کد خبر: ۲۹۰۵۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۱۲ آذر ۱۳۹۰
پیشنهاد ایران با اجماع تصویب شد/
شانزدهمین کنفرانس سالانه اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که در لاهه هلند برگزار شد، در آخرین روز نشست خود پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل "شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی" را با اجماع تصویب کرد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، طی اظهاراتی ضمن قدردانی از دبیرخانه فنی و مدیرکل سازمان و هیئت‌های حاضر در کنفرانس به خاطر تصویب پیشنهاد کشورمان، این اقدام را پس از گذشت 15 سال از پیدایش کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، گامی مهم برای ابراز همدردی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی دانست و ابراز امیدواری کرد تا اقدامات بیشتری برای رسیدگی به وضعیت قربانیان از سوی سازمان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

غریب آبادی همچنین افزود: با تلاش هیئت نمایندگی کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مهرماه سال گذشته نیز شورای اجرایی سازمان مصوب کرد که مدیرکل سازمان هر سال پیام همدردی با قربانیان سردشت و در محکومیت کاربرد سلاح‌های شیمیایی صادر نماید و اولین پیام نیز در 7 تیرماه سال جاری با برگزاری مراسمی با حضور مدیر کل سازمان و سفرای مختلف قرائت شد.

سفیر کشورمان در ادامه گفت: متأسفانه نگاه کنوانسیون به قربانیان آتی سلاح‌های شیمیایی است، اما پس از پیگیری‌ها و مباحث فراوان موفق شدیم مصوبه تشکیل "شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی" را که شامل قربانیان موجود و آتی می‌شود، به تصویب برسانیم.

وی این اقدام و همچنین مصوبه صدور پیام همدردی مدیرکل با قربانیان سردشت را دو گام اساسی دانست که این سازمان نسبت به وضعیت قربانیان سلاح‌های شیمیایی که کنوانسیون پیدایش خود را مدیون آنهاست، تاکنون برداشته است.
 
سفیر کشورمان افزود: نمایندگی کشورمان نزد سازمان تمامی توان و ظرفیت خود را به کار گرفته تا جامعه بین المللی از دردها و آلام قربانیان سلاح‌های شیمیایی غافل نماند و با این هدف امسال نیز نمایشگاه آثار کاربرد سلاح های شیمیایی در ایران با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و حضور برخی جانبازان عزیز در حاشیه کنفرانس برگزار شد که مورد استقبال چشمگیر هیئت‌ها قرار گرفت.

لازم به توضیح است جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس پانزدهم کشورهای عضو سازمان (آذرماه 1389)، طرح تشکیل "شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی" را ارائه کرد و مصوب شد تا شورای اجرایی به بررسی آن بپردازد و توصیه‌های خود را به کنفرانس سال جاری ارائه کند.
مصوبه کنفرانس حاضر نیز حاصل تلاش‌ها و پیگیری‌های گسترده و جدی در یک سال گذشته می‌باشد.
برابر این مصوبه، کنفرانس اعضاء مصوب کرد تا "شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی" و صندوق داوطلبانه مربوط به آن توسط سازمان ایجاد شود.

همچنین دبیرخانه فنی موظف شد تا با سازمانهای منطقه ای، بین المللی و غیردولتی مرتبط با این موضوع در تماس مستمر باشد و بخشی از فضای وبسایت سازمان را نیز، از جمله برای درج اطلاعات مربوط به سوابق استفاده از سلاح های شیمیایی و قربانیان آن اختصاص دهد. همچنین بانک اطلاعاتی، به ویژه در حوزه چگونگی کمک به قربانیان سلاح‌های شیمیایی نیز توسط سازمان و در وبسایت آن ایجاد خواهد شد.

این مصوبه همچنین از تمامی کشورهای عضو می خواهد تا ضمن کمک به صندوق داوطلبانه این شبکه، امکانات درمانی برای معالجه قربانیان سلاح های شیمیایی را در کشورهای خود فراهم و در اختیار قرار دهند و برای افزایش آگاهی لازم در سطح ملی در خصوص قربانیان سلاح های شیمیایی نیز اقدامات عملی انجام دهند.

همچنین از کشورهای عضو خواسته شده تا تبادل و مواد کمکی مربوط به حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی را تسهیل کند. مدیرکل سازمان نیز موظف شده است که هر دو سال یک بار درخصوص این مصوبه به کنفرانس گزارش ارائه نماید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها