کد خبر: ۲۸۹۳۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
خرازی:
سفیر سابق ایران در فرانسه در برنامه "نگاه یک" افزود: باید مسیرهایی را در مذاکره تعیین کنیم که تضمین عینی بگیریم/ "فرمان تعلیق" در روزهای آخر دولت خاتمی و توسط روحانی صادر شد
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «نسیم»، صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در مناظره با علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آمریکا ابعاد مختلفی دارد، بعد رسانه ای یا سیستم سیاسی یا تصمیم گیر ایالات متحده. بر اساس آنچه سازمان امنیت ملی آمریکا که متشکل از ۲۱ نهاد امنیتی آمریکاست، رسما اعلام کردند ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست اما بخشی از کنگره که تحت تاثیر لابی صهیونیستی یا اعراب هستند، می گویند که هدف ایران دستیابی به سلاح های نامتعارف است. مقام معظم رهبری که واضع استراتژی کلان ایران است تاکید کرده اند که سلاح هسته ای جایگاهی در دکترین جمهوری اسلامی ندارد. وزارت خارجه آمریکا و شخص جان کری، وزیر خارجه معتقدند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست اما فشارهایی در حال تحمیل است که امتیازاتی از ایران بگیرند.

خرازی افزود: تفاوتی هست بین قطعنامه شورای امنیت و بیانیه شورای حکام است. بین ۸۵ درصد قطعنامه ها قبل از ۸۸ و ۸۹ هست و اتفاقی است که در دولت نهم رخ داد که پرونده ایران را از تکنیکی به امنیتی تبدیل کرد.پرونده ایران یک پرونده حقوقی و سیاسی و امنیتی بوده است. پرونده ایران یک پرونده حقوقی و سیاسی و امنیتی بوده است. در ۴ سال دولت دهم بیشترین کاری که انجام گرفت بیشتر ارسال پیام بود. مذاکراتی صورت نمی گرفت. در ۴ سال اول دولت قبل مذاکراتی صورت می گرفت و آقای لاریجانی مذاکره می کرد. در دوره ۴ سال دوم دولت قبل بعد از آقای لاریجانی مذاکراتی انجام نشد. باور من این است که مذاکره نکردیم.آنچه امروز صورت می گیرد مذاکره است، چانه زنی می کند. پرونده هسته ای ایران در دولت قبل از پرونده سیاسی تبدیل به پرونده امنیتی شد که در حال تبدیل به پرونده نظامی بود بخاطر برخی شعارها.

سفیر سابق ایراندر فرانسه اظهار داشت: در فرآیند اتمی زدایی از ایران استراتژی غرب گرفتن دانش هسته ای از ایران بود. استراتژی جمهوری اسلامی و در راس آن استراتژی مقام معظم رهبری حفظ این فناوری بود. اما باید بر اساس مستندات صحبت کنیم. قطعنامه شورای امنیت مربوط به سال ۸۵ است که مربوط به ۳ اتفاق بود: در روزهای آخر دولت آقای خاتمی به فرمان آقای دکتر روحانی تعلیق را قبول کردیم. دوم تحریک مواضع بود که غرب در مواجهه خود از موضع تکنیکی، حقوقی و سیاسی خود به موضع امنیتی رسید؛ مواضعی مثل هولوکاست و غیره. مردم در پرونده هسته ای دارند ایثار می کنند و همه هزینه ها را پذیرفتند.

خرازی افزود: در اواخر دولت دهم عمانی ها پیامی آوردند برای جمهوری اسلامی که آمریکایی ها مایل هستند همکاری بیشتری درباره مساله هسته ای داشته باشند. در شورای عالی امنیت ملی مصوب شد و گروهی موظف شدند با آمریکایی ها مذاکره کنند که در مسقط توسط آقای خاجی معاون وقت وزیر خارجه صورت گرفت. سیاست اوباما در تنافر با سیاست های دولت قبل امریکا بود. اوباما گرچه شعارهای عوام فریبی دارد اما توانسته فاصله دو سوی آتلانتیک را کم کند. من معتقدم ایران یک ابرقدرت منطقه ای است. عمود ژئوپلتیک تشیع و اسلام، ایران است. آقای کیسینجر در سخنان اخیر خود گفته ایران یک ابرقدرت منطقه ای است که باید مورد توجه ایالات متحده قرار بگیرد. مذاکرات ایران و ایالات متحده از دولت دهم شروع شده است. دولت یازدهم توانست آن را نقد کند.
خرازی ادامه داد: مذاکرات استانبول یکی از بدترین نمونه های تاریخ مذاکرات هسته ای بود که رهبری تذکر دادند و جلوی این کار را گرفتند. یکی از اشتباهات استراتژیک دولت نهم و دهم تبدیل ۳ کشور طرف مذاکره به ۶ کشور بود که آمریکا همراه چین و روسیه وارد شد. از همان لحظه ای که دامنه گفتگوهای ایران و تروئیکای اروپایی تبدیل به ایران با ۱+۵ شود، به صلاح مذاکرات هسته ای ایران نبود. امریکا در آن مقطع موضع محوری نداشت. ما از چین و روسیه خدمتی در این قضیه ندیدیم. در ژنو آقای جلیلی با طرف آمریکایی دیدار کرد، روزنامه کیهان نوشت که آمریکایی ها کشان کشان صندلی خود را پیش جلیلی برد. در همان ژنو به آقای جلیلی تذکر داده شد که شما بیش از حد جلو رفتید. اینها قبل پیام ویژه عمان بود. در تمام ادوار مذاکره با آمریکایی ها، رهبری کف و سقف گذاشتند. معظم له می دانند که نمی شود به آمریکایی ها اعتماد کرد. رئیس دولت قبل در همان زمان موضع متفاوتی داشت که می خواست در چارچوب آن مسائل دیگری را حل و فصل کند.

سفیر سابق ایران در فرانسه ادامه داد: من با آقای دکتر ظریف ۲۷ سال اشنایی دارم. ایشان را متدین و مخلص و وفادار می دانم و کسی می دانم که خلاف نظر رهبری یک گام بر نمی دارد. آقای دکتر ظریف در اولین دور مذاکرات با فرانسوی ها که کار را مشکل کردند، مذاکرات ژنو را عقب انداختند. امکان ندارد مذاکرات ایران و ۱+۵ فقط با یک کشور به نتیجه برسد.

خرازی: من هیچ موقع استدلالی که جناب دکتر کردند و نسبت دادند که باید با کدخدا مسائل را حل و فصل کرد را نداشتم. من در نظراتم چنین چیزی وجود نداشت. این وقایع در دولت اصولگرای آقای احمدی نژاد هم صورت گرفت. ای کاش مجلس همان موقع بیانیه می داد و این مسائل امروز، آن زمان با صدای بلند گفته می شود. توافق ژنو آغاز فصل جدیدی در مناسبات ایران با ۵ کشور و غرب بود. غرب دنبال منافع خودش هست ما هم دنبال منافع خودمان هستیم. اگر امروز برخوردار از قدرت نبودیم غربی ها با ما مذاکره نمی کرد. مهمترین دستاورد توافق ژنو، بحران مخالفین ایران اعم از اعراب و اسرائیل بوده است. یکی از مدعیان مهم سیاست خارجی آمریکا در ۵ دهه گذشته کیسنجر بوده که می گوید بیش از ۳ هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کردیم، برنده اش ایران است. این در بستر توانایی یک ملت صورت گرفته نه یک دولت. باید اهداف خودمان را در مواضع ملی خودمان جستجو کنیم.

خرازی اظهار داشت: فرآیند مذاکرات هسته ای ما در ژنو نشان داد توانایی های جمهوری اسلامی بسیار بالاست که توانست موازنه قدرت جدیدی را پدید آورد. مذاکرات ما با ۱+۵ طولانی خواهد بود. برداشت ما این است که شاید سال ها طول بکشد تا تضمین این برای دو طرف بوجود آید. توافق ژنو یک توافق کلی است. ۸۰ جای قرارداد موکول شده به مذاکره. بصورت قاطع نمی شود گفت طرفین غربی به تعهدات خود پایبند نبودند، بصورت نسبی است. در مذاکرات وین آمریکایی ها عقب نشینی کردند. مهم این است که مذاکره کنندگان ما بتوانند در چارچوب هسته ای که مقام معظم رهبری ارائه کردند و مورد اجماع ملی است عمل کنند.

سفیر سابق ایران در فرانسه افزود: باید واقع بین باشیم نه خوش بین باشیم نه بدبین. باید مسیرهایی را در مذاکره تعیین کنیم که تضمین عینی بگیریم. امروز غرب به جمهوری اسلامی نیاز دارد. ایران یک کشور عادی منطقه ای نیست، یک موقعیت ژئواستراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک داریم. توافقاتی به صورت ضمنی در مذاکرات صورت می گیرد، این توافق کلی است، توافق جامع نیست. هرگونه فرسایشی شدن مذاکرات به ضرر ماست که قدرت بازدارندگی ما را کاهش می دهد. تیم مذاکره کننده هسته ای ما قوی ترین تیم مذاکره کننده تاریخ هسته ای بوده است. این تعهدات و امتیازات باید کنار هم قرار بگیرد که در اینصورت می توان به یک توافق جامع رسید.

خرازی گفت: این ساده اندیشی است که ما خودمان را محصور اندیشه امریکایی ها کنیم که کدام توافق خوب است و کدام توافق بد است. خوب و بد این توافق را ما تشخیص می دهیم. آمریکایی ها قطعا رقبا و دشمنان منطقه ای ما را بر ایران رحجان می دهند. توافق ژنو که امضا شد، جان کری گفت هدف ما نابودی تکنولوژی هسته ای ایران است. انها به این هدف نرسیدند چون هوشمندی رهبری و مذاکره کنندگان بوده اند. آمریکایی ها در مناسبات داخلی خود دچار بحران هستند. بین حزب دموکرات و جمهوری خواه و حتی بین هم حزبی های اوباما در کنگره اختلاف وجود دارد. زبان دیپلماتیک با زبان عمل متفاوت است. آنها ناچارند مانور دهند ما هم مانور خودمان را می دهیم. آقای دکتر ظریف چند بار به نتیجه نرسید برگشت. دو بار تهدید کرد که با شما حرف ندارم، جای دیگر صحبت می کنیم. بنای ما احقاق حقوق ماست تا دستاوردهای هسته ای را حفظ کنیم.

خرازی ادامه داد: اگر می خواهیم ملی فکر کنیم نباید مسائل ملی خودمان را به کف مباحثات داخلی را بکشیم، چون بیشترین بهره برداری را طرف های خارجی از این دعواهای داخلی می برند. باید از مذاکره کنندگان دفاع کنیم. اینکه بخواهیم دیگری را تخفیف دهیم، در موقعی که سربازان ما در جبهه مقابله با استکبار است، مطلوب نیست. یکی از مهمترین تکنیک های سیاسی، جنگ روانی است. این جنگ روانی آمریکایی ها به هیچ وجه درباره ایران مصداق پیدا نمی کند. در دوره اخیر رهبری تاکید کردند آمریکایی ها دشمن هستند، دوست هستد. دولت یازدهم توانسته موازنه قدرت را تغییر دهد. قدرت چانه زنی ما در منطقه قابل مقایسه با گذشته نیست. تا دو سال پیش صحبت از تحریم می کردند امروز صحبت از رفع تحریم های می کنند.

صادق خرازی عنوان کرد: غربی ها تعریف موسعی از تحریم ها کردند. در هیچ کجای توافق ژنو نیامده تمام تحریم ها لغو شود. گفتند باید برای لغو تحریم ها تلاش شود. تحریم های شورای امنیت، کنگره و دولت آمریکا و اتحادیه اروپا وجود دارد که می شود در یک بسته کامل تعریف شود تا لغو شود. تحریم ابزاری برای مهار و کنترل ایران است. امروز بحث هسته ای است، فردا حقوق بشر، بعد از آن فلسطین و بعد مواد مخدر. هوشمندی نظام سیاسی ما اینست که گزک دست دشمنان ندهیم. حرف ما این بود که نباید به شورای امنیت می رفتیم. اینها سوءاستفاده می کنیم. حقوقدانان برجسته ما می گویند اگر به تحریم ها سیاسی نگاه نکنند، تحریم ها قابل لغو است.

خرازی افزود: من نه با جشن های زنجیره ای هسته ای دولت قبل موافقم نه با حرف های بی در و پیکر آن دولت و نه با برخی اظهارات خوش بینانه فعلی، بلکه باید همراهی کرد با مذاکره کنندگان این دولت. در شرایط فعلی تحریم های جدید عملی نمی شود. تصور نمی کنم دولت آمریکا چنین ریسکی را انجام شود. آمریکایی ها از تمام ابزار خود برای ترساندن استفاده می کنند.

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: فرانسه امروز از آرمان های جمهوری پنجم فاصله پیدا می کند که مبتنی بر منویات ژنرال دوگل بود. امروز نئوکان ها در دستگاه سیاست خارجی فرانسه قدرت پیدا کرده اند. این روند در درازمدت ادامه پیدا نمی کند.

خرازی افزود: ملاحظات من درباره مذاکرات طبق خط قرمزهایی است که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند. پیش بینی من اینست که غرب چاره ای ندارد جز اینکه با جمهوری اسلامی قدرتمند کنار بیاید. با دولتی که شعار اعتدالی و عقلانی بدهد می تواند به موفقت برسد. به عملکرد سیاست خارجی دولت امیدوارم که می تواند به موفقیت برسد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها