به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم: دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه ۹۲ شانزده پیشنهاد اصلاحی در خصوص بودجه به دولت داده است.
پیشنهادهای دیوان محاسبات مجلس به دولت در خصوص بودجه به شرح زیر است:
1-رویکرد
بودجه های سنواتی بایستی متناسب و در جهت اهداف مقرر در برنامه های پنج
ساله باشد . مشخص بودن ارتباط بین بودجه های سنواتی و برنامه های توسعه و
همچنین تصریح آن در قوانین بودجه، میتواند به شناسایی به موقع انحرافات و
رفع آن منتهی گردد؛ پیشنهاد میشود که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی
مکلف به ارائه چگونگی این ارتباط (از طریق ارائه آمار و اطلاعات در متن
قانون بودجه) گردد.
2-یکی از موضوعات قابل توجه در عملکرد سنوات
گذشته قانون بودجه بروز مشکلات عدیده در مسیر اجرای احکام مربوط بدلیل عدم
تصویب به موقع آیین نامه های اجرایی و دستورالعمل های مربوطه می باشد . با
عنایت به اینکه مهلت مقرر جهت تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی
قانون بودجه سنواتی معمولا کمتر از سه ماه می باشد به منظور پیشگیری از
وقوع چنین موانعی تصویب به موقع آنها اکیداً توصیه می شود.
3-شناسایی
وکشف مشکلات و معضلات کلان بودجه مستلزم بررسی ابعاد مهم و تأثیر گذار در
بودجه بوده تا با آسیب شناسی دقیق هر بخش، نسبت به رفع آن اقدام و
بدینوسیله برخورداری از نظام مطلوب بودجه ای میسر گردد.
4-استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر برآورد دقیق و واقعی درآمدها و هزینه ها
در این راستا اجرای موارد ذیل ضروریست:
- اصلاح نظام حسابداری دولتی متناسب با الزامات نظام بودجهریزی عملیاتی.
- الزام شرکتهای دولتی در تعیین قیمت واقعی تمام شده کالا و خدمات و اجرای نظام بودجهریزی عملیاتی.
- ایجاد تناسب بین اعتبارات اختصاص یافته به هر یک از دستگاههای اجرایی با شاخصهای کلان تعیین شده در قانون.
- حذف ردیفهای متفرقهایی که اعتبار آن قابل تخصیص به دستگاههای ذیربط میباشد و تحدید آن به موارد غیر قابل پیشبینی.
- تخصیص اعتبارات براساس عملکرد و نتایج حاصل از فعالیتها و متناسب با قیمت تمام شده.
5-عدم تأمین کسری بودجه از طریق فروش دارایی های سرمایه ای، اوراق مشارکت و ...
6-حذف اعتبارات غیرضرور مانند ردیفهای مربوطه در کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی
7-اولویت بندی مصارف بودجه ای به ویژه در طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای
8-کاهش حجم دولت از طریق اجرای صحیح قانون نحوه اجرای اصل (44) قانون اساسی
9-تنوعبخشی به منابع تأمین هزینههای عمرانی
10- طراحی سازوکارهای مناسب برای استفاده هر چه بیشتر از وجوه اداره شده
11-
الزام دستگاهها به واگذاری طرحها یا پروژهها و پیشبینی معافیتها و
مکانیسمهای تشویقی برای تسریع در واگذاری طرحهای عمرانی
12- بازنگری در وظایف دولت و دستگاههای اجرایی براساس قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم قانون اساسی
13-
ساماندهی (واگذاری، حذف، تعدیل عملیات و ...) طرحهای عمرانی برمبنای
قلمرو فعالیتهای اقتصادی دولت، تمرکززدایی از طریق واگذاری امور اجرایی
طرحها به دستگاههای تابعه استانی
14- تغییر روشهای برنامهریزی توسعه کشور از برنامهریزی جامع به برنامهریزی مسألهمحور
15- ساماندهی طرحهای موجود براساس اولویت اهداف
16- تعیین ارتباط شفاف بین طرحهای مندرج در قوانین بودجه سالیانه (اعم از ملی واستانی) و اهداف کمّی برنامههای توسعه