به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر این اینکه معیار انتخاب شعبه برتر، تنها افزایش میزان سپردهگذاری نیست، گفت: باید به فکر افزایش توان شعب از راههای دیگری باشیم برای مثال وفادارسازی مشتریان و پس گرفتن مطالبات معوق میتواند معیار انتخاب قرار گیرد.
تهرانفر در ادامه ضمن اشاره به اظهارات عادلی رییس کل اسبق بانک مرکزی در خصوص اینکه نظام بانکی باید به ارتباط با اقشار مختلف جامعه افتخار کند،تصریح کرد: همچنان نقطه تماس نظام بانکی و مردم از کانال شعب صورت میگیرد ولی این ارتباط با طیفهای مختلف جامعه نباید ما را از امر مهم بانکداری الکترونیک دور کند.
وی ارتباط مستقیم نظام بانکی با اقشار مختلف جامعه را یک مزیت عنوان و خاطرنشان کرد: در این میان ، ممکن است افرادی با سوء نیت قبلی به دنبال سوء استفاده باشند. بنابراین، باید در این زمینه مراقبتهای لازم صورت گیرد.
معاون نظارتی بانک مرکزی در دنیای امروز شناسایی مشتریان را بسیار با اهمیت خواند و افزود: متاسفانه اتهامات مختلفی متوجه نظام بانکی است لذا می بایست شماره ملی سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان ثبت شود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، تهرانفر در این راستا ادامه داد: در برخی پیامک ها با هدف سوء استفاده به دارنده آن شماره تلفن اعلام میشود که برنده شده و باید پولی را به حسابی واریز کند تا محصول برای شما ارسال گردد. در این موارد ، شماره حساب و مشخصات آن فرد درست است اما به دلیل اینکه رقم که باید واریز شود ناچیز است، دقت لازم از سوی شعبه صورت نمیگیرد ولی شعب بانکی باید بتوانند با مشاهده حساب شناسایی رقمی مشتریان به این سوء نیت پی ببرند و این قبیل افراد را شناسایی و معرفی نمایند.
وی همچنین خواستار ثبت شناسه ملی افراد و شناسه شرکتها توسط شعب بانکها شد و گفت: هنوز 5 درصد از شناسه مشتریان در شعب بانکها ثبت نشده است.
معاون نظارتی بانک مرکزی هشدار داد؛ رابطه دوستانه مشتریان با شعب بانکها نباید موجب شود در پرداخت تسهیلات از بانک مرکزی استعلامها گرفته نشود چرا که در صورت عدم پرداخت تسهیلات، رییس شعبه مورد اتهام قرار میگیرد که با مشتری تعاملات پشت پرده و مماشات صورت گرفته است لذا بدین ترتیب، فرهنگ نظام بانکی که کار در شعب است خدشهدار میشود.
تهرانفر به تاکیدات سران قوا در خصوص مطالبات معوق اشاره کرد و افزود: مطالبات مشکوک الوصول ومعوقی که از قبل ایجاد شده معمولا در ادارات حقوقی بانک توسط مدیران ارشد بانک بررسی میشود اما این امر نافی مسوولیت و پیگیری شعب بانکها نیست اما برای مطالبات دیگری که به مرحله سررسید گذشته و معوق میرسند باید پیگیریها در زمانهای مقرر صورت گیرد و مشتری کاملا آگاه شود که اقساط یا تسهیلات را در زمان مقرر پرداخت نکرده است.