کد خبر: ۲۹۲۵۶
زمان انتشار: ۲۰:۰۲     ۱۳ آذر ۱۳۹۰
تصويب قطعنامه ايران عليه اشاعه سلاح هسته اي؛


به گزارش سرويس بين اللمل 598 به نقل از شبكه العالم : نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد ديروز(شنبه) در حاشيه نشست مجمع عمومي اين سازمان و پس از تصويب قطعنامه ايران عليه اشاعه سلاح هاي هسته اي به خبرنگار العالم گفت: جمهوري اسلامي ايران توليد و استفاده سلاح هسته اي را بنابر قانون اساسي و تعليمات ديني حرام مي داند.

"محمد خزاعي" اظهار داشت: علاوه بر قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و فتواي صريح رهبر معظم انقلاب، بر اساس تعاليم ديني ما، استفاده يا توليد سلاح هسته اي يا هرگونه سلاح کشتار جمعي حرام است.

قطعنامه ايران عليه اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در سازمان ملل متحد با وجود مخالفت آمريکا، با حمايت بين المللي گسترده اي روبرو شد، و ديروز (شنبه) در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.

به موجب اين قطعنامه همه کشورها بايد با پايبندي به تعهدات خود بر اساس پيمان منع گسترش سلاح هسته اي، اقدامات خود در زمينه خلع سلاح هسته اي را تسريع و کشورهايي که عضو اين پيمان نيستند نيز آن را امضا کنند.

ايران اين قطعنامه را 8 سال پيش براي جلوگيري از تکرار جنايت هسته اي هيروشميا ،که آمريکا مرتکب شد، ارايه داد مشروط بر اين که اين قطعنامه هر دو سال يک بار مطرح و تصويب شود که اين دوره نيز براي چهارمين بار مجددا مطرح شد و اکثريت ارا را به دست آورد.

118راي موافق،مخالفت آمريکا و اسراييل

هيات نمايندگي ايران نزد سازمان ملل در نشست مجمع عمومي اين سازمان پيش‌نويس قطعنامه‌اي را ارايه داد که باوجود مخالفت آمريکا و رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي غربي، با 118 رأي مثبت به تصويب رسيد.

اين قطعنامه با هدف پيگيري اجراي تعهدات پذيرفته شده در چارچوب کنفرانس‌هاي بازنگري دولت‌هاي عضو پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در سال هاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي از سوي ايران ارايه شد.
 
با وجود مخالفت آمريکا، رژيم صهيونيستي، کشورهاي عضو اتحاديه اروپايي و چند هم‌پيمان عمدتاً غربي آمريکا، قطعنامه پيشنهادي ايران با آراي مثبت اکثريت قريب به اتفاق کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تصويب شد.

در مجموع 52 کشور به اين قطعنامه رأي منفي و 6 کشور نيز به آن رأي ممتنع دادند.

در قطعنامه پيشنهادي ايران علاوه بر درخواست از کشورهاي دارنده سلاح هاي هسته اي براي تسريع در انهدام کامل زرادخانه هاي هسته هاي همچنين بر ضرورت ارايه تضمين‌هاي امنيتي به کشورهاي غيرهسته‌اي مبني بر عدم به کارگيري و يا تهديد به استفاده از سلاح هسته‌اي عليه آنها تأکيد شده است.

23 هزار کلاهک اتمي در جهان وجود دارد که حدود 20 هزار کلاهک در اختيار آمريکا و روسيه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها