کرده است .
به
گزارش «تابناک» ، «واشنگتن پست» در این باره نوشته است که جهان سال آینده
به رنگ خاکستری نیاز ندارد ، جهان به رنگی نیاز دارد که از آن انگیزه ،
انرژی و شجاعت برای اقدام برخیزد به همین جهت موسسه رنگ «پنتون» براساس
تحلیل روانشناسان خود رنگ نارنجی مایل به سرخ را به عنوان رنگ سال 2012
انتخاب کرده است .
بر اساس این گزارش ، «لیتریک ایزمن» مدیر اجرایی
شرکت پنتون که استاندارد رنگ های لباس و صنایع خانگی را تعیین می کند در
این باره گفته است که این رنگ بر اساس ایده تحرک و ایجاد انگیزه انتخاب شده
است .
پیش بینی هر سالانه رنگ بر اساس نیاز مشتریان و آنچه آنان
می خواهند صورت می گیرد و بلافاصله مورد استفاده طراحان مختلف قرار می
گیرد. مدیر اجرایی پنتون در همین باره گفته است که این انتخاب یک انتخاب
سلیقه ای نیست ، ما به نوعی روح زمانه را درمی یابیم و به همه خواست های
دور و برمان نگاه می کنیم .
وی همچنین در این باره اضافه کرده است
که مشتری نقشی اساسی در احیای اقتصاد دارد و این نارنجی مایل به سرخ است که
آدرنالین تولید کرده و مشتری را به فعالیت بیشتر در جهت خرید تشویق می کند
، سالهای قبل هم صورتی گرم ، فیروزه ای و زرد هم بر اساس دلایلی خاص
انتخاب شده بودند .
اگر چه انتخاب رنگ سال توسط موسسه پنتون تاثیر
بسیار بالایی در تعیین رنگ البسه و وسایل دکوراسیون خانگی در کشور های غربی
می گذارد ، اما این بدین معنی نیست که رنگ های دیگر مورد بی توجهی طراحان و
تولید کنندگان قرار می گیرد ، بلکه بر اساس نیاز مشتری این رنگ ، رنگ غالب
در طراحی و تولید در چنین صنایعی می گردد.
لازم به ذکر است که توجه
به معرفی رنگ سال عمدتا مورد توجه جوانان و افرادی است که به دنبال
مدگرایی هستند ، به همین خاطر هم در کشورهای غربی که اساس اقتصاد را بر
مصرف گرایی بنیان نهاده اند ، تلاش هایی از این دست به وفور به چشم می خورد
که متاسفانه با همان شکل و سیاق هم وارد جامعه ایرانی شده است بدون اینکه
تغییری در ماهیت و هدف آن صورت بگیرد .
این در حالی است که ممکن است
فضای روانی و اجتماعی جامعه ایرانی به کلی متفاوت از جامعه ای دیگر باشد
که این هم در انتخاب رنگ ها برای وسایل مختلف بسیار تاثیر گذار است .